فناوری اطلاعات

وعده های دروغین عرضه کنندگان رمز ارز “پای‌ نتورک”

پای‌ نتورک یکی از پروژه‌های نسبتا جدید حوزه رمزارز به شمار می‌رود اما کارشناسان فناوری اطلاعات نگاه مثبتی به آینده آن ندارند و برخلاف وعده‌ها، آینده‌ای مانند بیت‌کوین را برای آن متصور نیستند.

به گزارش البرز فاوا نیوز به نقل از ایسنا، اگر چه ارزهای دیجیتالی سابقه چندین ساله در دنیای فناوری دارند، اما افزایش قیمت بیت‌کوین به‌عنوان مشهورترین ارز دیجیتالی در دو سال اخیر، توجه‌های زیادی را به سمت این حوزه جلب کرده است و به همین خاطر وب‌سایت‌ها، حساب‌های کاربری و پلت‌فرم‌های بسیاری برای استخراج انواع رمزارز ایجاد شدند تا بتوانند با استفاده از آنها به خرید و فروش و مبادلات تجاری کلان اقدام کنند.

اما در این میان، همواره سوءاستفاده‌هایی نیز از جذابیت‌های حوزه‌هایی مانند ارزهای دیجیتالی می‌شود. یکی از نمونه‌های این مورد، پروژه پای نتورک (Pi Network) است که خود را به بیت‌کوین تشبیه کرده و با وعده‌ای مانند پولدار شدن بدون سرمایه و در مدت زمان کوتاه، این روزها تب و تابی هم در میان طرفداران رمرزارز به پا کرده و حتی دست به ارسال پیامک‌هایی برای دعوت کاربران به استخراج هم زده است.

از طرفی به نظر می‌رسد ماهیت پای‌ نتورک همان‌طور که از نامش پیداست، مشابه شبکه‌هایی است که صفت هرمی را یدک می‌کشند؛ اینکه کاربران را به معرفی پروژه خود تشویق می‌کنند و وعده‌ای مانند آنچه در طی مدت چند سال برای بیت‌کوین پیش آمد و با افزایش توانی قیمت مواجه شد را می‌دهند، وعده‌ای که اگرچه برای پولدار شدن بسیار وسوسه‌برانگیز است، اما معمولا در نهایت چیزی جز کلاهبرداری نیست.

گزاره اولین رمزارز با موبایل توسط پای ‌نت‌ورک اشتباه است

به نظر می‌رسد کارشناسان بلاک‌چین و ارزهای دیجیتالی، چندان دید مثبتی به  پای‌ نتورک ندارد. ابوالفضل عبداللهی -کارشناس فناوری اطلاعات- در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه ایده پای‌ نت‌ورک، استخراج رمزارز با تلفن همراه است، افزود: در وب‌سایت این ارز دیجیتالی نوشته شده که اولین ارزی است که امکان استخراج از طریق تلفن همراه و بدون استفاده از منابع را فراهم کرده است، در حالی که این ادعا صحت ندارد و پیش از این ارز الکترونیوم هم با موبایل قابل استخراج بوده، بنابراین این گزاره اشتباه است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مسائل این ارز دیجیتالی این است که نقشه راه درستی ندارد و جزئیات فنی آن ذکر نشده و در حالی پای‌ نتورک با بیت‌کوین مقایسه می‌شود که برخلاف این رمرزارز، برای حل مشکل و با ارائه نقشه راه مناسبی نیامده و سورس کدی را عنوان نکرده، در نحوه استخراجش شبهه وجود دارد و حتی اگر کد بلاک‌چینی داشته باشد، آن را ثبت نکرده است.

این کارشناس فناوری اطلاعات با بیان اینکه تاریخ عرضه اپلیکیشن پای‌ نتورک به حدود دسامبر ۲۰۱۸ برمی‌گردد، افزود: این اپلیکیشن بیشتر در کشورهای جهان سوم نصب شده است و حتی این روزها پیامکی از طرف کسی که آن را نصب کرده برای مخاطبانش ارسال می‌شود که می‌توانید با این کد، اپلیکیشن را نصب کنید و بدین‌ترتیب افراد دیگری هم در این دام گرفتار می‌شوند.

اطلاعات زیادی درباره بنیان‌گذاران پای وجود ندارد

عبداللهی با بیان اینکه بنیان‌گذار پای‌ نتورک نیکولاس کوکالیس از دانشگاه استنفورد و دو دوستش عنوان شده‌اند، گفت: برخی از منتقدان این ارز مجازی می‌گویند از اسم کوکالیس سوءاستفاده شده چون در صفحات رسمی شبکه‌های اجتماعی او حرفی از این رمزارز نیامده است، در حالی که او می‌توانست در این خصوص تکذیبیه بدهد، اما سکوت او  نشان می‌دهد که به احتمال زیاد خودش این روش را پایه‌گذاری کرده و صرفا به این دلیل که سرانجام این پروژه مشخص نیست، در شبکه‌های اجتماعی خود حرفی نزده است.

وی با بیان اینکه این نرم‌افزار فعلا کار استخراج را انجام نمی‌دهد، افزود: تنها کاری که کاربری که این نرم‌افزار را دانلود کرده باید انجام دهد این است که هر ۲۴ ساعت یک دکمه را بزند که این باعث می‌شود کاربر فعال بماند و تا کنون مورد استخراجی نداشته و منابع را هم آنچنان درگیر نمی‌کند. یک عدد هم به عنوان پاداش حضور شما از زمان اتصال به شبکه می‌دهد که از استخراج به دست نیامده و اکنون ارزشی ندارد و اینکه بعدا بتواند ارزش پیدا کند یا نه، هنوز مشخص نیست.

این کارشناس فناوری اطلاعات درباره نظرات دفاعی از پای ‌نتورک توضیح داد: افرادی که موافق استفاده از پای نتورک هستند، می‌گویند امتحانش رایگان است و شما پولی بابتش نمی‌پردازید و اگر این پروژه کلاهبرداری هم باشد، ضرری نکرده‌اید. صرفا یک برنامه نصب کرده‌اید که در حالت خوشبینانه، اگر به گوشی‌تان آسیبی نزند، ضرری نمی‌کنید. دیگر اینکه می‌گویند این برنامه چندین میلیون بار دانلود شده، در حالی که این ویژگی نمی‌تواند یک مزیت محسوب شود، زیرا برنامه‌هایی در گوگل‌پلی هستند که با وجود دانلود میلیونی، مشکل داشتند و حذف شدند.

وعده سودهای نجومی با هدف کلاهبرداری

عبداللهی با بیان اینکه این پروژه تقریبا شبیه پانزی کار می‌کند که به افراد وعده سودهای نجومی می‌دهد، اظهار کرد: بالاخره هر سیستمی وقتی تعداد کاربرانش زیاد شود، به تبع سود هم می‌کند و از آنجایی که برای ورود به آن باید کد معرف داشته باشید، بیشتر تصور این است که یک پروژه کلاهبرداری باشد. هرچند با وجود اینکه کفه ترازو به سمت کلاهبرداری برای این ارز پایین است، اگر تعداد کاربرانش زیاد شود و از ۵۰ میلیون بگذرد، می‌توان از آن استفاده مثبت هم کرد.

وی ادامه داد: از طرفی تعداد دانلود بالا می‌تواند برای این سایت ارزش زیادی داشته باشد و در آینده حتی از آن برای کلاهبرداری استفاده کنند، مثلا درصورت دانلود این برنامه و با وارد کردن یک کد، از ۲۰ درصد CPU شما استفاده  و ارز استخراج کنند و یا حملات دیداس انجام دهند. همان‌طور که الان بسیاری از سایت‌ها پول می‌گیرند که حملات دیداس انجام دهند. حملات دیداس یکی از خطرناک‌ترین حملاتی است که به‌راحتی نمی‌توان آنها را دفع کرد و کلاهبرداری‌های مختلفی  با آن انجام می‌دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا