تکنولوژی

سبد زیست‌بوم اقتصاد دیجیتال متنوع می‌شود

اقتصاد دیجیتال را می‌توان یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد در دنیا دانست. فناوری‌های نوینی که دیر آمدند اما جای خود را زودتر از آنچه که تصور می کردیم در اقتصاد دنیا باز کردند. شیوه‌ای نوین از محاسبات اقتصادی که مبتنی بر فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات است.

به گزارش البرز فاوا نیوز به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ استفاده از کلمه «اقتصاد دیجیتال» در دنیا به سال 1990 بر می‌گردد. سالی که برای نخستین بار این اصطلاح غریب توسط یک استاد و پژوهشگر در زمان رکود اقتصادی ژاپن مطرح شد و دامنه آن به حدی توسعه و ادامه یافت که امروز به یک واژه نام آشنا و همه‌گیر تبدیل شده است.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم به عنوان یکی از فعالان اقتصادی کشور که در حوزه فناوری های مدرن و دانش بنیان قدم برمی‌دارد برای شتاب‌دهی به حرکت این اقتصاد جهانی در کشور، همگام با دیگر نهادهای موثر این حوزه گام برمی‌دارد.

ستاد توسعه فناوری های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان بازیگر اصلی این عرصه برای تحقق این هدف، برنامه های مختلفی را تعریف کرده است. برنامه ها و پروژه هایی که قرار است با همکاری دیگر نهادهای مرتبط اجرایی شود.

از جمله این اقدامات می توان به گسترش فضاهای استارتاپی و کمک به متنوع سازی این زیست بوم اشاره کرد. این برنامه شامل حمایت از توسعه و گسترش فضاهای استارتاپی به ویژه شتاب دهنده ها و آزمایشگاه های زنده می شود.

در این طرح قرار است خدمات متنوعی بر اساس اولویت های مساله محور و فناورانه ستاد اجرایی شود. کاری که به این حوزه اقتصادی رنگ و بویی تازه می دهد و ورود دانش بنیان ها، استارتاپ ها و ایده ها و خلاقیت های کاربردی به این عرصه را تسهیل می کند.

ایران کشوری است که اقتصادش به واسطه تحریم ها، دست خوش کمبود نقدینگی شده است و این موضوع عوارض زیادی برایمان به همراه دارد. به همین دلیل چاره ای جز همگاهی با اقتصاد دیجیتال در دنیا نداریم و باید توسعه این مدل اقتصادی در کشور را به صورت جدی تر و همگانی تر اجرایی کنیم.

این کار هم تنها با همکاری و هم‌افزایی همه نهادهای دولتی و تشکل های مردم نهاد میسر است. ستاد توسعه فناوری های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم در تلاش است تا با اتصال بخش دولتی به زیست بوم فناوری، نوآوری و کار آفرینی این حرکت را سرعت بخشد.

اقتصاد ایران که طی سال‌های گذشته متاثر از سیاست‌های تحریمی با کمبود نقدینگی روبه‌رو شده و افزایش بیکاری به ویژه در میان اقشار تحصیلکرده  به عنوان یکی از چالش های اقتصادی که دولتمردان با آن دست و پنجه نرم می کنند  شمرده می شود ، تغییر و حرکت از اقتصاد سنتی به سمت اقتصاد جدید یا دیجیتال را ضروری کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا