کامپیوتر

وان‌پلاس دستکاری در عملکرد اپلیکیشن‌های پرطرفدار را تأیید کرد

روز گذشته اعلام شد که وان‌پلاس عملکرد اپلیکیشن‌های محبوب در گوشی‌های وان‌پلاس ۹ و وان‌پلاس ۹ پرو را دستکاری می‌کند و به همین خاطر سایت معتبر گیک‌بنچ هم نتایج بنچمارک مربوط به این گوشی‌ها را از سایت خود حذف کرد. ساعاتی بعد از انتشار این گزارش، وان‌پلاس با انتشار بیانیه‌ای این موضوع را تأیید کرد.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از دیجی کالا؛ در بیانیه‌ی وان‌پلاس آمده که آن‌ها این تصمیم را برای افزایش عمر باتری این گوشی‌ها اتخاذ کرده‌اند. در رابطه با اتهام اصلی هم باید به گزارش سایت AnandTech اشاره کنیم که در آن آمده بسیاری از اپلیکیشن‌های پرطرفدار در جدیدترین پرچم‌داران وان‌پلاس نمی‌توانند از هسته‌ی پردازشی اصلی اسنپدراگون ۸۸۸ استفاده کنند. به نظر می‌رسید وان‌پلاس یک لیست سیاه برای چنین کاری تهیه کرده ولی در بررسی‌های انجام شده، کارشناسان موردنظر نتوانستند چنین لیستی را در کد رابط کاربری این گوشی‌ها پیدا کنند.

اما بعد از تست و بررسی ده‌ها اپلیکیشن مختلف در وان‌پلاس ۹ و ۹ پرو، مشخص شد که تقریباً تمام اپ‌های شناخته با دستکاری در عملکرد مواجه می‌شوند. گیک‌بنچ هم که یکی از معتبرترین ابزارهای بنچمارک محسوب می‌شود، با توجه به این دستکاری سیستماتیک احتمال تلاش برای تقلب در زمینه‌ی بنچمارک را مطرح کرد. در گذشته شرکت‌های زیادی برای تقلب در بنچمارک‌ها تلاش کرده‌اند که این اقدام با سروصدا و حواشی گسترده‌ای روبرو شده است.

در رابطه با مورد وان‌پلاس‌ شاهد عکس این قضیه هستیم. شرکت‌ها برای تقلب در بنچمارک معمولا کاری می‌کنند که عملکرد اپلیکیشن‌ها برای مدت محدودی فراتر از توان گوشی ظاهر شود. اما وان‌پلاس تلاش کرده عملکرد اپ‌های پرطرفدار را ضعیف‌تر از پتانسیل واقعی نشان دهد. البته این تلاش وان‌پلاس باعث می‌شود که گوشی‌های موردنظر در بررسی‌های مبتنی بر سخت‌افزار امتیاز بالایی کسب کنند اما برای استفاده از اپلیکیشن‌ها در شرایط روزمره نمی‌توانند پتانسیل موردنظر را عملی کنند.

البته همواره این بحث مطرح می‌شود که نتایج بنچمارک نمی‌تواند عملکرد گوشی در شرایط واقعی را ترسیم کند ولی در مورد این گوشی‌های وان‌پلاس، فاصله‌ی بین عملکرد واقعی و نتایج بنچمارک بسیار بالاتر از حد انتظار است. طبق اعلام شرکت وان‌پلاس، این تصمیم به منظور بهبود عمر باتری گرفته شده اما معلوم نیست که چرا این شرکت این موضوع را به طور روشن به اطلاع کاربران خود نرسانده است.

وان‌پلاس

از طرف دیگر، وان‌پلاس می‌توانست به کاربران خواستار بهره‌گیری از بهترین عملکرد ممکن این حق انتخاب را ارائه دهد و فقط با نمایش هشدار مربوط به عمر باتری، کاربران موردنظر از این موضوع خبردار می‌شدند. باید خاطرنشان کنیم این گوشی‌ها دارای نمایشگر LTPO هستند که به لطف رفرش ریت متغیر قرار است انرژی بسیار کمتری را مصرف کنند، اما به نظر می‌رسد این نوع نمایشگرها هم قرار نیست عمر باتری را به طور معناداری افزایش بدهند. علاوه بر این شاید مشکل اصلی از اسنپدراگون ۸۸۸ باشد که برخلاف ادعاهای مطرح شده، احتمالا چندان از نظر مصرف انرژی بهینه نیست.

در هر صورت وان‌پلاس‌ باید رویکرد بهتری در قبال این موضوع اتخاذ می‌کرد تا کاربران احساس نکنند که شرکت موردنظر فقط سخت‌افزار گران‌قیمتی را به آن‌ها می‌فروشد ولی به آن‌ها اجازه نمی‌دهد که از تمام توان سخت‌افزاری آن استفاده کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا