تکنولوژی

هوش مصنوعی چهره‌هایی می‌سازد که از افراد حقیقی واقعی‌ترند

هوش مصنوعی روزبه‌روز به پیشرفت حیرت‌انگیز خود ادامه می‌دهد. محققان نیز به‌تازگی چهره‌هایی را به نمایش گذاشته‌اند که هوش مصنوعی آن‌ها را ساخته اما جزئیات و پیچیدگی‌های فوق‌العاده زیادی دارند. این جزئیات تا حدی طبیعی به نظر می‌رسد که ممکن است فکر کنید این تصاویر حتی از چهره‌های واقعی انسان‌ها واقعی‌ترند.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از دیجیاتو؛ دو پژوهشگر دانشگاه لنکستر دریافته‌اند که یک شبکه عصبی موسوم به StyleGAN2 می‌تواند چهره‌هایی بسازد که تشخیص آن‌ها از چهره‌های واقعی غیرممکن است. در واقع، بر اساس آزمایش‌هایی که شرکت‌کنندگان انجام داده‌اند، ظاهرا چهره‌های ساخت هوش مصنوعی به نظر مردم واقعی‌تر از چهره‌های حقیقی افراد بوده‌اند.

هوش مصنوعی چهره‌هایی می‌سازد که از افراد حقیقی واقعی‌ترند

چهره مصنوعی

محققان که قرار است نتایج یافته‌های خود را در مجله PNAS منتشر کنند، در بیانیه‌ای می‌گویند: «ارزیابی ما از واقع‌گراییِ تصویری در چهره‌های ساخت هوش مصنوعی نشان می‌دهد که موتورهای تولید تصویر از مرزهای نظریه دره وهمی عبور کرده‌اند و قادرند چهره‌هایی بسازند که نسبت به چهره‌های واقعی غیرقابل تشخیص – و قابل اعتمادتر – هستند.»

چهره‌های ساخت هوش مصنوعی طبیعی‌تر به نظر رسیدند

پژوهشگران از داوطلبان خود خواستند تا بابت موثق بودن هر چهره از یک تا هفت به آن نمره بدهند و یک کمترین نمره بود. نتیجه این بود که چهره‌های مصنوعی 7 درصد بیشتر از چهره‌های عادی توانستند اعتماد افراد را جلب کنند.

یافته‌های این تحقیق در زمینه استفاده از فناوری‌های یادگیری ماشینی در ساخت چهره‌های مصنوعی پیچیدگی‌های زیادی را ایجاد می‌کند. یکی از نگرانی‌های اصلی مربوط به شبهاتی است که در پی گسترش این فناوری می‌تواند علیه تصاویر و ویدیوهای واقعی مطرح شود.

هوش مصنوعی چهره‌هایی می‌سازد که از افراد حقیقی واقعی‌ترند

چهره مصنوعی

محققان می‌گویند: «شاید خطرناک‌ترین بخش ماجرا این پیامد باشد که در دنیای دیجیتال بتوان هر تصویر یا ویدیویی را جعل کرد، و به این ترتیب می‌توان صحت همه تصاویر و ویدیوهای ناخوشایند یا ناخواسته را زیر سوال برد.»

«سوفی جی. نایتنگیل»، از محققان این مطالعه می‌گوید: «اگر ریسک یک فناوری جدید بیشتر از مزایای آن باشد، آیا همچنان باید دنبالش برویم؟ آیا باید آن را توسعه دهیم؟ آیا باید آن را در جایی مثل گیت‌هاب آپلود کنیم تا در دسترس همه باشد؟…وقتی یک فناوری عرضه شد، دیگر نمی‌توانید آن را پس بگیرید، چون مردم دانلودش کرده‌اند و خیلی دیر شده است.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا