فناوری اطلاعاتسردبیر

هوش مصنوعی فرصت یا تهدید؟

در حالیکه پیشرفت‌های هوش مصنوعی نگرانی‌ها و ملاحظات اخلاقی را ایجاد کرده ،بنظر می رسد که باید با یک دیدگاه متعادل به موضوع نگاه کنیم. برخی از محققان و کارشناسان مربوطه بر این باورند که  هوش مصنوعی به دلیل خطرات بالقوه و پیامدهای منفی موجب نگرانی‌هایی در مورد جابجایی شغل، حریم خصوصی و امنیت انسان ها شده که این ترس ها بعضا قابل تامل است و ما را ملزم به اقدامات ضروری و مقررات مناسب برای رسیدگی به آنها می کند،اما از سویی دیگر پتانسیل  هوش مصنوعی را در برخی وظایف و مشاغل  نمی توان نادیده گرفت، در حالی که ممکن است هوش مصنوعی در برخی از نقش های خاص جایگزین بشود، اما به احتمال زیاد به جای جایگزینی کامل این فناوری در تمام امور زندگی انسانها  می توان  توانایی های انسان را تقویت کرده و امکان تصمیم‌گیری، خلاقیت و تفکر انتقادی را در سطح بالاتر ایجاد کرد.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از روزنامه زمان، در این راستا دکتر زهره جوادیه در مورد تکنولوژی هوش مصنوعی و تاثیر آن بر زندگی انسان ها، می گوید:هوش مصنوعی به مجموعهٔ تکنولوژی‌ها و الگوریتم‌هایی اطلاق می‌شود که با هدف شبیه سازی قابلیت‌های ذهنی انسان، بر روی داده‌ها عمل می‌کند. در واقع، هوش مصنوعی برای حل مسائل و ایجاد نتایج براساس مدل‌های ریاضی و منطقی، استفاده می‌شود. این پژوهشگر رسانه و ارتباطات در ادامه تاکید کرد:تکنولوژی‌های هوش مصنوعی شامل الگوریتم‌های یادگیری ماشین، شبکه‌های عصبی، پردازش زبان طبیعی، بینایی ماشین، رباتیک، خودرانی و سیستم‌های می شود. جوادیه در مورد نقش هوش مصنوعی در حوزه های مختلف یادآور شد:با توجه به قابلیت‌های هوش مصنوعی، این تکنولوژی در حوزه‌های مختلفی همچون پزشکی، خودروسازی، صنعت، فضایی، هوافضا، رباتیک، بازی‌های رایانه‌ای، خدمات بانکی و بسیاری از حوزه های دیگر کاربرد دارد .وی با اشاره به نقش کلیدی هوش مصنوعی در آینده رسانه تاکید کرد: با توجه به قابلیت‌های هوش مصنوعی،نمی توان نقش و تاثیر آن را در رسانه ها نادیده گرفت،چراکه هوش مصنوعی درآینده برای  رسانه  بسیاری از تغییرات و نوآوری ها را به دنبال خواهد داشت.

این پژوهشگررسانه و ارتباطات  در مورد تحولات رسانه ها توسط هوش مصنوعی گفت: برخی از تحولات رسانه ها توسط هوش مصنوعی انکار ناپذیر است که به چند مورد از آنها اشاره می کنم؛ نکته اول اینکه تولید محتوای خودکار،با پیشرفت هوش مصنوعی، می توان منابع بیشتری را به تولید محتوای خودکار و سفارشی اختصاص داد. به عنوان مثال، با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی، می‌توان خبرها، مقالات و حتی فیلم‌های خلاصه شده را به صورت خودکار تولید کرد. مورد دوم  تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ است ،با افزایش داده‌هایی که در رسانه‌ها ایجاد می‌شوند، می توان از هوش مصنوعی می‌تواند برای تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ و پیدا کردن الگوهای جدید بر روی این داده‌ها استفاده شود. این قابلیت می‌تواند به کاربردهای مختلفی از جمله پیشنهاد محتوا مناسب برای هر کاربر، تحلیل رفتار کاربران و بهبود تجربه کاربری در سایت‌های رسانه‌ای کمک کند. سومین نکته تجربه کاربری بهتر با هوش مصنوعی است، با استفاده از هوش مصنوعی، می‌توانیم تجربه کاربری را بهبود ببخشیم که شامل پیشنهاد محتوای مناسب برای هر کاربر، پاسخگویی به سوالات کاربران، نمایش تبلیغات مناسب با محتوای صفحات و ارائه خدمات شخصی‌سازی شده به کاربران می‌شود. و مورد بعدی در مورد  خبرگزاری و رسانه‌های دیگر است که هوش مصنوعی می تواند نمایندهٔ اصلی نوآوری و تغییر در خبرگزاری و رسانه‌های دیگر باشد. با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی می توان در کوتاه‌ترین زمان ممکن، خلاصه خبرها و مقالات را تهیه کرد. همچنین می توانیم با استفاده از الگوریتم‌های تشخیص خبر جعلی، رویدادهای واقعی و جعلی را از هم جدا کرد.

وی با اشاره به هوش مصنوعی در آینده رسانه ها گفت:به طور کلی، هوش مصنوعی در رسانه می‌تواند به بسیاری از نیازهای رسانه‌ها را پاسخ دهد و باعث افزایش سرعت ، دقت و کارآیی در انجام وظایف شود،البته هوش مصنوعی به تعامل و همکاری با انسان‌ها نیاز دارد. بی تردید در حال حاضر، بخش عظیمی از پیشرفت هوش مصنوعی به دلیل تلاش‌های انسان‌ها در زمینه طراحی الگوریتم‌ها و ایجاد داده‌های آموزشی موثر از طریق تعامل با سیستم‌های هوشمند است که باعث شده است هوش مصنوعی قابلیت‌های فراوانی را از جمله تشخیص الگو، پردازش زبان طبیعی، تصویربرداری و تشخیص صدا، رباتیک و حتی خودرانی خودروها داشته باشد. جوادیه در پایان با پاسخ به این سئوال که آیا هوش مصنوعی می تواند جایگزین کار خبرنگار شود خاطرنشان کرد: جایگزینی هوش مصنوعی به جای خبرنگاران در تولید محتوا و گزارشگری به طور کامل ممکن نیست و همانطور که اشاره شد،در حال حاضر، هوش مصنوعی قادر است در برخی وظایف محدود خبرنگاری، مانند تجزیه و تحلیل داده‌ها، پیش‌بینی الگوها و تا حدودی تولید محتوا، کمک کند. اما هنوز نیاز به دسترسی انسان و نقش خبرنگاران در تحقیقات، مصاحبه‌ها، تحلیل عمیق و تفسیر رویدادها و اطلاعات برای تولید محتوای بهتر و دقیق تر وجود دارد.در نتیجه، هوش مصنوعی می‌تواند به خبرنگاران در انجام برخی وظایف خود کمک کند، اما هنوز توانایی انسانها در تحلیل عمیق، دسترسی به منابع اطلاعاتی و ارائه زمینه‌های مناسب برای تعامل با جامعه وجود دارد که برای حرفه خبرنگاری بسیار حیاتی است.

در نهایت بدیهی است که هوش مصنوعی راه درازی را پیموده و بنظر می رسدمی توانیم برای کارهای مختلف در زندگی به آن اعتماد کنیم  و به لطف پیشرفت‌های هوش مصنوعی، این فناوری قادر به انجام وظایف پیچیده با دقت و کارایی بالا شده است. با این وجود توجه به این نکته مهم است که اگرچه هوش مصنوعی به طور فزاینده ای قابل اعتماد شده است، اما خطاناپذیر نیست و در  اعتماد به  آن باید بسیار محتاطانه عمل کنیم، ایجاد تعادل مناسب میان زندگی واقعی و استفاده از تکنولوژی های روز دنیا که زندگی مجازی را برای ما رقم میزند تامل در این مسئله از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا