کامپیوتر

نخستین حافظه‌ SSD شرکت Kraftway روسیه معرفی شد

به تازگی یک شرکت روسی با عنوان Kraftway درایوهای جدیدی با عنوان ASIC v1 و ASIC v2 را معرفی و به نمایش گذاشته است که نخستین حافظه‌های SSD ساخته شده در خاک روسیه محسوب می‌شوند. این حافظه‌های SSD با سرعتی قابل توجه می‌توانند در رده بهترین محصولات موجود در بازار دسته‌بندی شوند.

چندی پیش بود که معرفی لپ‌تاپی با عنوان Bitblaze Titan BM15 به عنوان نخستین لپ‌تاپ تولید شده در کشور روسیه خبرساز شد و واکنش‌های مختلف کاربران را به دنبال داشت. به نظر می‌رسد که روسیه پس از تحریم‌های فراوان، تولید قطعات سخت افزاری را در دستور کار خود قرار داده و قصد دارد در این مسیر سرمایه‌ گذاری‌های گسترده‌ای را صورت دهد؛ چرا که امروز شاهد رونمایی از نخستین حافظه‌های SSD تولید شده در این کشور بودیم.

به تازگی و در حاشیه نمایشگاه Innoprom 2022 که هم اکنون در کشور روسیه در حال برگزاری است یک شرکت روسی با نام Kraftway دو حافظه SSD با عناوین ASIC v1 و ASIC v2 را معرفی کرده است که به گفته آن‌ها نخستین محصولات در این رده محسوب می‌شوند که در خاک کشور روسیه به تولید رسیده اند. بنا به گفته این شرکت این حافظه‌های SSD از کنترلرهایی بهره می‌برند که تماماً در این کشور طراحی شده‌اند.

هردو حافظه ASIC v1 و ASIC v2 از کنترلری با عنوان K1942VK018 بهره می‌برند که نخستین محصول در این رده محسوب می‌شود که در کشور روسیه طراحی شده است. بنا به گفته شرکت سازنده، کنترلر K1942VK018 توسط شرکت TSMC و با استفاده از فناوری تولید تراشه 28 نانومتری HPC+ ساخته شده است. این کنترلر دارای هشت کانال حافظه است و از قابلیت‌های مهمی همچون رابط ONFI 4.0، فرآیندهای رمزگشایی LDPC، RAID، مشاهده و بررسی عملکرد و همچنین سیستم مدیریت مصرف انرژی بهره می‌برد.

شرکت Kraftway همچنین اعلام کرده است که کنترلر K1942VK018 دارای مصرف انرژی در حدود 2 تا 4 وات است و می‌تواند از بسیاری از حافظه‌های SSD در فرم‌های گوناگون همچون Half-Height/Half-Length یا HHHL، M.2 و Enterprise and Data Center SSD Form Factor یا EDSFF پشتیبانی کند.

حافظه SSD معرفی شده با عنوان ASIC v2 در فرم HHHL و استاندارد PCIe 4.0 طراحی شده است و می‌تواند از تراشه‌های حافظه‌ 3D MLC، TLC و QLC NAND پشتیبانی کند. Kraftway در حال حاضر در محصولات خود از تراشه‌های تولید شده توسط شرکت‌های Kioxia، Micron و YMTC استفاده می‌کند. تراشه‌های حافظه استفاده شده در این درایو با عنوان GS Nanotech معرفی شده‌اند که محصولی مشترک از دو شرکت Micron و Kioxia محسوب می‌شوند.

حافظه ASIC v2 دارای رابط PCIe 4.0 x4 است و در بالاترین ظرفیت خود می‌تواند 16 ترابایت حافظه را در اختیار کاربران قرار دهد. شرکت سازنده مدعی است که سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی در این حافظه می‌تواند به 1500 مگابایت بر ثانیه برسد و سرعت خواندن و نوشتن تصادفی نیز به ترتیب 200 و 150 هزار IOPS عنوان شده است. همچنین در معرفی اولیه صورت گرفته در نمایشگاه Innoprom 2022 دست‌یابی به سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی 971.32 و 476.65 مگابایت بر ثانیه توسط این حافظه‌ها تایید شده است.

در سمت دیگر، شرکت Kraftway سعی کرده است در حافظه‌های ASIC v1 خود قابلیت‌های مبتنی بر امنیت و حفاظت داده‌ را در دسترس کاربران قرار دهد. این درایو SSD می‌تواند به تراشه‌های حافظه 2D و 3D MLC یا pMLC NAND مجهز شود. این حافظه در فرم M.2 طراحی شده است و از رابط PCIe 2.0 x4 بهره می‌برد. شرکت سازنده اعلام کرده است که ظرفیت این حافظه در بهترین حالت به 2 ترابایت می‌رسد.

بنا به گفته Kraftway، سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی حافظه‌های ASIC v1 می‌تواند به ترتیب به 830 و 680 مگابایت بر ثانیه برسد. سرعت نوشتن و خواندن تصادفی این حافظه‌ها نیز چیزی در حدود 55 و 65 هزار IOPS برآورد شده است.

تاکنون اطلاعاتی از قیمت نهایی این حافظه‌های SSD منتشر نشده است اما شرکت سازنده اعلام کرده که نمونه‌های اولیه از این حافظه‌ها را در سیستم‌های مجهز به تراشه روسی Elbrus روانه بازار کرده است. Kraftway قصد دارد در سال 2023 تولید انبوه کنترلرهای SSD خود را آغاز کند. گفته می‌شود این شرکت در حال حاضر با شرکت چینی YMTC به منظور تولید انبوه تراشه‌های حافظه‌ موردنیاز خود به توافقاتی رسیده است. همکاری دو شرکت Kraftway و TSMC به منظور طراحی و تولید این کنترلر حافظه پیش از جنگ روسیه و اوکراین و وضع تحریم‌های گسترده علیه روسیه صورت گرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا