موبایل

معرفی عجیب ترین گوشی های هوشمند دنیا

شرکت‌های تولید کننده گوشی هوشمند از گذشته تا به امروز در حال رقابت بوده و هستند. بر این اساس کمپانی‌ها دست به تغییراتی عجیب در طراحی‌های گوشی‌های هوشمند زدند و به همین دلیل در ادامه‌ی این مطلب به بررسی عجیب ترین گوشی های هوشمند تولید شده می‌پردازیم.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از سرگرمی، سامسونگ، هواوی، شیائومی و دیگر شرکت‌ها در سال‌های اخیر دستگاه‌هایی را تولید کرده‌اند که توانستند توجه افراد بسیاری را به خود جلب کنند، اما تنها تعدادی از این طراحی‌های عجیب توانست باعث محبوبیت کمپانی تولید کننده شود.

برای مثال می‌توان به گلکسی زد فولد شرکت سامسونگ اشاره کرد که اولین گوشی تاشو این شرکت کره‌ای محسوب می‌شود. گجت تاشو سامسونگ در ابتدا توجه کاربران بسیاری را به خود جلب کرد، اما پس از گذشت مدتی به دلیل آسیب پذیر بودن صفحه نمایش، سامسونگ نتوانست سود چندان زیادی از این گجت به دست بیاورد.

با توجه به خلاق بودن سامسونگ در طراحی گوشی هوشمند این کمپانی تصمیم گرفت تغییراتی در طراحی گوشی خود به وجود بیاورد و Galaxy Z Fold 3 را به بازار جهانی عرضه کند. این گجت توانست رقیب‌های سامسونگ در بازار گوشی‌های تاشو را شکست دهد و به یکی از جذاب‌ترین گجت‌های بازار تبدیل شود.

کمپانی‌های دیگری تصمیم گرفتند تا تغییراتی در طراحی به وجود بیاورند؛ برای مثال شرکت ال جی قبل از خروج از بازار گوشی‌های هوشمند تصمیم گرفت تا یک دستگاه به نام LG Wing به بازار عرضه کند. این گجت نیز از طراحی نسبتا جذابی بهره می‌برد، اما به دلیل آسیب پذیر بودن و همچنین خروج ال جی از بازار گوشی‌های هوشمند نتوانست فروش خوبی داشته باشد.

سامسونگ گلکسی زد فولد

اولین دستگاه که در این لیست قرار گرفته متعلق به شرکت سامسونگ است و Galaxy Z Fold نامیده می‌شود. این گوشی به دلیل اینکه اولین دستگاه تاشو برند مطرح سامسونگ است توانست توجه کاربران بسیاری را به خود جلب کند.

اولین گوشی تاشو سامسونگ در سال ۲۰۱۹ معرفی شد و از جدیدترین سخت افزار آن زمان نیز پشتیبانی می‌کرد. گلکسی زد فولد به دو صفحه نمایش مجهز شد که نمایشگر اول از ابعادی معادل ۷.۳ اینچ بهره می‌برد و دومین صفحه نمایش برای استفاده‌های روزمره طراحی شد؛ به همین دلیل ابعادی معادل ۴.۶ اینچ داشت.پنل به کار رفته در نمایشگر تاشو از نوع Foldable Dynamic AMOLED است و این پنل به سامسونگ این اجازه را داد تا بتواند از فناوری جذاب +HDR10 پشتیبانی کند. این گجت جزو دستگاه‌های تاشو است و به همین دلیل هنگام تا شدن نمایشگر ابعاد گجت بسیار افزایش پیدا می‌کند.این موضوع برای بسیاری از کاربران ناخوشایند است و به یک دلیل تبدیل شد که افراد بسیاری به سراغ خرید این دستگاه نروند. وضوح تصویر ۲۱۵۲ در ۱۵۳۶ پیکسل و تراکم پیکسلی ۳۶۲ پیکسل در هر اینچ این اجازه را به کاربران می‌داد تا بتوانند ویدیوهای با کیفیت بالایی را در این نمایشگر مشاهده کنند.همانطور که در بالا اشاره کردیم این دستگاه از سخت افزار گوشی‌های پرچمدار بهره می‌برد و به همین دلیل سامسونگ از تراشه Snapdragon 855 برای تامین قدرت سخت افزاری این گجت استفاده کرد. این پردازنده یک چیپست ۷ نانومتری است که در سال ۲۰۱۹ می‌توانست سنگین‌ترین بازی‌ها مثل PUBG Mobile را به راحتی اجرا کند.در حال حاضر این تراشه قدرت سخت افزاری بالایی دارد و همچنان می‌توان از آن برای اجرای بازی‌ها و برنامه‌های سنگین استفاده کرد، اما دیگر Snapdragon 855 توان اجرای بازی‌ها با گرافیک حداکثر را ندارد. با این وجود برای استفاده‌های روزمره و همچنین اجرای برنامه‌های مختلف این دستگاه یک گجت مناسب محسوب می‌شود.

سامسونگ این دستگاه را با اندروید 9 (Pie) به بازار عرضه کرد و اکنون این گجت به سیستم عامل اندروید 12 و همچنین رابط کاربری جدید این کمپانی یعنی One UI 4 قابل ارتقا است. برای پردازش بخش‌های گرافیکی تراشه‌ی Adreno 640 مورد استفاده قرار گرفت که این پردازنده در آن زمان چیپست بی‌رقیبی محسوب می‌شد.یکی از مشکلات این دستگاه عرضه شدن آن تنها با یک گزینه برای انتخاب حافظه است و سامسونگ به کاربران خود حق انتخابی برای تعیین میزان حافظه‌ی داخلی دستگاه نداد. این گوشی هوشمند به حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایتی و رم ۱۲ گیگابایتی مجهز شده که این میزان رم و حافظه برای یک گجت عرضه شده در سال ۲۰۱۹ بسیار مناسب است. اما کاربران حق انتخابی برای خرید گزینه‌های ارزان‌تری نداشتند.صفحه نمایش دوم گجت نیز از ابعاد بسیار کوچکی بهره می‌برد و این موضوع باعث شد کاربران نتوانند از این نمایشگر برای مشاهده‌ی ویدیو یا اجرای بازی استفاده کنند. به همین دلیل سامسونگ تصمیم گرفت نسخه‌های بعدی این گجت را به صفحه نمایش دوم بزرگ‌تری مجهز کند.گلکسی زد فولد به ۶ دوربین برای تصویر برداری مجهز شد و نمی‌توان چندان به دوربین‌های این دستگاه ایراد گرفت؛ زیرا از کیفیت مناسبی بهره می‌بردند. سه دوربین در پنل پشتی قرار گرفته‌اند که از کیفیت‌های ۱۲، ۱۲ و ۱۶ مگاپیکسلی پشتیبانی می‌کنند. دوربین اول و دوم برای تصویر برداری در حالت واید و تله فوتو مورد استفاده قرار می‌گرفتند و سومین دوربین می‌توانست با زاویه ۱۲۰ درجه‌ای در حالت فوق عریض تصویر برداری کند.این دوربین‌ها همگی از فناوری HDR10 پشتیبانی می‌کنند و قادر هستند با کیفیت 4K و نرخ فریم ۶۰ فریم بر ثانیه فیلم برداری کنند. ناگفته نماند امکان فیلم برداری در کیفیت ۷۲۰ پیکسل و نرخ فریم ۹۶۰ فریم بر ثانیه نیز وجود داشت. در حال حاضر نسخه‌های جدید این گوشی هوشمند به دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی مجهز شده و بهتر بود سامسونگ اولین گجت تاشو خود را نیز به چنین دوربینی مجهز می‌کرد.کاربران در سال ۲۰۱۹ باید برای خرید یک گجت مجهز شده به دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی مبلغی معادل ۱۷۹۹ دلار می‌پرداختند، این موضوع نیز باعث شد تا چندان این گوشی هوشمند فروش خوبی نداشته باشد.سه دوربین دیگر برای تصویر برداری در حالت سلفی مورد استفاده قرار می‌گرفتند که این سه سنسور در بالای صفحه نمایش‌های این گجت قرار گرفتند. دوربین اول و دوم از کیفیت ۱۰ و ۸ مگاپیکسلی استفاده می‌کردند که در بالای نمایشگر تاشو این گجت قرار گرفته بودند. این سنسورها هر دو در حالت واید تصویر برداری می‌کردند و با ادغام تصاویر به ثبت رسیده می‌توانستند عکس‌هایی با جزئیات بالایی را به کاربران نشان دهند.

آخرین دوربین گلکسی زد فولد در بالای نمایشگر دوم قرار گرفته که دارای کیفیت ۱۰ مگاپیکسلی است. استفاده‌ی بیش از حد سامسونگ از دوربین باعث شد تا این گجت به یکی از اولین گجت‌های مجهز شده به ۶ دوربین برای تصویر برداری تبدیل شود.خوشبختانه دستگاه تاشو سامسونگ به اسپیکرهای دو گانه مجهز شد و این ویژگی به کاربران اجازه‌ی پخش صدا به صورت استریو را می‌داد. افراد باید برای باز کردن قفل صفحه‌ی دستگاه از حسگر اثر انگشت فیزیکی قرار گرفته در کنار این گجت استفاده می‌کردند.این سنسور به کاربران امنیت بالایی را می‌داد و همچنین سرعت تشخیص بسیار بالایی داشت؛ اما حس مدرن بودن را از کاربران دریغ می‌کرد. دلیل این موضوع این است که دیگر گجت‌های هزار دلاری سال ۲۰۱۹ از حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر بهره می‌بردند.باتری یکی دیگر از نقطه ضعف‌های این دستگاه بود؛ زیرا انرژی گجت مجهز شده به دو نمایشگر تنها توسط یک باتری با ظرفیت ۴۳۸۰ میلی آمپر ساعت تامین می‌شد. این موضوع نیز باعث شد تا کاربران از خرید دستگاه ۱۷۹۹ دلاری سامسونگ صرف نظر کنند. به علاوه شارژ کردن باتری این گجت بسیار زمان می‌برد؛ زیرا Galaxy Z Fold تنها از آداپتور ۱۵ واتی پشتیبانی می‌کرد.به صورت کلی می‌توان گفت ارزش خرید این گجت پایین بود و اولین گجت تاشو شرکت سامسونگ ارزش پرداخت ۱۷۹۹ دلار را نداشت. به همین دلیل سامسونگ فروش خوبی را تجربه نکرد، اما در این مطلب ما عجیب ترین گوشی های هوشمند را مورد بررسی قرار می‌دهیم و از این نظر این دستگاه از طراحی عجیبی بهره می‌برد.

 

گوشی تاشو MTR طرح خودرو

 

یکی دیگر از دستگاه‌های جذاب در لیست عجیب ترین گوشی های هوشمند MTR Flip Phone نامیده می‌شود. این دستگاه جزو گجت‌های هوشمند نیست، اما به دلیل طراحی عجیب در این لیست قرار گرفته است. کمپانی MTR در سال ۲۰۱۹ تصمیم گرفت تا دستگاهی با طراحی ماشین‌های کوچک به بازار عرضه کند.این شرکت نیز توانست توجه کاربران بسیاری را به خود جلب کند و برای کاربران نوجوان جذاب باشد. طراحی این گجت همانند یک خودرو است و هنگام باز شدن گوشی هوشمند طراحی این دستگاه از حالت جذاب خود خارج می‌شود.گوشی MTR Flip Phone یک دستگاه هوشمند محسوب نمی‌شود و تنها از آن می‌توان برای برقراری تماس و انتقال پیام از طریق SMS استفاده کرد. بر این اساس قیمت این دستگاه بالا نیست و امکان خرید آن با پرداخت تنها ۲۰ دلار وجود دارد.اگر شخصی بخواهد این گجت را خریداری کند از آن به عنوان گوشی دوم استفاده خواهد کرد؛ زیرا مشخصات این گجت نمی‌تواند کاربران سال ۲۰۲۲ را راضی نگه دارد. صفحه نمایش استفاده شده در این گجت دارای اندازه‌ای معادل ۱.۷۷ اینچ است که از پنل TFT LCD ساخته شده است.با توجه به قیمت و نمایشگر استفاده شده در این گجت نباید انتظار چندان زیادی از این دستگاه داشت و تنها باید از ظاهر جذاب آن برای تحت تاثیر قرار دادن افراد استفاده کرد. ام تی آر گوشی جذاب خود را به ۲۲ زبان مجهز کرده و اکثر کاربران در بازار جهانی قادر هستند تا از این دستگاه استفاده کنند. دوربین قرار گرفته در بالا نمایشگر از کیفیت ۰.۸ مگاپیکسلی بهره می‌برد که این دوربین تنها برای ثبت تصاویر مناسب است و نمی‌تواند عکس‌هایی با کیفیت بالا یا با جزئیاتی را به ثبت برساند. رزولوشن تصاویر گرفته شده با دوربین این گجت معادل ۶۴۰ در ۴۸۰ پیکسل است.برخلاف تفکر بسیاری از کاربران که این گجت را یک دستگاه پلاستیکی می‌دانند، MTR تصمیم گرفت تا این گوشی خود را از فلز تولید کند. این موضوع باعث شد در دست گرفتن این گجت بسیار برای کاربران جذاب‌تر شود و مقاومت بیشتری در برابر آسیب‌های مختلف داشته باشد. به صورت کلی تنها باید از این دستگاه برای برقراری تماس استفاده کرد و به دلیل قیمت پایین این گجت می‌توان گفت ارزش خرید MTR Flip Phone بالا است. علاوه بر ظاهری زیبا و قیمتی پایین، امکان استفاده از این گجت به عنوان گوشی دوم نیز وجود دارد.

 

ال جی G Flex

 

گوشی LG G Flex سومین دستگاه در لیست جذاب ترین گوشی های هوشمند تولید شده است که این گجت بر خلاف دستگاه قبلی یک گوشی هوشمند با طراحی عجیب محسوب می‌شود. در سال‌های گذشته شرکت ال جی توان رقابت با بسیاری از برندهای مطرح حال حاضر را داشت می‌توانست به راحتی با آن‌ها رقابت کند.یکی از حرکت‌های جسورانه این شرکت تولید و طراحی LG G Flex در سال ۲۰۱۳ بود که این گجت نیز متاسفانه نتوانست فروش خوبی داشته باشد و پس از گذشت مدت زمانی کوتاه تولید آن متوقف شد. این گوشی هوشمند وزنی معادل ۱۷۷ گرم داشت و توسط مقاوم‌ترین محافظ آن زمان یعنی Gorilla Glass 2 محافظت می‌شد.ناگفته نماند پنل پشتی و فریم (بدنه) دستگاه از پلاستیک ساخته شده بود که این موضوع به یک نقطه ضعف تبدیل شد؛ زیرا در صورت سقوط جی Flex از دست کاربران احتمال نابود شدن کل گجت وجود داشت. ال جی این گوشی هوشمند را خمیده تولید کرد و همانند گوشی‌های حال حاضر یک دستگاه کاملا تخت نبود.

این موضوع باعث شد در دست گرفتن این گجت حس لذت بخش‌تری نسبت به دیگر گجت‌ها به کاربران منتقل کند، اما دیگر امکان قرار گرفتن آن در جیب وجود نداشت. اگر کاربران این دستگاه را در جیب خود قرار می‌دادند به دلیل پلاستیکی بودن بدنه احتمال وارد شدن فشار به بدنه‌ی دستگاه و شکستن کل فریم وجود داشت.این دستگاه خمیده جزو گوشی‌های با کیفیت سال ۲۰۱۳ محسوب می‌شد و از یک نمایشگر بزرگ ۶ اینچی بهره می‌برد. نمایشگر توسط پنل Curved P-OLED که یکی از تکنولوژی‌های شکست خورده است، تولید شد. نمایشگر این گجت از حاشیه‌های نسبتا کمی در آن زمان بهره می‌برد و توانست ۷۵.۸ درصد از پنل جلویی را به خود اختصاص دهد.

میزان وضوح تصویر گوشی خمیده‌ی ال جی معادل ۱۲۸۰ در ۷۲۰ پیکسل بود و از تراکم پیکسلی ۲۴۵ پیکسل در هر اینچ بهره می‌برد. نمایشگر دستگاه نسبتا کیفیت ساخت بالایی داشت و نمی‌توان صفحه نمایش را علت توقف تولید این دستگاه دانست.تراشه‌ی قرار گرفته در این گجت یک پردازنده‌ی ۲۸ نانومتری به نام Snapdragon 800 بود که می‌توانست در آن زمان تمام بازی‌ها را به راحتی اجرا کند؛ زیرا در سال ۲۰۱۳ بازی‌های چندان سنگینی وجود نداشت.گرافیک دستگاه توسط تراشه Adreno 330 پردازش می‌شد که این تراشه نیز هنگام پردازش گرافیک عملکرد خوبی را از خود نشان می‌داد. یکی از نقطه ضعف‌های این گجت که در سال ۲۰۱۳ برای بسیاری از کاربران اهمیت داشت، پشتیبانی گجت از درگاه microSD بود که ال جی از این فناوری پشتیبانی نکرد.این دستگاه تنها با یک گزینه برای انتخاب حافظه به بازار جهانی عرضه شد که از حافظه داخلی ۳۲ گیگابایتی و رم ۲ گیگابایتی استفاده می‌کرد. به دلیل قدیمی بودن دستگاه ال جی تنها به روزرسانی اندروید Kit Kat یعنی اندروید ۴.۴.۲ را برای این دستگاه عرضه کرد.

کاربران ال جی G Flex قادر بودند با استفاده از سنسور ۱۳ مگاپیکسلی تصاویر نسبتا با کیفیتی را در روز به ثبت برسانند. این سنسور از فناوری HDR بهره می‌برد و می‌توانست با کیفیت ۱۰۸۰ پیکسل و نرخ فریم ۶۰ فریم بر ثانیه فیلم برداری کند.در کنار سنسور اصلی این گجت یک فلش LED قرار گرفت که از آن برای افزایش نور محیط برای تصویر برداری استفاده می‌شد. یکی از برتری‌های این گجت نسبتا به هم‌رده‌های خود پشتیبانی از صدای استریو بود که به کاربران این اجازه را می‌داد آن‌ها بتوانند صدا را به صورت استریو ضبط کنند. در کنار این صدای استریو از جک ۳.۵ میلی متری نیز پشتیبانی می‌شد. دومین دوربین در بالای صفحه نمایش قرار گرفت که از کیفیت ۲.۱ مگاپیکسلی استفاده می‌کند. این سنسور از هیچ فناوری خاصی بهره نمی‌برد و می‌توانست با کیفیت ۱۰۸۰ پیکسل و نرخ فریم ۳۰ فریم بر ثانیه فیلم برداری کند. از دیگر نقاط ضعف این گوشی هوشمند می‌توان به عدم پشتیبانی از سنسور اثر انگشت اشاره کرد. خریداران این دستگاه باید قفل صفحه را با استفاده از رمز، الگو، کلمه‌ی عبور و… باز می‌کردند که برای کاربران جذاب نبود و حس مدرن را به آن‌ها منتقل نمی‌کرد. باتری قرار گرفته در داخل این گجت از ظرفیت ۳۵۰۰ میلی آمپر ساعتی استفاده می‌کرد که برای یک گوشی با سخت افزار مناسب در سال ۲۰۱۳ قابل قبول بود. در آن زمان تمام گوشی‌ها به جز آیفون‌های اپل به درگاه‌های microUSB مجهز می‌شدند و به همین دلیل از فناوری شارژ سریع خبری نبود. این دستگاه تنها با یک گزینه برای انتخاب رنگ به بازار عرضه شد و افراد تنها می‌توانستند تنها رنگ نقره‌ای این گوشی خمیده را خریداری کنند. ال جی گجت خود را ۳۶۰ یورو (۴۰۰ دلار) قیمت گذاری کرد که با توجه به فناوری‌ها و مشخصات مختلف یک قیمت منطقی محسوب می‌شد. اما طراحی آن علاوه بر اینکه باعث جذاب‌تر شدن دستگاه می‌شد به یک نقطه ضعف بزرگ نیز تبدیل شد، دلیل این موضوع آسیب پذیر بودن طراحی خمیده‌ی این گجت بود.

 

سامسونگ گلکسی زد فلیپ

 

علاوه بر گلکسی زد فولد گوشی گلکسی زد فلیپ نیز در لیست عجیب ترین گوشی های هوشمند قرار گرفته که دلیل این موضوع موفق بودن این طراحی و مطرح بودن شرکت سامسونگ است. کمپانی موتورولا اولین گوشی تاشو را به بازار عرضه کرد که طراحی آن به طراحی گلکسی زد فلیپ شباهت داشت، به نوعی می‌توان گفت سامسونگ از موتورولا تقلید کرد.

با این وجود به دلیل موفق شدن شرکت سامسونگ در بازار گوشی‌های تاشو تصمیم گرفتیم تا اولین نسخه از Galaxy Z Flip را مورد بررسی قرار دهیم که چندان هم بی‌نقص نبود و این شرکت کره‌ای را مجبور به عرضه‌ی نسخه‌های جدیدتر کرد.

سامسونگ با توجه به دیگر کمپانی‌هایی که گوشی‌های هوشمند تاشو تولید می‌کردند تصمیم گرفت در سال ۲۰۲۰ با طراحی گلکسی زد فلیپ وارد این رقابت شود. با گذشت مدت زمانی کوتاه به دلیل محبوبیت بالای این کمپانی کاربران به سراغ خرید این گوشی هوشمند رفتند.این دستگاه از وزن ۱۸۳ گرمی بهره می‌برد و پنل پشتی آن توسط Gorilla Glass 6 محافظت می‌شود. جالب است که بدانید بدنه دستگاه از آلومینیوم ساخته شده و اگر از فلز دیگری استفاده می‌شد وزن دستگاه بسیار افزایش پیدا می‌کرد.این دستگاه نیز به دو صفحه نمایش مجهز شده که از نمایشگر اصلی استفاده‌ی بیشتری نسبت به نمایشگر دوم می‌شود. صفحه نمایش اصلی از پنل Foldable Dynamic AMOLED تولید شده که اندازه‌ای معادل ۶.۷ اینچ دارد. این پنل دارای کیفیت بسیار بالایی است و از فناوری‌های جذابی مثل +HDR10 پشتیبانی می‌کند.حاشیه‌های کم صفه نمایش باعث شد تا نمایشگر نسبت به پنل جلویی ۸۲.۵ درصد از کل پنل را به خود اختصاص دهد. این موضوع باعث منتقل شدن حس مدرن بودن گجت به کاربران شد و رزولوشن ۲۶۳۶ در ۱۰۸۰ پیکسل به افراد اجازه‌ی مشاهده‌ی محتواهای با کیفیت بالا را می‌دهد. ناگفته نماند که رنگ‌ها در این صفحه نمایش به دلیل پشتیبانی از تراکم پیکسلی ۴۲۵ پیکسل در هر اینچ بسیار طبیعی به نظر می‌رسد.پنل دوم نمایشگر از نوع Super AMOLED است و به دلیل اندازه‌ی ۱.۱ اینچی کاربران قادر به استفاده از این صفحه نمایش نیستند. وضوح تصویر این نمایشگر کوچک معادل ۳۰۰ در ۱۱۲ پیکسل است و به همین دلیل از این صفحه نمایش تنها باید برای مشاهده‌ی اعلان‌های مختلف یا نمایش نام کاربر تماس گیرنده استفاده کرد.به دلیل اینکه این دستگاه در سال ۲۰۲۰ تولید شده سامسونگ تصمیم گرفت از تراشه +Snapdragon 855 که یک چیپست ۷ نانومتری است برای تامین قدرت سخت افزاری اولین نسخه از گلکسی زد فلیپ استفاده کند.

تراشه گرافیکی این گوشی هوشمند Adreno 640 است که همچنان می‌تواند هنگام اجرای بازی‌های با کیفیت بالا عملکرد خوبی از خود نشان دهد. به دلیل عرضه‌ی این دستگاه در سال ۲۰۲۰ کاربران قادر هستند تا سیستم عامل این گجت را به جدیدترین اندروید عرضه شده یعنی Android 12 ارتقا دهند. ناگفته نماند رابط کاربری این گوشی هوشمند نیز به One UI 4 قابل ارتقا است. این گجت از درگاه microSD بهره می‌برد و با رم ۸ گیگابایتی و حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایتی به بازار عرضه شد. در حال حاضر ارزش خرید این دستگاه نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است؛ زیرا قیمت آن نسبت به گذشته کاهش پیدا کرد. نوع حافظه‌های استفاده شده در این گجت از نوع UFS 3.0 است که توسط خود شرکت سامسونگ طراحی شده و از سرعت انتقال داده‌ی بالایی بهره می‌برد. سامسونگ برای تصویر برداری دو سنسور ۱۲ و ۱۰ مگاپیکسلی در اختیار کاربران خود قرار داد. سنسور اول می‌تواند در حالت واید تصویر برداری کند و از سنسور دوم برای تصویر برداری در حالت فوق عریض با زاویه ۱۲۳ درجه‌ای استفاده می‌شود. این سنسور نیز از فناوری HDR بهره می‌برد و به کمک فلش LED می‌تواند در نور کم تصاویر با جزئیات بالایی را ثبت کند. دوربین قرار گرفته در بریدگی بالای صفحه نمایش Galaxy Z Flip از کیفیت ۱۰ مگاپیکسلی و فناوری ‌HDR بهره می‌برد. این سنسور قادر است با کیفیت 4K در نرخ فریم ۳۰ فریم بر ثانیه فیلم برداری کند. افراد باید برای باز کردن قفل صفحه این دستگاه از سنسور اثر انگشت قرار گرفته در کنار بدنه استفاده کنند و خبری از سنسور اثر انگشت زیر نمایشگر در این دستگاه نیست. این گجت به یک باتری با ظرفیت ۳۳۰۰ میلی آمپر ساعت مجهز شد که این موضوع باعث به وجود آمد یک ضعف برای این دستگاه شد؛ زیرا این باتری نمی‌تواند یک روز کامل گوشی تاشو سامسونگ را روشن نگه دارد و کاربر در میان روز به آداپتور نیاز پیدا می‌کند.

سامسونگ هنگام عرضه این گوشی هوشمند آن را با رنگ‌های مشکی، بنفش و طلایی در اختیار افراد قرار داد. گلکسی زد فلیپ هنگام عرضه قیمتی معادل ۱۳۸۰ دلار داشت که این قیمت برای چنین دستگاهی مبلغ زیادی محسوب می‌شد و به همین دلیل می‌توان گفت که اکنون قیمت ۷۵۰ دلار برای این گجت منطقی است. خرید این گوشی تاشو به کاربرانی پیشنهاد می‌شود که تا کنون تجربه‌ی استفاده از گوشی تاشو را نداشته‌اند و قصد پرداخت مبلغی زیاد برای خرید یک دستگاه تاشو را ندارند. دستگاه بعدی در این لیست متعلق به کمپانی بلک بری است، اکثر کاربران با گوشی بلک بری پاسپورت آشنایی دارد. طراحی این دستگاه باعث شد تا در لیست عجیب ترین گوشی های هوشمند تولید شده قرار بگیرد.

 

بلک بری Passport

 

گوشی هوشمند بلک بری در سال ۲۰۱۴ به بازار جهانی عرضه شد و به دلیل پشتیبانی از یک کیبورد فیزیکی توانست توجه کاربران بسیاری را به خود جلب کند. این دستگاه وزنی معادل ۱۹۶ گرم داشت و کیبورد استفاده شده در این دستگاه از نوع QWERTY بود که شباهتی به طراحی کوچک شده از صفحه کلید کامپیوتر داشت.

جنس پنل پشتی این دستگاه از پلاستیک بود، اما بدنه‌ی گجت از آلومینیوم ساخته شد و این موضوع باعث افزایش وزن این دستگاه شد. صفحه نمایش این گوشی هوشمند نیز توسط محافظ شرکت کورنینگ یعنی Gorilla Glass 3 محافظت می‌شد. اندازه‌ی نمایشگر این گجت معادل ۴.۵ اینچ بود که یک صفحه نمایش کوچک محسوب می‌شد. پنل به کار رفته در این گوشی هوشمند از نوع IPS LCD ساخته شده که کیفیت چندان بالایی ندارد.این پنل اجازه پشتیبانی از فناوری‌های مختلف را نمی‌دهد و تنها کاربران می‌توانستند از این نمایشگر برای مشاهده‌ی محتواهای با کیفیت معمولی استفاده کنند. همانطور که از تصویر این گوشی هوشمند پیداست، تقریبا نصف پنل جلویی توسط صفحه کلید اشغال شده و این موضوع باعث شد تا صفحه نمایش بتواند ۵۶.۵ درصد از پنل جلویی را به خود اختصاص دهد. این موضوع بدان معنی است که تقریبا نصف پنل جلویی توسط حاشیه‌ها و کیبورد اشغال شده و امکان پرت شدن حواس کاربران هنگام مشاهده‌ی نمایشگر وجود دارد. وضوح تصویر صفحه نمایش ۱۴۴۰ در ۱۴۴۰ پیکسل است که این میزان وضوح تصویر به افراد این اجازه را می‌دهد تا آن‌ها بتوانند تصاویر واضحی را مشاهده کنند. به علاوه رنگ‌ها به لطف تراکم پیکسلی ۴۵۳ پیکسل در هر اینچ طبیعی به نظر می‌رسند.

این گوشی هوشمند در سال ۲۰۱۴ به بازار عرضه شد و این موضوع بدان معنی است که بلک بری دستگاه خود را به تراشه قدرتمند سال ۲۰۱۴ یعنی Snapdragon 801 مجهز کرد که این پردازنده یک چیپست ۲۸ نانومتری محسوب می‌شود. در کنار این تراشه پردازنده Adreno 330 وظیفه‌ی پردازش گرافیک دستگاه را برعهده داشت که برای اجرای بازی‌های سنگین این چیپست از قدرت مناسبی بهره می‌برد. بلک بری این گوشی هوشمند را با حافظه داخلی ۳۲ گیگابایتی و رم ۳ گیگابایتی به بازار عرضه کرد و به همین دلیل است که کاربران چندان به خرید این دستگاه روی نیاورند؛ زیرا حق انتخابی برای حافظه‌ی داخلی و میزان رم نداشتند. این گجت نیز همانند گوشی‌های شرکت اپل یعنی آیفون‌ها از سیستم عامل طراحی شده خود کمپانی تولید کننده بهره می‌برد که سیستم عامل بلک بری BlackBerry OS نامیده می‌شود. گوشی بلک بری Passport به BlackBerry OS 10.3 مجهز شد و این سیستم عامل همانند iOS دارای رابط کاربری بود و کاربران نیازی به به‌روزرسانی رابط کاربری مانند گوشی‌های اندروید نداشتند.

در پنل پشتی یک سنسور ۱۳ مگاپیکسلی برای تصویر برداری در اختیار کاران وجود داشت که از فناوری HDR بهره می‌برد. این دوربین می‌توانست با کیفیت ۱۰۸۰ پیکسل و نرخ فریم ۶۰ فریم بر ثانیه فیلم برداری کند. دوربین سلفی قرار گرفته در بالای نمایشگر از کیفیت ۲ مگاپیکسلی بهره می‌برد که برای تصویر برداری مناسب نبود. این دوربین نیز هنگام فیلم برداری می‌توانست با کیفیت ۷۲۰ پیکسل فیلم برداری کند که جذابیتی برای افراد نداشت.

در بالا و پایین این گوشی هوشمند دو بلندگو برای پخش صدا در اختیار افراد قرار داشت که این بلندگوها قادر بودند صدا را به صورت استریو پخش کنند. خوشبختانه در سال ۲۰۱۴ خبری از حذف درگاه هدفون در میان گوشی‌های اندرویدی نبود و بلک بری گوشی عجیب خود را به جک ۳.۵ میلی متری مجهز کرد. در کنار این تکنولوژی‌های جذاب بلک بری برای جلوگیری از افزایش قیمت این دستگاه تصمیم گرفت از حسگر اثر انگشت پشتیبانی نکند. این سنسور از طراحی اولیه بلک بری پاسپورت حذف شد و کاربران باید از طریق الگو، رمز و… قفل صفحه نمایش دستگاه را باز می‌کردند. به دلیل بزرگ بودن ابعاد این دستگاه انتظار می‌رفت که از یک باتری با ظرفیت بالا برای تامین انرژی استفاده شود، اما بلک بری گوشی هوشمند خود را به یک باتری با ظرفیت ۳۴۵۰ میلی آمپر ساعت مجهز کرد. افراد باید برای شارژ کردن این باتری از درگاه microUSB استفاده می‌کردند و در آن سال هنوز تکنولوژی شارژ سریع در اختیار تمام کمپانی‌ها قرار نگرفته بود. این دستگاه با توجه به ظاهر بزرگ و صفحه کلید از قیمت چنان زیادی بهره نمی‌برد. افراد می‌توانستند این گوشی هوشمند را در رنگ‌های مشکی، سفید، قرمز، طلایی و نقره‌ای با قیمت ۱۷۰ یورو (۱۹۰ دلار) خریداری کنند. قیمت پایین این دستگاه باعث تحریک کاربران برای خرید شد، اما نسبت کم نمایشگر به پنل جلویی برای افراد جذاب نبود. این موضوع باعث شد که این دستگاه در لیست گوشی‌های شکست خورده و همچنین عجیب ترین گوشی های هوشمند تولید شده قرار بگیرد. در کنار این گجت دستگاه‌های دیگری از کمپانی‌هایی مثل سامسونگ به بازار عرضه شد که از طراحی جاه طلبانه‌ای بهره می‌بردند. برای مثال می‌توان به گوشی گلکسی S4 زوم اشاره کرد که سامسونگ قصد داشت با این طراحی یک دوربین عکاسی را با یک گوشی هوشمند ادغام کند.

 

گلکسی S4 زوم

 

در کنار عجیب ترین گوشی های هوشمند کمپانی‌هایی مثل بلک بری و ال جی در سال ۲۰۱۳ شرکت سامسونگ تصمیم گرفت یک گوشی هوشمند با دوربینی با کیفیت بالا به بازار عرضه کند. این گوشی هوشمند هم‌رده‌ی گلکسی S4 بود و این موضوع به معنی مجهز شدن دستگاه به تکنولوژی‌های جذاب است.

این گجت همانند دیگر گوشی‌های هوشمند به بدنه‌ای از جنس پلاستیک و پنل پشتی پلاستیکی مجهز شد و با این وجود دستگاه وزنی معادل ۲۰۸ گرم داشت. پنل جلویی توسط Gorilla Glass 3 محافظت می‌شد و دلیل وجود این محافظ روی صفحه نمایش، کیفیت بالای پنل Super AMOLED بود. این دستگاه از پنلی معادل ۴.۳ اینچ بهره می‌برد و نسبتا دستگاه کوچکی محسوب می‌شد، اما به دلیل وجود ماژول دوربین همانند دوربین‌های حرفه‌ای این گجت ضخامت بسیاری داشت و قرار گرفتن آن در جیب می‌توانست برای کاربران کمی ناخوشایند باشد. نمایشگر دستگاه توانست ۶۴ درصد از پنل جلویی را به خود اختصاص دهد که این میزان نسبت نمایشگر به پنل جلویی در سال ۲۰۱۳ طبیعی بود. این گوشی هوشمند از دقت نمایشگر معادل ۹۶۰ در ۵۴۰ پیکسل بهره می‌برد که این میزان وضوح تصویر برای گوشی‌های پرچمدار مناسب نیست. تراکم پیکسلی نمایشگر با ۲۵۶ پیکسل در هر اینچ برابری می‌کرد و صفحه نمایش می‌توانست رنگ‌های تصاویر به ثبت رسیده را به خوبی به تصویر بکشد. سامسونگ برای پردازش تصاویر تصمیم گرفت از تراشه‌ی Pega-Dual +XMM6262 استفاده کند. در کنار این تراشه یک پردازنده دیگر به نام Mali-400 وجود داشت که می‌توانست بخش‌های گرافیکی دستگاه را پردازش کند. سامسونگ گوشی خود را به اندروید Kit Kat یعنی Android 4.4.2 مجهز کرد که افراد بتوانند از نرم افزارهای تصویر برداری جذابی استفاده کنند.

با توجه به دوربین با کیفیت این دستگاه میزان حافظه ۸ گیگابایتی و رم ۱.۵ گیگابایتی برای افراد چندان مناسب نبود؛ زیرا در صورت علاقه‌ی افراد به تصویر برداری آن‌ها به حافظه‌های جانبی نیاز پیدا می‌کردند. سامسونگ برای حل این مشکل تصمیم گرفت به جای عرضه‌ی دستگاه با چند گزینه برای انتخاب حافظه، گوشی گلکسی S4 زوم را به درگاه microSDXC مجهز کند. دوربین قرار گرفته در پنل پشتی این گوشی عجیب از کیفیت ۱۶ مگاپیکسلی بهره می‌برد و می‌توانست ۱۰ برابر بزرگنمایی اپتیکال داشته باشد. در کنار این ماژول دوربین بزرگ یک فلش زنون به جای فلش LED قرار گرفت که افراد بتوانند سوژه‌ها را در نور کم بهتر مشاهده کنند. این دوربین از فناوری HDR بهره می‌برد و می‌توانست با کیفیت ۱۰۸۰ پیکسل و نرخ فریم ۳۰ فریم بر ثانیه فیلم برداری کند. در بالای نمایشگر یک دوربین سلفی قرار گرفته که از کیفیت ۱.۹ مگاپیکسل بهره می‌برد. این گوشی هوشمند برای تصویر برداری در حالت سلفی مناسب نبود، اما می‌توانست تمام رقیب‌های خود را در تصویر برداری با دوربین اصلی شکست دهد. انرژی این دستگاه توسط یک باتری با ظرفیت ۲۳۳۰ میلی آمپر ساعت تامین می‌شد که برای یک گوشی هوشمند عرضه شده در سال ۲۰۱۳ ظرفیت باتری مناسبی است. این گجت به دلیل پشتیبانی از دوربین با کیفیت بالا و بزرگ نمایی ۱۰ برابری با قیمتی معادل ۲۸۰ یورو (۳۰۰ دلار) به بازار عرضه شد.

کاربران می‌توانستند این گوشی هوشمند را در رنگ‌های مشکی و سفید خریداری کنند. به صورت کلی این دستگاه تنها مختص علاقه‌مندان به تصور برداری بود و کاربران علاقه‌مند به گیم نمی‌توانستند از این گجت استفاده کنند؛ زیرا قدرت سخت افزاری برای اجرای بازی مناسب نبود.

 

گوشی Yotaphone 2

 

آخرین گجت قرار گرفته در لیست عجیب ترین گوشی های هوشمند Yotaphone 2 نامیده می‌شود که از تکنولوژی عجیبی بهره می‌برد. این دستگاه به دو نمایشگر مجهز شد که نمایشگر دوم آن توجه کاربران بسیاری را به خود جلب کرد.

این گوشی هوشمند در سال ۲۰۱۴ در اختیار کاربران قرار گرفت و جزو معدود گوشی‌هایی بود که از پنل جلویی و پنل پشتی شیشه‌ای استفاده می‌کرد. این گوشی هوشمند به یک نمایشگر ۵ اینچی از نوع AMOLED شد که می‌توانست با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل محتواهای مختلف را به تصویر بکشد. رنگ‌ها در این نمایشگر نیز بسیار طبیعی به نظر می‌رسیدند؛ زیرا تراکم پیکسلی نمایشگر معادل ۴۴۲ پیکسل در هر اینچ بود. دومین صفحه نمایش در پنل پشتی قرار داشت و تنها در حالت Grayscale (سیاه سفید) می‌توانست مورد استفاده قرار بگیرد.

این پنل چندان برای استفاده‌های روزمره مناسب نبود، اما به دلیل اینکه گوشی Yotaphone 2 در سال ۲۱۴ به بازار عرضه شد توانست توجه افراد را به خود جلب کند. نمایشگر دوم یکی از نقطه ضعف‌های این گوشی هوشمند نیز محسوب می‌شد؛ زیرا در صورت سقوط این گوشی هوشمند از دست کاربران احتمال آسیب رسیدن به دو نمایشگر وجود داشت. در کنار این صفحه نمایش کمپانی تولید کننده تصمیم گرفت از جدیدترین تراشه‌های عرضه شده استفاده کند که در سال ۲۰۱۴ جدیدترین تراشه‌های موجود در بازار Snapdragon 801 و Adreno 330 بودند. این پردازنده‌ها به راحتی می‌توانستند برنامه‌های سنگین را اجرا کنند و تراشه گرافیکی Adreno 330 وظیفه پردازش بازی‌های مختلف را برعهده داشت. این گجت با رم ۳ گیگابایتی و حافظه داخلی ۳۲ گیگابایتی به بازار عرضه شد و از این نظر تفاوت خاصی با دیگر گوشی‌های معرفی شده در سال ۲۰۱۴ نداشت. دوربین این دستگاه نیز در مقایسه با گوشی‌هایی مثل گلکسی S4 Zoom از کیفیت بالایی بهره نمی‌برد و افراد تنها می‌توانستند با استفاده از دوربین ۸ مگاپیکسلی تصاویر با جزئیات مناسب را به ثبت برسانند. ناگفته نماند دوربین قرار گرفته در بالای نمایشگر اصلی از کیفیت ۲.۱ مگاپیکسلی بهره می‌برد و چندان از آن برای تصویر برداری در حالت سلفی استفاده نمی‌شد. این گجت برای استفاده‌های روزمره دوام نمی‌آورد و دلیل این موضوع استفاده‌ی کمپانی تولید کننده از باتری ۲۵۰۰ میلی آمپر ساعتی بود. کاربران می‌توانستند این گوشی هوشمند را با مبلغی معادل ۲۰۰ دلار خریداری کنند، اما به دلیل آسیب پذیر بودن نمایشگر بسیاری از افراد به سراغ خرید این گوشی نرفتند. با این وجود طراحی دستگاه برای کاربران بسیاری جذابیت داشت و این موضوع باعث شد تا این گجت در لیست عجیب ترین گوشی های هوشمند قرار بگیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا