تکنولوژی

هوش مصنوعی افراد را بیکار نمی‌کند

تحقیق میدانی جدیدی نشان می دهد هوش مصنوعی مشاغل را از بین نمی برد بلکه ماهیت آن را تغییر می دهد .

فناوری برتر دیجیتال به نقل از مهر، گمانه زنی ها و نگرانی های زیادی درباره تاثیر هوش مصنوعی بر مشاغل وجود دارد. این فناوری می تواند با توجه به صنعت و موقعیت بازار کار را به شیوه های گوناگون تغییر دهد.

فرایندهای اتوماسیون مجهز به هوش مصنوعی می تواند فعالیت های روتین، تکراری و یدی را انجام دهد. در نتیجه استخدام در بخش های تولید، ورود داده و سرویس مشتریان کاهش یابد و کارگران این بخش نیز شغل هایشان را از دست بدهند.

از سوی دیگر هوش مصنوعی می تواند شغل ایجاد کند و نیاز به کارشناسان شایسته با توانایی ساخت، مدیریت و ارتقای سیستم ها نیز در حال افزایش است. مشاغل مربوط به داده های علمی، یادگیری ماشینی، رباتیکس و تحقیقات هوش مصنوعی نیز به شدت محبوب شده اند.

بنابراین این سوال به وجود می آید که آیا هوش مصنوعی پایانی بر مشاغل سنتی است یا خیر. اکنون یک تحقیق جدید در این زمینه انجام شده است. ویگوانگ وانگ از دانشگاه روچستر یک پژوهش میدانی میان کارگران انجام داده و به چشم انداز جالبی دست یافته است.

وانگ در این باره می گوید:ما از یافته های این تحقیق شگفت زده شدیم. ابعاد مختلف تجربه کاری دارای تعاملات متمایز با هوش مصنوعی هستند و نقش های منحصر به فردی را در تیم سازی انسان و هوش مصنوعی ایفا می کنند.

این پژوهش همچنین سطح تجربه مورد نیاز کارگران برای دسترسی بهتر به کمک هوش مصنوعی را بررسی کردند.

گوردون گائو از دانشگاه جان هاپکینز و دیگر مولف پژوهش در این باره می گوید: هرچند ممکن است افراد فکر کنند کارگران کم تجربه از کمک هوش مصنوعی بیشتر سود می برند، اما یافته های ما خلاف آن را نشان داد. هوش مصنوعی به سود کارگرانی است که تجربه بیشتری در انجام یک فعالیت خاص دارند اما کارگرانی که تجربه بیشتری داشتند نسبت به همکاران جوانتر خود کمتر از هوش مصنوعی بهره می برند.

این تحقیق نیاز به استفاده بهره ورانه از هوش مصنوعی را هایلایت کرده است. محققان متوجه شدند کارگران با تجربه می توانند از هوش مصنوعی برای ارتقای بهتر فعالیت شان استفاده کنند. اما کارگران سالمندی که فعالیت های بیشتری برعهده می گیرند و حس تعهد بیشتری به شرکت دارند، بیشتر اوقات از هوش مصنوعی دوری می گزینند زیرا از خطرات وابستگی به آن بیم دارند. در نتیجه به طور کارآمد از هوش مصنوعی استفاده نمی کنند.

محققان به کسب و کارها توصیه می کنند پس از به کارگیری هوش مصنوعی در محل کار، انواع و سطوح مختلف تجربه کارگران را در نظر بگیرند. کارمندان تازه واردی که تجربه کمتری دارند، هنگام استفاده از هوش مصنوعی نمی توانند از آن زیاد بهره ببرند. کارمندان ارشدی که کارشناسی سازمانی بیشتری دارند نیز ممکن است نگران تهدیدهای احتمالی این فناوری باشند. دستیابی به همکاری موفقیت آمیز انسان و هوش مصنوعی نیازمند بررسی تمام دیدگاه های خاص و یافتن یک محور راه حل است.

در نهایت باید گفت هوش مصنوعی بیشتر احتمال دارد به جای از بین بردن مشاغل، ماهیت آنها را تغییر دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا