فناوری اطلاعات

رفع مساله تامین مالی اپراتورها با تشکیل حساب فیبر نوری

به گفته معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، از ابتدای امسال با تشکیل حساب فیبر نوری توانستیم بخش بسیاری از تامین مالی مورد نیاز برای اجرای طرح فیبر نوری را فراهم کنیم و برنامه‌ریزی این است تا پایان سال هشت میلیون خانوار تحت پوشش این فناوری قرار بگیرند.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از ایسنا، مهدی روحانی نژاد – معاون راهبردی و توسعه  بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در نشست تبیین کلان پروژه ملی فیبر نوری، اظهار کرد: در اسناد شبکه ملی اطلاعات، وزارت ارتباطات مکلف شده است تا پایان سال ۱۴۰۴، ۸۰ درصد جمعیت کشور تحت پوشش ارتباطات در سرعت قرار گیرند.

وی افزود: بنابراین این هدف‌گذاری، ۲۰ میلیون خانوار تحت پوشش قرار می‌گیرند. برخلاف سایر کشورها عمده ارتباطات ما مبتنی بر ارتباطات سیار است و این مساله رتبه ما را پایین آورده است؛ بنابراین اگر ارتباطات کیفیت لازم را پیدا می‌کرد، در دهه گذشته این مسأله رخ نمی‌داد.

معاون راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در ادامه سخنانش تصریح کرد: حتی اگر اپراتورهای سیار هم به سمت نسل پنجم اینترنت بروند، باید مبتنی بر فناوری فیبر نوری باشند. این فناوری از یک دهه گذشته آغاز شده و درحال حاضر بخش بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، تحت پوشش فیبر نوری قرار گرفته‌اند. این برنامه در دولت سیزدهم آغاز شده و در سال اول زیرساخت‌های فنی و مقرراتی مانند مجوزهای حفاری و تامین مالی تصویب شده است.

روحانی نژاد گفت: از ابتدای امسال با تشکیل حساب فیبر نوری توانستیم بخش بسیاری از تامین مالی مورد نیاز را فراهم کنیم. برنامه‌ریزی این است تا پایان امسال هشت میلیون خانوار تحت پوشش این فناوری قرار بگیرند و درحال حاضر چهار و نیم میلیون خانوار تحت پوشش قرار گرفته‌اند. تعریف ما از پوشش این است اگر کاربری درخواست تهیه فیبر نوری را داشت، اپراتور سرویس مورد نظر را ارایه دهد.

وی تاکید کرد: علاوه بر شرکت مخابرات، به ۹ اپراتور دیگر اجازه داد شده تا به حوزه فیبر نوری وارد شوند چون زمان سه سال، زمانی محدودی است و نیاز بود کل کشور را برای ۱۰ اپراتور تقسیم کنیم تا کار را انجام دهند. همچنین مشوق‌هایی در سطح شهر در نظر گرفته شده است و در عین حال تقاضا هم باید برای این موضوع در نظر گرفته شود، بنابراین اگر خانواده‌ای خواستار این فناوری باشد با مشوق درنظر گرفته شده هزینه کاسته می‌شود.

معاون راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تاکید کرد بحث اتصال شبکه فیبر نوری، منوط به این دولت نخواهد بود و ادامه خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا