فناوری اطلاعاتسردبیر

مراحل طراحی رابط کاربری (UI)

فرشته مسلمان یزدی

فناوری برتر دیجیتال؛ همانطور كه در مقاله قبلي صحبت شد،بصورت جامع تر به تعريف  رابط کاربری ( USER INTERFACE ) که مختصرا با عنوان UI هم کاربرد دارد مي پردازيم،رابط كاربري  شامل فضایی‌ست که انسان با ماشین تعامل برقرار می‌کند و شامل بخش دیداری و قابل لمس یک ابزار است که مستقیما با کاربر در ارتباط است. زمانی که کاربر از طریق رابط کاربری٬ به ماشین فرمان دهد و ماشین توسط دریچه رابط کاربر٬ به دستورات کاربر٬ پاسخ درست دهد٬ می‌گویند که کاربر و رابط کاربر با یکدیگر در تعامل‌اند. و یکی از وظایف طراح رابط کاربر این است که ارتباطی راحت٬ دلچسب و ماندگاری را بین کاربر و ماشین برقرار کند.

تا اینجا با تعریف کلی و انواع رابط‌های کاربری آشنا شدیم. اما طراحی رابط کاربری شامل چه مراحلی می‌شود؟

اول؛ نیازسنجی

طراح رابط کاربر ابتدا باید پروژه را تمام و کمال بررسی نماید. اهداف اصلی رابیرون کشیده٬ ویژگی مخاطبان خود را پیدا کرده و آن‌ها را دسته بندی کند.هر چه طراح شناخت بیشتری از کاربران داشته باشد٬ طرح بهتری را ارائه می‌دهد.

دوم؛ اتود اولیه

پس از تحلیل داده‌ها و دریافت سرنخ‌ها٬ طراح کار خود را در قالب طرح‌های اولیه شروع می‌کند. در این مرحله نیازی به اجرای جزئیات نیست٬ و تنها ابزار طراح٬ قلم و کاغذ است.

سوم؛ ارائه اولیه

طی جلسه ای٬ که چه بهتر اگر حضوری باشد٬ طرح اولیه به کارفرما ارائه می‌شود. و درباره کلیات طرح که شامل اجزای کلی هر صفحه٬ جای دکمه‌ها و … صحبت می‌شود تا چهارچوب کلی طرح تایید شود و با همفکری او، تغییرات لازم در نظر گرفته می‌شود.

چهارم؛ وایرفریم

در این مرحله که سیستمی هم هست٬ طرح اولیه٬ وارد مرحله اجرای اولیه می‌شود. در این مرحله اندازه دکمه‌ها٬ اجزای هر بخش با جزئیات و همچنین ارتباط بین صفحات مشخص می‌شود که با کلیک بر روی هر دکمه چه اتفاقی می‌افتد؟و بعد از تاییدیه نهایی کارفرما وارد مرحله اجرا می‌شود.

پنجم؛ اجرای نهایی

پس از اعمال تغییرات لازم، نوبت به انتخاب رنگ‌بندی و گرافیک می‌رسد. البته بهتر است این کار به عهده یک گرافیست باشد. و ممکن است این کار در مرحله اولیه انجام شده باشد. با این حال، پیشنهاد اکثر متخصصان این است که طراح در آغاز طراحی٬ درگیر زیبایی ظاهری نشود که در غیر این صورت ممکن است از اصل موضوع، یعنی کاربری آسان، دور شود. در این مرحله طرح با جزئیات کامل اجرا می‌شود.

این مراحل ممکن است در هر شرکت و تیمی متفاوت باشد. اما روند کلی و جامع برای دستیابی به رابط کاربری مناسب همين مراحل مي باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا