فناوری اطلاعات

محبوبیت از دست رفته ی زاکربرگ و فیس بوک

پس از رسوایی کمبریج آنالایتیکا و افشای سوءاستفاده از اطلاعات بسیاری از کاربران؛ محبویت زاکربرگ بسیار کم شده است که نه تنها وجهه او را در صنعت فناوری تحت تاثیر قرار داده بلکه ارزش سهام شرکت و ثروت او را نیز کاهش داده است.

به گزارش البرز فاوا نیوز به نقل از مهر، تا پیش از رسوایی کمبریج آنالایتیکا و سوءاستفاده از اطلاعات بسیاری از کاربران، مارک زاکربرگ یک کارآفرین جوان شناخته می شد که آینده روشنی در پیش دارد. اما پس از فاش شدن این رسوایی و رسوایی‌های دیگر، وجهه زاکربرگ در نظر مردم و بسیاری از کارشناسان فناوری تغییر کرد. او دیگر یک مدیر جوان با ایده‌های تازه و خوش فکر نبود. اکنون او از دید بسیاری یک تاجر مکار دیده می شود که با فروش اطلاعات افراد بدون اطلاع آنها و نقض قوانین حریم شخصی به هر صورت ممکن دوست دارد به سودآوری دست یابد.

این امر نه تنها وجهه زاکربرگ و برند او را خدشه دار کرد بلکه به کاهش ارزش فیس بوک و حتی کاهش ارزش سهام این شرکت منجر شد. جالب آنکه افراد از طیف های مختلف اظهار کردند که دیگر اعتمادی به زاکربرگ ندارند.

 مردم از زاکربرگ خوششان نمی آید

از سوی دیگر  جیمز کریمر یکی از کارشناسان فناوری به شبکه خبری سی ان بی سی گفت: «بیشتر افراد تصور می کنند مارک زاکربرگ موسس و بنیان گذار فیس بوک براساس قوانین عمل نمی کند.»

او می گوید: «وقتی به سیلیکون ولی می روم از مردم می پرسم شما از چه  کسی خوشتان نمی آید؟ بیشتر جواب ها مارک زاکربرگ است.  من به آنها می گویم چرا از شریل سندبرگ (مدیرعملیاتی فیس بوک)بدتان نمی آید؟ آنها در جواب می گویند نه زاکربرگ خلاف قوانین عمل می کند.»

 

کاهش ارزش سهام در پس رسوایی ها

اما رسوایی های فیس بوک فقط وجهه مارک زاکربرگ را تخریب نکرده است. این شرکت پس از هر رسوایی با کاهش ارزش سهام خود روبرو شده است.

در روزهای پس از افشای رسوایی کمبریج آنالایتیکا ارزش سهام این شرکت ۱۹ درصد کاهش یافت. از سوی دیگر کارشناسان پیش بینی رشد خود از ارزش سهام این شرکت را در سه ماهه های سوم و چهارم ماه کاستند. روز افشای رسوایی کمبریج آنالایتیکا  ۱۱۹ میلیارد دلار از ارزش بازاری فیس بوک کاسته شد که بیشترین میزان کاهش ارزش یک شرکت در یک روز در بازار سهام بوده است.

از سوی دیگر در سال جاری میلادی روزنامه وال استریت ژورنال فاش کرد میزان اطلاعات مارک زاکربرگ از عملکردهای جنجالی فیس بوک بیشتر از آن چیزی بوده که شرکت ادعا می کرده است.

روزنامه مذکور چند ایمیل داخل شرکتی متعلق به فیس بوک را افشا کرده که نشان دهنده ارتباط زاکربرگ با عملکردهای جنجال برانگیز این شرکت در حوزه حفظ حریم شخصی فیس بوک است.

به هرحال انتشار اخبار مربوط به ایمیل‌ها سبب شد ارزش سهام فیس بوک ۲.۵ درصد کاهش یابد و به ۱۷۳.۶۴ دلار برسد.

هرچند وال استریت ژورنال محتوای این ایمیل‌ها را توضیح داده، اما آنها را منتشر نکرده است. این ایمیل‌ها نشان می‌دهد زاکربرگ سوالاتی درباره روش‌های به اشتراک گذاری اطلاعات با توسعه دهندگان طرف سوم را مطرح کرده است. این امر حاکی از آن است که او احتمالاً از مشکلات احتمالی مربوط به حریم خصوصی افراد باخبر بوده است.

زاکربرگ به مسئولیت مدیریتی خود عمل نکرد

از سوی دیگر  نشریه گاردین نیز در گزارشی به دلایلی می پردازد که مارک زاکربرگ باید از سمت خود به عنوان مدیر ارشد اجرایی فیس بوک کناره گیری کند. در این گزارش آمده است: «همه خواهان یک راه حل همه جانبه هستند که فیس بوک را ترمیم کنند، امنیت آن را برگردانند و صنعت فناوری را پاکسازی کنند.

جریمه های سنگین، تحقیقات مختلف، قوانین مربوط به حریم شخصی افراد،  فعالیت سهامداران و سازماندهی کارمندان همگی در این روند دخالت دارند. حتی کارکنان فیس بوک نیز به عملکرد این شرکت اعتراض دارند.

اکنون زمان  آن رسیده که به این پادشاهان فناوری ثابت کنیم چندان هم قدرتمند نیستند. اکنون زمان از تخت به زیر کشیدن مارک زاکر برگ است. مارکر زاکربرگ نتوانسته مسئولیت مدیریتی خود را به درستی عمل کند. فیس بوک به یکی از بدترین  موسسات روی زمین تبدیل شده است. این شرکت با جریمه ای هنگفت و بی سابقه روبرو است و کارشناسان پیش بینی می کنند از محبوبیت آن کاسته شود.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا