تکنولوژی

فعالیت 150 استارتاپ در حوزه سلامت دیجیتال

هوشمندسازی ارائه خدمات نظام سلامت یکی از راه‌های پوشش کمبودهای خدمات سلامت در دنیا است. این روش کمک می‌کند تا دسترسی مردم به خدمات نظام سلامت افزایش یابد و هزینه‌های درمانی آن‌ها تا حد قابل قبولی کم شود.

به گزارش البرز فاوا نیوز به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ این راه جز با اجرای طرح سلامت دیجیتال که یکی از اهداف بلندمدت ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم هست میسر نمی‌شود.

فناوری یکی از تاثیرگذارترین موضوعات در چند سال اخیر است. یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذاری که زندگی و معیشت مردم را به شکل جدی تحت تاثیر قرار داده است. این پدیده همه‌گیر مدیریت جوامع و کشورها را نیز تغییر داده است.

یکی از صنایعی که این روزها تحت تاثیر توسعه فناوری قرار گرفته، نظام سلامت است. مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی که رنگ دیگری به خود گرفته و با استفاده از فناوری‌های مدرن شیوه مدیریت و ارائه خدمات آن شکلی نوین یافته است.

در دنیای دیجیتال امروزی شاید دیگر لازم نباشد ساعت‌ها از زمان خود را صرف طی کردن مسیری در ترافیک کرد و بعد از آن در صف‌های طولانی انتظار نوبت کشید تا بتوان نزد پزشک رفت و یا از خدمات درمانی استفاده کرد. این روزها می‌توان در شرایط نامناسب جسمی از منزل و با کمک فناوری‌های نوین بدون نیاز به مراجعه به پزشک از راه دور، دستورات درمانی را دریافت کرد.

با توجه به این‌که نظام سلامت ایران یکی از پرچالش‌ترین حوزه‌های مدیریتی در کشور است، اجرای سلامت دیجیتال یکی از ضروری‌ترین نیازهای این حوزه است. البته که ایران هم به این نظام جهانی پیوسته است؛ اما هنوز در ابتدای مسیر سلامت دیجیتال قرار دارد. ایران در تلاش است تا با کمک استارتاپ‌ها و شتاب‌دهنده‌ها به جرگه کشورهای دارای سلامت دیجیتال بپیوندد. کاری که با وجود نظام مدیریت سنتی چندین ساله آن کمی سخت و زمان‌بر به نظر می‌آید.

فعالیت 150 استارتاپ

بر اساس اطلاعات موجود، در حال حاضر با کمک زیست‌بوم فناوری و نوآوری، سلامت دیجیتال با فعالیت بیش از 150 استارتاپ فعال در تلاش است تا جای خود را در نظام سلامت کشور باز کند. دانش‌بنیان‌هایی که با حمایت‌های دولتی مسیر توسعه این پدیده نوظهور در کشور را هموارتر می‌کنند

محدوده فعالیت شرکت‌های فعال عرصه سلامت دیجیتال کشور به حوزه‌های مختلفی مانند تناسب اندام و سبک زندگی،  مراقبت در منزل، شبکه‌های اجتماعی و بازارگاه‌های الکترونیکی، مدیریت دانش، تشخیص و مراقبت پیشرفته و خدمات آموزشی محدود می‌شود. این در حالی است که سلامت دیجیتال گستره بزرگ‌تر و وسیع‌تری برای فعالیت دانش‌بنیان‌ها و ستاب‌دهنده‌ها دارد.

معاونت علمی به دنبال راه‌کارهای توسعه سلامت دیجیتال در کشور

ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجتیال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با نظر به اهمیت موضوع سلامت دیجیتال در دنیا، به این عرصه ورود کرده است و این موضوع کاربردی در زندگی مردم را به یکی از اولویت‌های نیازمحور و مساله‌محور ستاد قرار داده است.

داشتن گوشی همراه به یکی از بدیهیات زندگی امروز تبدیل شده است. اتفاقی که می‌تواند منشا اثری باشد برای مدیران نظام سلامت تا از این فناوری برای درگیر کردن همه مردم در برنامه‌های سلامت دیجیتال بهره بگیرند. وسیله‌ای کاربردی که می‌تواند رابطی بین مردم و برنامه‌های اینچنینی باشد. به علاوه حضور دانش‌بنیان‌های فعال این حوزه که از بطن جامعه بیرون آمده‌اند هم کمک مضاعفی برای آشنایی مردم با این نظام پرکاربرد و جهانی است.

این مهم در زیست‌بوم فناوری و نوآوری و به مدد دانش‌بنیان‌های خلاق و شتاب‌دهنده‌های موثر در کشور اجرایی خواهد شد. زیست‌بومی که چند سالی است در کشور مسیر خود را یافته است و با کمک همه بازیگران خود، سرعتی شتابان گرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا