فناوری اطلاعات

فضای مجازی فرصتی برای گسترش عدالت در کشور است

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: فضای مجازی فرصتی است برای گسترش عدالت در کشور و اگر به درستی از آن استفاده شود آثار و برکاتش در زندگی مردم قابل مشاهده خواهد بود.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از مرکز ملی فضای مجازی، سیدمحمد امین آقامیری دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور  در اولین رویداد توسعه فناوری‌های نوین کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: فضای مجازی می‌تواند ظرفیتی بی‌بدیل برای کشور ایجاد کند و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، در فضای مجازی امروز بخش‌های مختلفی شکل گرفته و در جامعه هر فعالیتی که به شیوه سنتی انجام می‌شد امروز معادل مجازی آن در حال شکل‌گیری است.

وی با اشاره به فرصت‌های ایجاد شده توسط فضای مجازی برای ایجاد آینده‌ای بهتر افزود: یکی از مهمترین فرصت‌های این فضا، تأثیر آن بر گسترش عدالت است. برای گسترش عدالت در نظام سنتی محدودیت‌هایی همچون محدودیت مکانی وجود داشت که با توسعه فضای مجازی فرصت توسعه عدالت در جامعه در بسیاری از حوزه‌ها مانند آموزش فراهم شده و می‌توان با استفاده از ظرفیت فضای مجازی، آموزش با کیفیت را در دور دست ترین مناطق کشور فراهم کرده و با بهره مندی از ابزار هوش مصنوعی می‌توان مباحث مهارت آموزی و یادگیری را توسعه دارد.

آقامیری ادامه داد: در حوزه عرضه نیز فضای مجازی می‌تواند تا حدی عدالت ایجاد کند و چرا که قدرت عرضه با استفاده از سکوهای برخط ارتقا یافته و امروز مردم می‌توانند از دورترین نقاط کشور خرید و فروش کالا داشته باشند.

وی با بیان این که در حوزه‌های سرگرمی، کسب و کارها، مشاوره و خدمات نیز ظرفیت توسعه عدالت و بسط آن در جامعه برای دسترسی بهتر و برابرتر افراد به خدمات وجود دارد، گفت: در مورد بسیاری از افرادی که تحت پوشش خدمات اجتماعی هستند بحث توانمندی مطرح است که فضای مجازی این امکان را ایجاد می‌کند تا قابلیت‌ها و توانمندی‌های افراد بالفعل شده و حتی از پوشش دریافت خدمت هم خارج شوند.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی افزود: باید این فرصت را در کشور برای ظرفیت سازی و عرضه توانمندی افراد ایجاد کنیم.

آقامیری با اشاره به اهمیت این تحولات در دنیا گفت: در آینده‌ای نزدیک بحث کارکرد و ویژگی‌های سواد دیجیتال یا رقومی و آشنایی با فضای مجازی، از شاخص‌های اصلی سطح سواد خواهد بود بنابراین حتماً در ده سال آینده در سطوح توانمندی نیاز به تغییر احساس شده و دسترسی به این سطح توانمندی جایگاه افراد را در سطوح جامعه تعیین خواهد کرد.

وی با تاکید بر این که مشاغل جدیدی که نیاز به حضور فیزیکی ندارد با توسعه فضای مجازی ایجاد شده است، افزود: تقریباً ده سال می‌شود که مدل جدیدی از اشتغال که آزادکاری نامیده می‌شود مطرح شده که البته در کشور ما هنوز رشد متناسب با دنیا را نداشته است اما ظرفیت آن وجود دارد و بهترین بستر هم استفاده از ظرفیت کمیته امداد است.

آقامیری گفت: در این مدل اشتغال، شرکت‌های کوچک و متوسط که برای استخدام افراد توجیه اقتصادی و کارکردی نداشتند با بهره مندی از فناوری نسبت به اشتغال افراد به صورت پروژه‌ای و با توجه به میزان مهارت افراد اقدام کردند که با توجه به این که محل کار و آموزش آنها به صورت برخط امکان پذیر است، فرصت‌های درآمدی دوطرفه بسیار جذابی را ایجاد می‌کند.

آقامیری ادامه داد: براساس اطلاعات برآوردی متوسط درآمد این مدل کسب و کار برای هر فرد سالانه چند صد میلیون تخمین زده شده و در حال حاضر در دنیا بسیاری از افراد در کشورهای شرق آسیا همچون هند و حتی اروپا و آمریکا، در این حوزه فعال هستند اما در ایران هنوز به دلیل سطح خطرپذیری شرکت‌ها، این نوع اشتغال‌ها، رشد متناسب با سطح جهانی نداشته است بنابراین کمیته امداد می‌تواند با توجه به مسئولیت‌های اجتماعی اش در این حوزه ورود کرده و راهگشا باشد.

وی با بیان این که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در حال کار بر روی این مدل کسب و کار به دلیل میزان جذابیت آن برای کشور هستند، گفت: انشاالله بتوانیم با همگرایی در این حوزه با گسترش عدالت در کشور امکان خوداشتغالی و کاهش افراد تحت پوشش را در کشور به ارمغان آوریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا