تکنولوژی

فرصت شکوفایی ایده‌های نو به همه داده شود

به گزارش البرز فاوا نیوز به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، این نشست از سلسله نشست‌های نقد و اندیشه با موضوع «کارآفرینی در فضای مجازی جهش‌ها و چالش‌ها»؛ با حضور سعید محمدی، مدیرعامل دی جی کالا، محمدرضا سبحان، مدیرعامل باشگاه کارآفرینی تیوان، آیدین سلام زاده، مدیرعامل شتاب‌دهنده سریر برگزار شد.

سبحان مدیرعامل باشگاه کارآفرینی تیوان بابیان اینکه باشگاه کارآفرینی تیوان بستری است برای شکوفا کردن ایده‌های نو در حوزه کسب‌وکار گفت: اعتقاد ما بر این است که نمی‌توانیم منتظر بمانیم یک اتفاق خارق‌العاده رخ دهد و آن را کشف کنیم. معتقدیم که باید فرصت بدهیم به هزاران تیم تا امکان بروز پیدا کنند، خیلی از آن‌ها شکست بخورند و درنهایت یک تیم تبدیل شود به آن اتفاق خارق‌العاده.

وی افزود: من همیشه می‌گویم در سیلیکون ولی تنها یک فیس‌بوک و آمازون وجود نداشت. هزاران شرکت مشابه و در حد و اندازه آن‌ها بودند اما دیگر فعالیت نمی‌کنند. تنها دلیلی که فیس‌بوک و آمازون رشد کردند این است که این فرصت برای بسیاری فراهم شد تا از میان آن‌ها این کسب‌وکارها بتوانند رشد کنند.

مدیرعامل باشگاه کارآفرینی تیوان ادامه داد: شاید یکی از نقاط ضعف ما در ایران این است که منتظریم تا فرصت‌ها به وجود بیاید. فکر می‌کنیم که فرصت‌ها یک کوه بزرگ الماس هستند که به‌راحتی دیده می‌شوند. درحالی‌که فرصت‌ها به عقیده من یک شن ریزه است در میان سایر شن ریزه‌ها که باید به‌سختی آن‌ها را پیدا کرد.

 استارت‌آپ‌ها باید بدانند در مسیر راه‌اندازی با چه سختی‌هایی مواجه‌اند

در ادامه سبحان با تأکید بر اینکه در فرهنگ ما شکست خوردن بد است گفت: در این فرهنگ این‌گونه جاافتاده است که اگر کسی شکست خورد دفعات بعد هم حتماً شکست می‌خورد و دیگر نمی‌تواند موفق باشد. درحالی‌که بسیاری از کسب‌وکارهای موفق بر پایه تجربیات شکست‌های قبلی توانسته‌اند به موفقیت برسند.

وی افزود: خوب است که کسب‌وکارها روایت شکست خوردن‌های خود را ارائه کنند تا جوانانی که وارد این عرصه می‌شوند بدانند در مسیر راه‌اندازی یک استارت‌آپ و کسب‌وکار نوپا ممکن است با چه سختی‌های مواجه شوند. وقتی این آگاهی به وجود آمد متناسب به آن برنامه‌ریزی انجام می‌گیرد و تحمل سختی‌های راه آسان‌تر می‌شود.

مدیرعامل باشگاه کارآفرینی تیوان در ادامه درباره عوامل شکست استارت‌آپ‌ها گفت: آماده نبودن برای سختی‌های راه، نشناختن بازار و نداشتن یک تیم منسجم ازجمله مهم‌ترین عوامل شکست استارت‌آپ‌ها است؛ بنابراین من هم معتقدم که پول و سرمایه‌گذار آخرین نیاز کسب‌وکارها است درصورتی‌که سرمایه‌گذار تنها ابزاری برای رشد کسب‌وکار است.

وی افزود: اگر بخواهم با جامعه صحبت کنم درباره اینکه چرا از استارت‌آپ‌ها حمایت می‌کنیم باید بگویم که استارت‌آپ‌ها چیزی نیستند که چون مد شده از آن‌ها حمایت می‌کنیم. جامعه باید این را بداند که جهان رشد سریع کرده است. این سرعت تغییر و تحول در ظرفیت هر مجموعه‌ای نیست. برای عقب نماندن راه‌حل این است که بستر رشد را فراهم کنیم و این فرصت را ایجاد کنیم که ایده‌ها نو امکان ظهور و بروز پیدا کنند.

سبحان ادامه داد: متأسفانه بخش‌هایی از دولت نگاه‌های متفاوتی به استارت‌آپ‌ها دارند. عده‌ای استارت‌آپ را ابرازی می‌بینند برای نمایش، برخی هم‌فکر می‌کنند چون از دیگران عقب مانده‌اند حالا باید از استارت‌آپ‌ها حمایت کنند. اگر سیاست‌گذاری درست نداشته باشیم و اگر قبول نکنیم که نهاد واحدی در این حوزه باید تصمیم‌گیرنده باشد به این ساختار صدمه می‌زنیم.

 مدیرعامل باشگاه کارآفرینی تیوان تصریح کرد: در ضمن باید بدانیم فضای کارآفرینی فضای رأی آوردن، گروگان‌گیری و رقابت سیاسی نیست. فضایی است که آینده‌مان را شکل می‌دهد؛ بنابراین باید خیلی مراقب این فضا باشیم چراکه این فضا آینده ایران را می‌سازد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا