موبایل

سرعت شارژ باتری گوشیم کم شده!!!/ بررسی 10 علت اصلی

البرز فاوا نیوز، کیفیت عملکرد باتری دستگاه‌های هوشمند موبایلی به مرور زمان افت می‌کند و این موضوع امری اجتناب‌ناپذیر است. دلایل زیادی وجود دارند که در پدید آمدن این موضوع دخیل هستند، اما سرعت شارژ باتری گوشی و تبلت‌ها نباید به مرور زمان کاهش پیدا کند. اگر سرعت شارژ مجدد باتری گوشی شما کاهش پیدا کرده، بدون تردید با یک مشکل فنی مواجه شده‌اید که احتمالا از آن بی‌خبر هستید. در ادامه ده علت عمده کاهش دهنده سرعت شارژ باتری دستگاه‌های هوشمند موبایلی را باهم بررسی خواهیم نمود و تلاش داریم روش‌هایی برای مقابله با این مشکلات فنی ارائه دهیم.

 

1-استفاده از کابل نامناسب

در قدم اول کابل شارژ آن را بررسی کنید. بروز مشکل در عملکرد کابل و همچنین استفاده از کابل‌های نامرغوب از جمله اصلی‌ترین دلایل افت سرعت شارژ مجدد باتری دستگاه‌های هوشمند موبایلی محسوب می‌شود. تا حد امکان سعی کنید که فقط و فقط از کابل شارژ اختصاصی و اورجینالی که به همراه دستگاه ارائه شده استفاده کنید. از خم شدن، تحت فشار قرار گرفتن، ضربه وارد شدن و سایر موارد این چنینی به کابل رابط شارژر جلوگیری کنید چرا که این موضوعات می‌توانند در جریان انتقالی از سیم‌ مورد نظر تاثیر گذار بوده و نهایتا سرعت شارژ مجدد باتری دستگاه را کاهش دهند.

یکی از موضوعاتی که علاوه بر آسیب رساندن به کابل رابط شارژر به پورت اتصال دستگاه هم آسیب می‌زند، کشیدن ناگهانی سیم شارژر به منظور جداسازی آن از دستگاه است. هیچ‌گاه با کشیدن کابل شارژر نسبت به جداسازی آن از پورت شارژر دستگاه اقدام نکنید. این امر می‌تواند به شدت در کیفیت عملکرد کابل شارژ تاثیر گذار باشد و در سمت مقابل به پورت یا سوکت شارژر دستگاهتان هم آسیب می‌زند. در قدم اول کابل شارژر را بررسی کنید. اگر کابل شارژر دارای زدگی، پارگی، لهیدگی و موارد این چنینی است، حتما نسبت به تعویض آن اقدام کنید و حتما کابل شارژ اورجینال و با کیفیت جدیدی را خریداری کنید.

به طور خلاصه، برداشت تعداد زیادی از کاربران از کابل USB اشتباه است و به جای یک ابزار مصرفی، به این قطعه به عنوان یک وسیله دائمی نگاه می کنند. اگر مدت زیادی است که از کابل USB خود برای شارژ گوشی استفاده می کنید یا نشانه هایی از فرسوده شدن را در آن مشاهده می کنید، بهتر است یک کابل جدید (و البته باکیفیت) را امتحان کرده و سرعت شارژ گوشی خود را با آن بسنجید. می توان گفت 90 درصد مشکلات کند شدن سرعت شارژ به همین مورد مربوط می شود.

 

2- ضعیف بودن منبع تغذیه

همواره به منبع اصلی که از آن به منظور شارژ باتری دستگاه خود استفاده می‌کنید دقت داشته باشید. این منبع می‌تواند پریز برق، پورت اتصال USB کامپیوترتان، پورت اتصال USB لپ‌تاپ و … باشد. استفاده از پریز برق و اتصال آداپتور شارژ به آن بهترین کیفیت ممکن را به همراه خواهد داشت، چرا که آداپتور شارژر جریان خروجی خود را مطابق با نیاز باتری دستگاه تنظیم نموده و به آن وارد می‌کند. اما در سمت مقابل کانکتورهایی همچون پور‌ت اتصال USB 3.0 جریان خروجی مناسبی به منظور شارژ مجدد باتری دستگاه ارائه نمی‌کنند. عموما شدت جریان خروجی از پورت اتصال USB نسبت به شرایط مورد نیاز دستگاه کمتر است و این موضوع منجر به افت سرعت شارژ باتری دستگاه می‌شود.

پس راه حل این مورد هم کاملاً مشخص است. برای اینکه از سرعت شارژ بالاتری برخوردار باشید، سعی کنید از شارژهای دیواری استفاده کرده و گوشی را مستقیماً از طریق برق شهری شارژ کنید. اگر با این کار نیز سرعت شارژ همچنان پایین بود، مشکل می تواند از فرسوده بودن سیم کشی ساختمان باشد.

 

3- استفاده از آداپتور نامناسب

خرابی آداپتور شارژر هم می‌تواند منجر به کاهش سرعت شارژ باتری دستگاهتان شود. خرابی در آداپتور شارژرها عموما ممکن است به دلیل ضربه و فشار وارد شدن به آن‌ها ایجاد شود، البته بروز این امر در مجموع نادر است.

استفاده از آداپتورهای نامرغوب و نامناسب هم از دیگر دلایلی است که می‌تواند در کاهش سرعت شارژ باتری دستگاه موثر باشد. آداپتوری که از آن به منظور شارژ باتری دستگاهتان استفاده می‌کنید دارای خروجی مشخصی است. این خروجی باید با جریان مورد نیاز باتری دستگاهتان مطابقت داشته باشد. به عنوان مثال در برخی از گوشی‌ها از آداپتورهای با خروجی 1.5 آمپری استفاده می‌شود و در برخی دیگر از آداپتورهای با خروجی 2 آمپری استفاده می‌گردد. حال اگر از آداپتوری 1.5 آمپری برای دستگاهی که نیاز به ورودی 2 آمپری دارد استفاده کنید، سرعت شارژ باتری دستگاه کاهش پیدا می‌کند. بنابراین موضوعاتی که باید به آن توجه داشته باشید عدم خرابی آداپتور شارژر، مرغوب بودن آن و مطابقت داشتن آن با شرایط مورد نیاز دستگاه هستند.

 

4- شاید گوشی‌تان دیگر قدیمی شده است

اگر سرعت شارژ باتری دستگاهتان را با سرعت شارژ باتری دستگاه‌های دیگر مقایسه کردید و به این نتیجه رسیدید که دستگاه شما نسبت به سایر محصولات کندتر شارژ می‌شود، این موضوع به هیچ وجه نمی‌تواند قطعا بیانگر بروز مشکل در سرعت شارژ مجدد باتری دستگاهتان باشد. دقت داشته باشید که باتری هر دستگاهی دارای ظرفیت مشخصی است. بدون تردید شارژ مجدد باتری دستگاهی که ظرفیت بیشتری دارد نسبت به شارژ مجدد باتری دستگاهی که ظرفیت کمتری دارد به مراتب نیازمند صرف زمان بیشتری است.

سرعت شارژ بعضی از دستگاه‌ها به طور بالقوه کم بوده و این موضوع نمی‌تواند برای این محصولات یک عیب به شمار آید. همچنین دستگاه‌های هوشمند موبایلی جدیدتر از تکنولوژی‌های شارژ سریع خاصی بهره می‌برند که به موجب آن سرعت شارژ مجدد باتری دستگاه افزایش می‌یابد. این موضوع از مزیت‌های این محصولات است، بنابراین نمی‌توانید با مقایسه سرعت شارژ باتری گوشی خود با این محصولات به این نتیجه برسید که دستگاهتان با مشکل کاهش سرعت شارژ باتری مواجه است. در یک بیان کلی باید بگوییم که این احتمال وجود دارد که شما با بی‌توجهی نسبت به شرایط دستگاهتان قضاوت نادرستی در مورد سرعت شارژ باتری آن کرده باشید.

 

5- معیوب بودن باتری

در برخی از شرایط دیده شده که باتری بعضی از محصولات زمانی که از کارخانه عرضه شده‌اند دارای مشکل بوده و این موضوع هیچ دلیل خارجی دیگر و مرتبط با مصرف کننده‌ای ندارد. به عنوان مثال دیده شده که باتری گوشی ال جی جی 4 به دلیل مشکل کارخانه‌ای در شارژ مجدد دارای مشکل بوده و به شدت کند شارژ می‌شود. موارد مشابه در محصولات شرکتهای دیگر هم مشاهده شده است. اگر دستگاه هوشمندتان را به تازگی خریداری کرده‌اید و متوجه شدید که سرعت شارژ باتری آن به شدت پایین است، این احتمال وجود دارد که دستگاهتان مشکلی کارخانه‌ای داشته باشد.

 

6- مشکل از خودتان است!

این احتمال وجود دارد که دلیل کاهش سرعت شارژ باتری دستگاهتان خود شما باشید. اگر در حین شارژ باتری دستگاه از آن استفاده کنید و یا دائما صفحه نمایش آن را روشن کنید، سرعت شارژ باتری دستگاه کاهش پیدا می‌کند چرا که بخشی از آن در حین مصرف است. بسیاری از افراد و کاربران عادت دارند که در حین اتصال دستگاه به شارژر از آن استفاده کنند. در این شرایط کاملا طبیعی است که سرعت شارژ مجدد باتری دستگاهتان کاهش پیدا کند. بنابراین به این موضوع توجه داشته باشید و اگر از این دسته افراد هستید، مدعی نشوید که سرعت شارژ باتری دستگاهتان کاهش محسوسی پیدا کرده است. بهترین روش سنجش سرعت شارژ مجدد باتری دستگاه در شرایطی است که آن را خاموش و به شارژ متصل کنید.

 

7-  اپلیکیشن‌های پشت پرده!

اپلیکیشن‌هایی که در پس زمینه دستگاهتان فعال هستند دائما در حال به روز رسانی اطلاعات خود بوده و این موضوع نیاز به مصرف انرژی باتری دارد. بنابراین اگر تعداد اپلیکیشن‌هایی که در پس زمینه دستگاه اجرا شده‌اند زیاد باشد، سرعت شارژ مجدد باتری دستگاه می‌تواند افت محسوسی پیدا کند چرا که تمام این اپلیکیشن‌ها در حال مصرف بخش کوچکی از انرژی باتری خواهند بود. همچنین فعال بودن اپلیکیشن‌هایی که به منظور به روز رسانی اطلاعات خود به اینترنت نیاز دارند هم تاثیر بیشتری در مصرف شارژ باتری دستگاه خواهند داشت.

به منظور مدیریت این موضوع بهتر است که از ابزارها یا برنامه‌هایی نظیر Task Manager یا مدیریت وظیفه‌ها استفاده کنید. این برنامه یا اپلیکیشن‌ها منجر می‌شوند که به راحتی بتوانید دسترسی اپلیکیشن‌های مختلف در شرایط گوناگون را مدیریت نموده و بدین صورت در حین شارژ باتری دستگاه از کاهش سرعت آن ممانعت به عمل آورید. همانگونه که در بخش قبل هم اشاره کردیم، خاموش کردن دستگاه در حین اتصال به شارژر هم به شدت در افزایش سرعت شارژ مجدد باتری دستگاه موثر واقع می‌شود.

 

8- وجود مانع در پورت USB

این احتمال وجود دارد که گرد و غبار یا هر عامل دیگری در پورت شارژر دستگاهتان نفوذ کرده باشد و بدین صورت از اتصال بخش‌های مورد نیاز سوکت شارژر با این پورت جلوگیری به عمل آورد. این موضوع ممکن است در برخی از مناطق مورد نیاز اختلال تماس ایجاد کرده و نهایتا منجر به بروز مشکل در فرآیند شارژ مجدد باتری دستگاه شود. در بسیاری از موارد دیده شده که این موضوع منجر به بروز مشکل در شارژ مجدد باتری دستگاه شده و به نوعی سرعت شارژ مجدد آن را کاهش داده است.

به منظور رفع این مشکل باید پورت اتصال میکرو USB دستگاهتان را تمیز کنید. به منظور انجام این امر می‌توانید از باد سرد سشوار یا کمپرس هوا استفاده کرده و گرد و غبار موجود در پورت اتصال دستگاه را بیرون بکشید. نشستن گرد و غبار در پورت شارژر دستگاه‌های هوشمند عموما در شرایطی رخ می‌دهد که پورت اتصال آن‌ها دارای پوش خارجی نباشد.

 

9- خراب شدن پورت USB

این احتمال وجود دارد که پورت شارژر شما خراب یا معیوب شده باشد. کشیدن کابل یا سیم شارژر به طور ناصحیح و آنی یکی از دلایلی محسوب می‌شود که به شدت در بروز این مشکل و خراب شدن پورت شارژر دستگاه‌های هوشمند موبایلی موثر است. در پاره‌ای از موارد دیده شده که پورت شارژر دستگاه بنا به دلایل خاصی دچار قطع و وصلی شده است. برای مواجه نشدن با این احتمال و مشکل تنها می‌تواند از آن پیشگیری کنید. یکی از راه‌های پیشگیری بروز این مشکل استفاده صحیح، آرام و بدون خشونت از کابل شارژر و سوکت آن به پورت میکرو USB دستگاه محسوب می‌شود. در صورتی که با مشکل این چنینی مواجه شدید باید دستگاه خود را به دست تعمیرکاران مجرب سپرده و نسبت به تعویض سوکت شارژر آن اقدام کنید.

 

10-   خوردگی و زنگ زدگی پورت USB

بروز خوردگی یا پوسیدگی هم از دیگر دلایلی است که می‌تواند منجر به بروز مشکل در روند شارژ باتری دستگاه و کاهش سرعت شارژ باتری آن شود. اگر سوکت شارژ دستگاهتان دچار خوردگی یا پوسیدگی شده، توصیه می‌کنیم که آن را به دست تعمیرکاران مجرب و باتجربه بسپارید. هر اقدام ناشایستی می‌تواند منجر به وارد شدن آسیب‌های جدی‌تر به سوکت شارژ دستگاه شود. اگر بنا به هر دلیلی تصور می‌کنید که شخصا می‌توانید مشکل ایجاد شده را برطرف کنید، در نظر داشته باشید که سرکه سفید و الکل از جمله بهترین موادی هستند که می‌توان به منظور رهایی از خوردگی و پوسیدگی سوکت شارژر از آن‌ها استفاده کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا