فناوری اطلاعات

رونمایی از سامانه هوشمند تشخیص دقیق و حساس کرونا

امروز دستاوردی دیگر برآمده از زیست بوم فناوری و نوآوری در میدان مبارزه با کرونا رونمایی شد؛ سامانه تشخیص پنومونی (ذات الریه) کرونا. سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و علیرضا زالی فرمانده ستاد مدیریت بیماری کرونا در استان تهران در این مراسم رونمایی حضور داشتند.

به گزارش البرز فاوا نیوز به نقل از معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری؛ از زمان شیوع بحران کرونا در کشور تا کنون فعالان زیست بوم فناوری و نوآوری خستگی‌ناپذیر در میدان جنگ و مبارزه با این ویروس در تلاش هستند تا با دستاوردها و ایده‌های جدید خود امید را به زندگی‌ها هدیه دهند. چرخه فعالیت این زیست بوم از تولید ماسک و تجهیزات هر روزی که گذشت تکمیل تر شد و امروز نیز شاهد رونمایی از محصولی در این حوزه هستیم. آن هم محصولی استراتژیک که در عرصه بین‌المللی برای تشخیص سریع بیماری کرونا با دقت بالا، بی نظیر است. دانش‌بنیان‌ها با اقدامات خود در این میدان مبارزه نشان دادند که تبلور «جهش تولید» رخ داده است.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این مراسم با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان در خط مقدم این میدان مبارزه با فعالیت و دستاوردهای خود از پزشکان، پرستاران و کادر درمان پشتیبانی می‌کنند گفت: زیست بوم خوبی در حوزه زیست فناوری در سال‌های اخیر در کشور شکل گرفته است. در این شرایط بحرانی، فعالیت این زیست بوم به کمک مان می‌آید و اکنون نتیجه و ثمره این فعالیت ها را برداشت می‌کنیم. زیست بوم نوآوری و فناوری در دوره شیوع کرونا اتفاقاتی خوبی را در کشور رقم زد. مجموعه‌های فعال در آن مانند مراکز علمی، مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های دانش‌بنیان همه به میدان آمدند و با تلاش شبانه روزی امید را در جامعه زنده کردند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری رونمایی این دستگاه را از اتفاقات خوب زیست بوم فناوری و نوآوری دانست و گفت: 2 ماه است که کشور درگیر بیماری است و به خوبی توانستیم آن را مدیریت کنیم که همه این اتفاقات خوب، حاصل سرمایه گذاری‌ها روی این زیست بوم است. همانطور که در تولید کیت تشخیص پیشرفت داشتیم ، حال با این فناوری جدید با استفاده از هوش مصنوعی روش جدیدی را برای تشخیص بیماری کرونا گسترش دادیم. روشی که در مراحلی از بیماری از کیت هم دقیق‌تر است. این خود نگاهی جدید به تشخیص را نشان می‌دهد. این اقدام دستاوردی دیگر همراه با ارائه راه حل‌های نوآورانه شرکت‌های دانش بنیان است.

بر اساس این گزارش، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف گرد هم جمع شده اند و با تشکیل تیم «آی مد» در مسیر توسعه فناوری و دانش قرار گرفته‌اند. آنها با همکاری اساتید برجسته هوش مصنوعی و علوم پزشکی کشور و حمایت مرکز نوآوری پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف موفق به توسعه سامانه‌ای هوشمند به عنوان دستیار متخصصان رادیولوژی شده اند که سرعت و دقت تشخیص بیماری را افزایش می‌دهد.

سامانه تشخیص پنومونی (ذات الریه) COVID 19 ناهنجاری‌هایی که در مراحل ابتدایی در تصاویر سی تی اسکن دیده نمی‌شود را تشخیص می‌دهد و حجم ناحیه عفونی را محاسبه می‌کند.

سامانه هوشمند ایران‌ساخت در تشخیص و درمان کرونا؛ بی بدیل در کیفیت

همچنین در ادامه این مراسم حمیدرضا زالی فرمانده ستاد مدیریت بیماری کرونا در استان تهران گفت: در این شرایط بحرانی و شیوع بیماری شاهد ارائه دستاوردهایی بزرگ از شرکت‌های دانش بنیان و با همت محققان کشور هستیم که با حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری زمینه توسعه آنها فراهم شد.

وی ادامه داد: رونمایی از این سامانه نیز اقدامی دیگر برای رفع بخشی از نیاز کادر درمانی محسوب می‌شود. این رونمایی نتیجه فعالیت بین رشته ای است. در حال حاضر سی تی اسکن موثرترین و کاراترین روش غربالگری محسوب می‌شود و بالاترین میزان از اثر بخشی و دقت را برای تشخیص بیماری دارد. سامانه تشخیص پنومونی (ذات الریه) COVID 19 از حد بالای حساسیت و اختصاصی بودن برخوردار است و می تواند همچون یک دستیار رادیولوژیست به پزشک کمک کند. محققان کشور از فناوری هوش مصنوعی و یادگیری ژرف برای توسعه آن بهره بردند.

زالی همچنین گفت: این نرم افزار می‌تواند به عنوان یک تکنیک پزشک از راه دور نیز کمک کننده باشد. همچینین در برخی سی تی اسکن‌ها تغییرات ظریف و کم ممکن است با چشم دیده نشود اما سامانه آن را شناسایی می‌کند. البته این سامانه امکان حجم سنجی ابعاد ضایعه ریوی را فراهم می‌کند. همچنین از نظر کیفیت این دستگاه استثنایی در دنیا است.

در ادامه حمیدرضا ربیعی سرپرست تیم تحقیقات آی مد درباره این سامانه توضیحاتی ارائه داد و گفت: با توجه به شیوع جهانی کرونا اقدامات تشخیصی مرحله مهمی در این بیماری است که راه‌های گوناگونی برای آن وجود دارد. اما آنچه در دنیا اثبات شده است نشان می ‌دهد سی تی اسکن قفسه سینه بهترین روش تشخیصی است. در این زمینه کشور چین و محققان استنفورد فعالیت‌های مناسبی انجام داده‌اند. ارزشمندترین فعالیت ما در راه اندازی این سامانه تجربه راهکارهای کار تیمی بود. محققان دانشگاه‌های علوم پزشکی با گرد هم آمدن و فعالیت تیمی ظرف مدت یک ماه ایت سامانه را راه اندازی کردند که از نظر دقت و حساسیت در دنیا بی نظیر است.

ربیعی در ادامه گفت: این سیستم برای دانشگاه با بیمارستان خاصی راه اندازی نشده است . برای طراحی سامانه از تصاویر سی تی اسکن 3 گروه افراد سالم، موارد مثبت کرونا و افراد با بیماری دیگر استفاده شد و با استفاده از هوش مصنوعی آموزش سیستم انجام شد. همچنین پیش پردازش تصاویر از بیمارستان‌های مختلف اقدامی دیگری بود که در این راستا انجام شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا