فناوری اطلاعات

رونمایی اپل از مک بوک ایر جدید با پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای M1

همان‌گونه که انتظار می‌رفت دقایقی قبل اپل در رویداد One More Thing از اولین مک مجهز به پردازنده‌ی اپل سیلیکون رونمایی کرد. اپل در این مراسم از مک بوک ایر جدیدی رونمایی کرد که در آن از پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای جدید M1 اپل استفاده شده است.

به گزارش البرز فاوا نیوز به نقل از دیجی کالا؛ در واقع باید بگوییم که در مک بوک ایر جدید، مک مینی و مک بوک پرو ۱۳ اینچی اولین مک‌هایی هستند که اپل از پردازنده‌های ساخت خودش به نام اپل سیلیکون در آن‌ها استفاده کرده است. برخلاف تمامی پیش‌بینی‌های صورت گرفته اپل نام این پردازنده‌ی ARM جدید ۸ هسته‌ای را M1 گذاشته است.

همانند پردازنده‌های A14 Bionic این پردازنده‌ی جدید اپل هر براساس معماری ۵ نانومتری توسعه داده شده است. اپل در این مراسم اعلام کرد که این پردازنده‌ی جدید دارای ۴ هسته‌ی پردازشی است که سریع‌ترین هسته‌هایی هستند که تاکنون در یک پردازنده استفاده شده است.

علاوه‌بر این ۴ هسته‌ی قدرتمند، در پردازنده‌ی M1 از ۴ هسته‌ی با بازدهی بالا برای انجام کارهای روزمره هم استفاده شده است. اپل در رابطه با این پردازنده‌ی جدید می‌گوید که توان پردازشی ارائه شده توسط این پردازنده در مقایسه با توان مصرفی این پردازنده به‌قدری خوب است که از این لحاظ بهترین پردازنده‌ی تولید شده در جهان است.

اپل در این مراسم مک بوک ایر جدید را هم با لپ‌ تاپ‌های مختلفی مورد مقایسه قرار داد. مقایسه صورت گرفته توسط اپل نشان می‌دهد که که مک بوک ایر جدید از %۹۸ لپ تاپ‌های ویندوزی که در سال گذشته فروخته شده‌اند، سریع‌تر است. مقایسه مک بوک ایر جدید با مک بوک ایر مجهز به پردازنده‌ی اینتل نشان می‌دهد که مک بوک ایر جدید ۳.۵ برابر سریع‌تر از مک بوک ایر قبلی است.

مقایسه‌ی واحد گرافیکی و یادگیری ماشینی مک بوک ایر جدید با مک بوک ایر دارای پردازنده‌ی اینتل نشان می‌دهد که مک بوک ایر جدید به ترتیب ۵ برابر  قدرت گرافیکی بیشتری را داشته و از لحاظ قابلیت‌های یادگیری ماشینی ۹ برابر سریع‌تر عمل می‌کند.

به نظر می‌رسد که مک بوک ایر جدید اپل از لحاظ عمر باتری هم کم و کاستی را نداشته باشد. اپل در رابطه با عمر باتری این مک بوک ایر جدید ادعا کرده است که می‌تواند کاربران تا ۱۵ ساعت در هنگام گشتن در اینترنت و ۱۸ ساعت در هنگام مشاهده‌ی فیلم با یک‌بار شارژ همراهی کند. اگر ادعای‌مطرح شده توسط اپل درست باشند بدون شک از این لحاظ این مک بوک ایر بهبود قابل توجهی را در مقایسه با نسل قبلی خود داشته است.

رونمایی اپل از مک بوک ایر جدید با پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای M1

با وجود این توان پردازشی بالا اپل در مک بوک ایر جدید از هیچ گونه فن خنک کننده استفاده نکرده است. در نتیحه این لپ تاپ در هنگام کار کردن به صورت کامل بدون صدا است.

مک بوک ایر جدید دارای نمایشگر ۱۳.۳ اینچی رتینا با پشتیبانی از گستره‌ی رنگی P3 است. در این مک بوک ایر از کیبورد با کلید‌های دارای مکانیزم قیچی ماندد استفاده شده است و کاربران می‌توانند که این لپ تاپ را با حداکثر ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۲ ترابایت حافظه‌ی داخلی تهیه کنند.

از دیگر مشخصات سخت افزاری این لپ تاپ می‌توانند به بهره‌مندی از پورت تاندربولت، USB 4، فناوری ارتباطی Wi-Fi 6 و حسگر اثر انگشت Touch ID اشاره کرد. با وجود اینکه همانند نسل قبلی اپل در این مک بوک ایر از دوربینی با رزولوشن ۷۲۰p استفاده کرده است، اما اپل می‌گوید که به دلیل استفاده از پردازنده‌ی جدید کیفیت این دوربین افزایش یافته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا