فناوری اطلاعات

بررسی چالش های امنیت و معماری داده در شبکه ۵G

شاخص ها و چالش های امنیت و معماری داده در شبکه نسل پنجم ارتباطی و ارتباط آن با اینترنت اشیا در جلسه چهلم فروم نسل پنجم ارتباطات (۵G ) تشریح شد.

به گزارش البرز فاوا نیوز، رضا بحری عضو هیئت علمی پژوهشگاه ICT در جلسه چهلم فروم نسل پیشرو ارتباطی (۵G ) به ضرورت بررسی این فناوری پرداخت و گفت: توسعه شبکه مخابراتی نسل پنجم (۵G) با یکپارچه‌سازی و فراهم آوردن امکاناتی از قبیل ارتباطات دستگاه به دستگاه (D۲D) در سطح وسیع و شهرهای هوشمند، ارتباطات بین ماشین‌های متحرک، خودروهای هوشمند, اینترنت اشیاء (IoT) و … تحول بزرگی در صنعت و زندگی ما ایجاد می‌کند.

وی گفت: به همین دلیل موضوع امنیت این شبکه نوین اهمیت ویژه ای خواهد داشت که خوشبختانه پژوهشکده امنیت در این زمینه ورود خوبی داشته است. بر این اساس این نشست  در ادامه جلسه سی و نهم فروم، موضوع امنیت در نسل پنجم ارتباطی را از منظر معماری شبکه مورد بررسی قرار داده و همچنین به موضوع اینترنت اشیا و امنیت آن خواهد پرداخت.

افشین سوزنی یکی از ارائه دهندگان این نشست نیز در خصوص معرفی و راهکارهای چالش ها و مسائل مربوط به امنیت در لایه فیزیکی در این فناوری گفت: افزایش ظرفیت ترافیک، افزایش راندمان طیفی و افزایش نرخ داده کاربر از اهداف و شاخص های مهم در توسعه نسل پنجم ارتباطی است.

وی با اشاره به چالش های موجود در امنیت شبکه نسل پنجم نیز گفت: امنیت و حریم خصوصی، دستیابی به نرخ بیت بالا، تنوع سرویس ها و خدمات، کاهش تاخیر و انعطاف پذیری شبکه کاربر از جمله چالش هایی است که در امنیت شبکه نسل پنجم ارتباطی با آن مواجه هستیم. به عنوان مثال در چالش امنیت و حریم خصوصی، بحث چگونگی نرخ معیار امن انتقال داده بین مبدا و مقصد و یا وضعیت برقراری امنیت بین طیف فرکانسی فرستنده و گیرنده مطرح می شود.

در ادامه این فروم نیز علی کوهستانی یکی دیگر از ارائه دهندگان این موضوع، شبکه اینترنت اشیا را به عنوان بخش مهم در شبکه مخابراتی نسل آتی عنوان کرد و گفت: تکنولوژی IoT را می توان در اتوماسیون صنعتی، خانه های هوشمند، پرنده های بدون سرنشین، خودروهای متحرک، ارتباطات D۲D و حتی کاربردهای نظامی استفاده کرد.

به گفته وی، در حال حاضر پروژه ای توسط اتحادیه اروپا با نام Metis که اواسط سال ۲۰۱۳ با مبلغ ۵۰ میلیون یورو جهت توسعه ۵G مطرح شده، رو به اتمام است.

این پژوهشگر درباره چالش های اینترنت اشیا در شبکه ۵G گفت: امنیت اطلاعات و داده ها در تمام حوزه ها مانند پزشکی، نظامی و صنعتی می‌تواند به علت متراکم بودن گره ها (که به انتقال داده ها کمک می کند) حساسیت برانگیز باشد. همچنین محدودیت در توان مصرفی عناصر و قدرت محاسباتی کم از چالش های دیگر این حوزه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا