کامپیوتر

رونمایی انویدیا از کارت گرافیک‌های RTX 3080 Ti و RTX 3070 Ti

اینطور که به نظر می‌رسد آغاز ماه ژوئن برای علاقه‌مندان به بازی‌های کامپیوتری بسیار طوفانی بوده چرا که بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده‌ی گرافیک در جهان یعنی انویدیا امروز و در اولین روز از ماه، از گرافیک‌های قدرتمند و جدید خود تحت عنوان RTX 3080 Ti و RTX 3070 Ti رونمایی کرد.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از دیجی کالا؛ بازار قطعات کامپیوتری در حال حاضر اصلا وضعیت خوبی ندارد و کمبود قطعات به خصوص گرافیک شدیدا کاربران را آزار داده. کمبود کارت گرافیک در بازار و افزایش قیمت شدید آن دلایل مختلفی دارد که از جمله مهم‌ترین آن می‌توان به ماینینگ اشاره کرد که واقعا باعث شده کاربران نتوانند به کارت‌های خوب بازار دسترسی داشته باشند. با این حال شرکت‌های سازنده‌ی کارت گرافیک به ساخت این قطعات ادامه می‌دهند و بارها روش‌هایی را برای جلوگیری از ماینینگ اجرا کردند که خب هیچ یک از آن‌ها خیلی موثر نبود.

البته این موضوع به مرور زمان بهتر می‌شود و کاربران می‌توانند از گرافیک‌های قدرتمند بازار بهره‌مند شوند. در حال حاضر کارت‌های بسیار قدرتمندی چه با برند انویدیا و چه با برند AMD در بازار وجود دارند اما جدیدترین آن‌ها، مدل‌های تایتان یا همان Ti از محصولات انویدیا هستند که در حال حاضر در بازار در دسترس قرار دارند؛ یعنی RTX 3080 Ti و RTX 3070 Ti.

گرافیک‌های جدید از لحاظ قدرت پردازشی تا حد قابل قبولی بهتر از مدل‌های استاندارد هستند که خب همیشه هم چنین رابطه‌ای بین مدل‌های استاندارد و Ti وجود داشته تا بدین ترتیب سخت‌افزار همیشه یک قدم از بازی‌های ویدیویی باکیفیت و گرافیکی جلوتر باشد. البته که گرافیک‌های موجود هم توانایی اجرای بازی‌های روز را در بالاترین کیفیت دارند اما خب مدل‌های مقرون به صرفه‌تر همیشه طرفداران بیشتری دارند. (هرچند فعلا تقریبا می‌توان گفت انتخاب مقرون به صرفه‌ای در بازار گرافیک‌ها وجود ندارد).

کارت گرافیک‌های RTX 3080 Ti و RTX 3070 Ti

گرافیک‌های جدید اما از حافظه‌ی VRAM بیشتری برخوردار بوده و از لحاظ عملکردی نیز در سطح بالاتری به نسبت RTX 3080 و RTX 3070 قرار دارند و از تمام قابلیت‌های خوب نظیر ray-tracing و DLSS و حتی فناوری بازتاب (Reflex) نیز پشتیبانی می‌کنند که البته دور از انتظار هم نبود.

کارت گرافیک RTX 3080 Ti اما از فرکانس ۱٫۶۷ گیگاهرتز بهره برده و از ۱۰۲۴۰ هسته‌ی پردازشی کودا و ۸۰ خوشه‌ی پردازش گرافیکی برخوردار است. RTX 3070 Ti فرکانس بیشتری دارد اما خب در سایر بخش‌ها از مدل قدرتمندتر خود عملکرد ضعیف‌تری دارد. فرکانس این گرافیک روی ۱٫۷۷ گیگاهرتز تنظیم شده اما تعداد هسته‌های کودای آن به ۶۱۴۴ کاهش یافت همچنین تعداد هسته‌های RT در این گرافیک به ۴۸ می‌رسد که خب برای اجرای بازی‌های روز کافی است.

کارت گرافیک‌های RTX 3080 Ti و RTX 3070 Ti

هر دو گرافیکی که به‌تازگی معرفی شده‌اند از نسل دوم هسته‌های RT و نسل سوم هسته‌های تنسور بهره می‌برد. حافظه‌ی داخلی هم که برای آن‌ها در نظر گرفته شده به ترتیب برای RTX 3080 Ti و RTX 3070 Ti به ۱۲ گیگابایت از نوع GDDR6X با رابط ۳۸۴ بیتی و ۸ گیگابایت از همان نوع با رابط ۲۵۶ بیتی می‌رسد. هر دو گرافیک هم برای کار، به ۳۵۰ وات توان نیاز دارند که کاملا مناسب است.

با توجه به ادعاهای انویدیا، این گرافیک‌ها به نسبت مدل‌های معرفی شده در سال گذشته حدودا ۱٫۵ برابر عملکرد بهتری دارند که پیشرفت قابل توجه و محسوسی را نشان می‌دهد. در جدول بالا هم می‌توانید مقایسه‌ی عملکرد RTX 3080 Ti (سبز) با گرافیک‌های RTX 2080 Ti (خاکستری) و GTX 1080 Ti (سفید) مشاهده کنید.

کارت گرافیک‌های RTX 3080 Ti و RTX 3070 Ti

قیمتی هم که برای این کارت‌ها در نظر گرفته شده برای RTX 3080 Ti حدودا ۱۲۰۰ دلار و برای RTX 3070 Ti حدودا ۶۰۰ دلار است. بنابراین انتظار می‌رود بتوان مدل دوم را با قیمت بسیار مناسب‌تری در بازار تهیه کرد؛ البته اگر مواردی نظیر ماینینگ کنترل شوند.

انویدیا از دو روز دیگر، RTX 3080 Ti را به بازار عرضه می‌کند و کاربران سراسر جهان می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. اما خب RTX 3070 Ti از تاریخ ۱۰ ژوئن (۲۰ خرداد) وارد بازار می‌شود. همانطور که در بالا هم اشاره شد، قیمت تنها مسئله‌ای نیست که باید بابت آن نگران باشیم چون به نظر می‌رسد این دو محصول در تعداد انبوه هم در دسترس قرار نداشته باشند که متاسفانه همین موضوع باعث افزایش چشمگیر قیمت آن‌ها نیز خواهد شد.

با این حال باید منتظر ماند و دید طی روزها و ماه‌های آتی چه اتفاقی رخ می‌دهد و آیا وضعیت قطعات کامپیوتری، خصوصا کارت‌های گرافیک به شرایط خوب گذشته برمی‌گردد یا خیر.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا