تکنولوژی

حذف امضاهای طلایی برای واردات با قانون جهش تولید دانش بنیان

رئیس کمیته پژوهش و فناوری کمیسیون آموزش مجلس گفت: با اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان امضاهای طلایی برای واردات محصولات حذف و شعب قضایی رسیدگی به شکایات دانش بنیانها ایجاد می شود.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از خانه ملت، نشست تبیین قانون جهش تولید دانش‌بنیان به همت خانه خلاق و مرکز نوآوری قوه مقننه با حضور شرکت‌های دانش بنیان و خلاق، پارک‌های علم و فناوری، اندیشکده‌ها و فعالان اکوسیستم نوآوری و همچنین رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و اسفندیار اختیاری، رئیس کمیته پژوهش و فناوری کمیسیون آموزش و سید محسن دهنوی، عضو هیأت رئیسه مجلس برگزار شد.

اسفندیار اختیاری کسنویه یزد رئیس کمیته پژوهش و فناوری کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در این نشست به بیان ویژگی های اقتصاد دانش بنیان پرداخت و گفت: اقتصاد دانش بنیان به هیچ عنوان آن چیزی نیست که در دانشگاه های کشور تدریس می شود، در حال حاضر در زمینه اقتصاد دانش بنیان نه واحدی وجود دارد و نه درسی، اما در عوض تا دلتان بخواهد در حوزه اقتصاد خرد و کلان در دانشگاه ها سخن گفته می شود.

نماینده مردم زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقتصاد دانش بنیان اقتصادی است که اگر ما دانش را از آن بگیریم به هیچ دردی نمی خورد، تصریح کرد: متاسفانه طی سال های گذشته ما همواره پول دانش پرداخت کردیم و در واقع دانش خریداری کردیم، برای نمونه در زمینه خرید و واردات موبایل یا دارو اگر پژوهش های ما تبدیل به تکنولوژی می شد و در میدان عمل ظاهر می شد این میزان ارزبری در کشور وجود نداشت.

اختیاری با یادآوری اینکه شرکت های دانش بنیان خصوصی و کوچک هستند، افزود: در حال حاضر قانونی در مجلس یازدهم به تصویب رسید که قانون قبلی شرکت های دانش بنیان که در سال ۸۹ مصوب شد را تکمیل کرده است.

وی اضافه کرد: قانون جهش تولید دانش بنیان دارای ۲۰ ماده بوده که نیازمند تدوین و نگارش ۱۰ آئین نامه اجرایی است. این قانون تمام قوانین بانک ها، قوه قضائیه، بورس و سایر قوانین مادر را تغییر داده و تخفیفات و معافیت های ویژه ای برای شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته است.

قانون جهش تولید دانش بنیان اعتبارات صندوق نوآوری و شکوفایی را از ۳ هزار میلیارد به ۶ هزار میلیارد تومان افزایش داده است، تصریح کرد: در ماده یک این قانون برای شرکت هایی که تجارت خارجی دارند، احیانا اگر دچار تحریم بشوند، سیاست های حمایتی ویژه ای در نظر گرفته شده است.

اختیاری ادامه داد: در ماده ۲ این قانون نیز ستاد تسهیل و رفع موانع تولید پیش بینی شده که این ماده کمک می کند کسانی که کار تولید انجام می دهند با حمایت هایی از جنس انتقال تکنولوژی در داخل بتوانند فعالیت خود را قوی تر از قبل دنبال کنند.

وی یادآور شد: در ماده ۳ این قانون نیز امضاهای طلایی که در اختیار وزارت صمت بود، گرفته شده و اختیار این امضا از سطح یک مدیرکل در وزارتخانه به رأی هیات وزیران منوط شده است.

رئیس کمیته پژوهش و فناوری کمیسیون آموزش مجلس تاکید کرد: یکی از ویژگی هایی که این قانون دارد این است که سرمایه گذاری در بانک های علم و فناوری را مورد حمایت قرار می دهد، پیش از این اگر فردی در پارک های علم وفناوری سرمایه گذاری می کرد و اقدام به ساخت ساختمانی می داشت، هیچ سندی به او تحویل نمی شد اما در این قانون سازمان ثبت اسناد رسمی موظف شده ساختمان های ساخته شده در پارک های علم و فناوری را سند بزند، همچنین اگر در استان یا شهرستانی افراد به دنبال ایجاد پارک علم و فناوری باشند براساس قانون می توانند صاحب زمین برای ایجاد این پارک ها شوند.

وی با بیان اینکه دانشگاه ها نیز در قانون جهش تولید دانش بنیان موظف به حمایت از ایده های دانش بنیانی هستند، گفت: دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه ها موظف به همکاری با واحدهای صنعتی شده اند.

اسفندیاری اضافه کرد: در ماده ۸ این قانون شورای عطف در راهبری شرکت های دانش بنیان به هیچ عنوان موفق نبود و همین باعث شد مجلس در قانون خود شورای راهبری به ریاست رئیس جمهور و عضویت وزرای علوم، دفاع، ارتباطات و دبیری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تشکیل دهد تا تصمیمات و حمایت های راهبردی از شرکت های دانش بنیان صورت گیرد.

اختیاری ادامه داد: حتی در ماده ۹ این قانون پیش بینی شده که شعب ویژه ای برای رسیدگی به موارد قضایی در این حوزه ایجاد شود چرا که ما در برخی موارد شاهد دزدی ایده و فکر از شرکت های دانش بنیان بوده ایم که فعالان در این شرکت ها را متضرر کرده است لذا ایجاد چنین شعبی کمک ویژه به شرکت های دانش بنیان خواهد بود.

اختیاری یادآور شد: برای رقابتی کردن فضا و حضور موفق تر بخش خصوصی در ماده ۱۰ تصمیم گرفته شده تا اگر شرکتی از بخش خصوصی قصد تولید یک محصول را داشته باشد شرکت های دولتی اجازه تولید آن محصول را نخواهند داشت تا حمایت ویژه از بخش خصوصی در این راستا صورت گیرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: در سایر مواد این قانون نیز معافیت های مالیاتی و یا انتقال دیون به سال های بعد برای شرکت های دانش بنیان پیش بینی شده و این شرکت ها مورد حمایت جدی قانون قرار خواهند گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا