تکنولوژی

به پارک‌های علم و فناوری باید نگاهی مانند مناطق آزاد تجاری داشت

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پارک‌های علم و فناوری را باید به شکل مناطق آزاد ببینیم. معافیت مالیاتی، ثبت و مالکیت معنوی از موضوعاتی است که باید در پارک‌های علم و فناوری مورد توجه قرار گیرد.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از ایسنا، دکتر بهرام عین‌اللهی امروز در مراسم استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت در پارک علم و فناوری شهید سلیمانی (شهر علم شهید سلیمانی) که با حضور دکتر یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت؛ حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف؛ دکتر مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، با اشاره به تاریخ پر افتخار ایران در حوزه سلامت، گفت: دانشگاه‌ها در تولید علم در دنیا نقش مهمی دارند و در مرجعیت علمی که مورد تاکید رهبری است نیز دانشگاه‌ها اهمیت بسیاری دارند.

وی با اشاره به اهمیت دیپلماسی علم، گفت: دیپلمات علم باید وفادار به مردم باشد و دیپلمات کسی است که به پرچم کشور پایبند است. ما به دانشمندانی نیاز داریم که دیپلمات باشند. وظیفه دانشگاه این است که دانشمندان خود را دیپلمات تربیت کند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: اساتید دانشگاه موظف هستند در کار خود از ابتکار و نوآوری استفاده کنند، ولی وطن‌دوستی باید یکی از معیارهای مهم دانشمندان باشد.

وی با بیان اینکه هیچ کار پژوهشی نباید انحصاری باشد و متعلق به همه است، گفت: این خط قرمزی است که توسط معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت قرار گرفته است.

عین‌اللهی با تاکید بر کار به‌موقع گفت: اقدامات باید به موقع انجام شود، چرا که هر دقیقه غنیمت است و سرعت کار باید بیشتر شود.

وزیر بهداشت با اشاره به اضافه شدن دو هزار تخت بیمارستانی در تهران، گفت: در عرض سه ماه دو هزار تخت در تهران اضافه شد که این در تاریخ ایران بی‌سابقه است.

وی با تاکید بر اینکه اعضای هیات علمی باید جوان باشند، خاطر نشان کرد: دانشجوپروری فقط مربوط به آموزش نیست، در پژوهش هم باید دانشجوپروری مورد توجه قرار گیرد.

وزیر بهداشت اظهار کرد: دانشگاه باید دستاورد داشته باشد و در کشور اثرات خود را داشته باشد. کشورهای پیشرفته از طریق پارک‌های علم و فناوری و ارتباط با صنعت توانستند به دستاورد برسند.

وی ادامه داد: پارک‌های علم و فناوری یک نهاد اجتماعی هستند که از شرکت‌های نوپا و … حمایت می‌کنند و حلقه اتصال بین مراکز علمی و پژوهشی و کارآفرینی هستند.

عین‌اللهی با تاکید بر فراهم کردن امکانات، گفت: باید امکانات متنوعی را برای تبدیل علم به دانش و شبکه‌سازی کارآفرینان جوان ایجاد کنیم.

وی یکی از آفات جامعه را سرمایه دانستن زمین، خانه و ماشین دانست و گفت: سرمایه‌های مردم باید وارد تولید و پارک‌های علم و فناوری شود. این اقدام می‌تواند مملکت را به سمت خودکفایی ببرد.

وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: یکی از نکات مهم در پارک‌های علم و فناوری دسترسی به منبع علمی است. پژوهش بر اساس دیتابیس است، بنابراین باید اطلاعات به‌روز در اختیار همه باشد.

وی افزود: امکانات تخصصی مثل آزمایشگاه‌های مختلف باید در پارک‌های علم و فناوری فراهم باشد.

عین‌اللهی تاکید کرد: پارک‌های علم و فناوری را باید به شکل مناطق آزاد ببینیم. معافیت مالیاتی، ثبت و مالکیت معنوی از موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا