تکنولوژی

تجربه‌ای بهتر از ADSL با مودم VDSL

در چند سال گذشته نیاز استفاده از اینترنت پرسرعت افزایش یافته است. از همین‌رو تمایل استفاده از تجهیزات و فناوری سرعت بالا به مانند اینترنت VDSL نیز برای کاربران افزایش پیدا کرده است.

به گزارش البرز فاوا نیوز به نقل از ایسنا، با افزایش تعداد رایانه‌ها و شبکه‌های اینترنت خانگی، تقاضا برای اینترنتی با پهنای باند بالا (اینترنت پر سرعت) به طور پیوسته رو به افزایش است.

به همین منظور قصد داریم در این متن مودم VDSL را به شما معرفی کنیم و تفاوت‌ها و مزیت‌های آن را برای شما شرح دهیم.

مودم VDSL چیست؟

یکی از انواع مودم این که روزها با توجه به فراهم شدن بستر استفاده از اینترنت VDSL  کاربرد پیدا کرده، مودم VDSL  است. تکنولوژی VDSL مخفف عبارت Very-high-bitrate Digital Subscriber Line به معنی DSL با نرخ بیت بسیار بالا است.

نسل جدیدی از فناوری های DSL است که روی بستر کابل‌های مسی ارائه می‌شود و به‌عبارتی نسل بعدی فناوری ADSL محسوب می‌شود.

مودم های VDSL می‌توانند پهنای باند ۵۲ مگابیت برثانیه و آپلود ۱۶ مگابیت برثانیه را ارائه دهند که بیش از ۶ برابر مودم‌های ADSL است. البته این پهنای باند استاندارد مودم‌های DSL است و در حالت تئوری می‌توانند تا ۳۰۰ مگابیت برثانیه را نیز ارائه دهند.

خطوط تلفن تنها مقدار کمی از ظرفیت خود را برای انتقال صدا استفاده می‌کنند، فناوری‌های DSL از ظرفیت‌های باقیمانده در این خطوط برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کنند.

به‌طور دقیق‌تر، صدای ما در فرکانس های ۴۰۰ تا ۳۴۰۰ هرتز منتقل می‌شوند، در حالی که، خطوط تلفن می‌توانند داده‌ها را در فرکانس‌های چندین میلیون هرتزی (مگاهرتزی) نیز انتقال دهند و داده‌های دیجیتال را منتقل کنند.

بنابراین با استفاده از این خطوط و با کمک فناوری DSL می‌توان اینترنت را بر بستر این خطوط ارائه داد. فناوری VDSL با استفاده بهینه از ظرفیت خطوط تلفن می‌تواند حداکثر پهنای باند ممکن را تحویل دهد، که بسیار بیش از سایر فناوری های DSL مانند ADSL است.

نسل جدیدتری از مودم VDSL با نام های VDSL۲ و +VDSL۲ هم معرفی شده‌اند که می‌توانند به‌ترتیب، سرعت‌های دانلود ۲۰۰ و ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه (معادل ۲۵ تا ۳۷.۵ مگابایت بر ثانیه) را ارائه دهند که البته هنوز در کشور ما حتی زمزمه‌های ارائه آن نیز توسط شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت به گوش نمی‌رسد.

مهم‌ترین تفاوت مودم VDSL و ADSL

تا این جای کار احتمالاً به برخی از تفاوت‌های مودم  VDSL و ADSL پی برده‌اید اما در این قسمت می‌خواهیم به‌طور کامل تفاوت‌های این مودم‌ها را بررسی کنیم.

پهنای باند:

واضح‌ترین تفاوت این دو فناوری پهنای باند دانلود و آپلود آن‌هاست که سرعت دانلود در فناوری VDSL بیش از ۶ برابر ADSL است. البته اگر فناوری های جدیدتر VDSL۲ و +VDSL۲ را در نظر بگیریم، این اختلاف بسیار بیشتر است.

هزینه:

ناگفته پیداست که هزینه اینترنت و همچنین راه‌اندازی سرویس VDSL کمی بیش از ADSL است. هزینه زیرساخت، سرعت بیشتر، تعداد کم کاربران و قیمت بیشتر مودم‌ها این اختلاف قیمت را رقم می زنند.

ارائه دهندگان اینترنت:

در حال حاضر شرکت‌های ISP کمی سرویس VDSL را ارائه می‌دهند و استفاده از این فناوری فوق‌العاده محدود است (برخلاف ADSL) که در بسیاری از خانه‌ها کاربرد دارد.

فاصله قابل ارائه:

قدرت سیگنال در فناوری VDSL به شدت با افزایش فاصله افت می کند، بنابراین ISP می تواند تا فاصله اندکی حداکثر سرعت این سرویس را به کاربران ارائه دهد. در حالی‌ که، این فاصله برای ADSL بسیار بیشتر است.

در فواصل کم سرعت اینترنت VDSL بسیار بالاتر از ADSL است اما با افزایش فاصله سرعت آن‌ها به تدریج با هم برابر می‌شوند، اما سرعت اینترنت ADSL با افزایش فاصله تغییر چندانی نمی‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا