تکنولوژی

تامین مالی 90 درصدی برای گرنت‌های با فناوری‌های رو به آینده

مشاور صندوق نوآوری و شکوفایی از تامین مالی 90 درصدی صندوق نوآوری برای گرنت‌های با فناوری‌های رو به آینده خبر داد و گفت: هیات عامل صندوق نوآوری پنج حوزه فناوری را هدفگذاری کرده است که شامل علوم شناختی، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، داده‌های حجیم و بیولوژی سنتتیک به پیشنهاد وزارت بهداشت است.

به گزارش البرز فاوا نیوز به نقل از ‌صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، سید محمد مهدوی در نشست معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی برای پروژه‌های دانشگاهی با حضور معاونان پژوهشی دانشگاه‌های دولتی برگزار شد در مورد جزییات مدل حمایتی صندوق نوآوری از پروژه‌های تحقیق و توسعه گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی در طرح جدید حمایتی خود از شرکت‌های دانش بنیان، 90 درصد هزینه تحقیق و توسعه را در قالب گرنت پشتیبانی می‌کند. صندوق نوآوری و شکوفایی تا پیش از این، مجموعه سرویس‌ها و حمایت‌ها از شرکت‌های دانش بنیان را در مسیر توسعه و تکامل آنها از زمان شکل‌گیری تا ورود به بازار در قالب تسهیلات، سرمایه‌گذاری‌ها و بخش توانمندسازی ارایه می‌کرد که هم‌اکنون نیز ادامه دارد.

وی افزود: اما در طرح جدید صندوق نوآوری و شکوفایی، حمایت از پروژه‌های تحقیق و توسعه نیز در سبد خدمات قرار گرفته است که تحقق آن فقط در همکاری با دانشگاه‌ها میسر است. گرنت یا کمک هزینه تحقیق و توسعه در دو سطح فناوری‌های بالغ و مورد نیاز کشور و سطح فناوری‌های رو به آینده که در حال حاضر نیاز به آن در کشور وجود ندارد، خواهد بود. در سطح اول برای فناوری‌هایی که کشور به آن نیاز دارد، نیازمندی‌ در قالب یک توافق شراکت با دانشگاه به شرح خدمات تبدیل می‌شود و سفارش پژوهشی به گروه تحقیقاتی داده می‌شود. در این حالت صندوق نوآوری و شکوفایی تا 70درصد هزینه همکاری را تقبل می‌کند و باقیمانده را خود شرکت دانش بنیان تقبل خواهد کرد.

مهدوی با تشریح مراحل کار گفت: در شروع کار یک فاز طراحی تحقیق خواهیم داشت که در واقع الزامات انجام این تحقیق به دقت مورد رصد قرار می‌گیرد و در کارگروه تحقیق و توسعه، همزمان کمک هزینه تحقیق و توسعه (گرنت) ارایه و تصویب می‌شود؛ سپس شرکت دانش بنیان سهم خود را مقدم ارایه می‌کند و در ادامه صندوق نوآوری حمایت خود را تصویب کرده تا نیاز فناورانه توسط دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان محقق شود.

مشاور صندوق نوآوری و شکوفایی در مورد سطح دوم حمایتی صندوق از طرح‌های تحقیق و توسعه دانشگاهی (گرنت) گفت: شکل دیگر همکاری، در زمینه فناوری‌های رو به آینده است که ممکن است امروز مورد مطالبه و تقاضای شرکت‌های دانش بنیان نباشد. در این راستا هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی پنج حوزه فناوری را هدفگذاری کرده است. این حوزه‌ها شامل پنج زمینه علوم شناختی، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، داده‌های حجیم و بیولوژی سنتتیک به پیشنهاد وزارت بهداشت است. مدل حمایتی صندوق از فناوری‌های آینده پشتیبانی تا 90 درصد هزینه تحقیق و توسعه است و مزیت دیگر آن این است که پیش پرداختی از سوی نهاد دانشگاهی لازم نیست.

مهدوی ادامه داد: صندوق نوآوری و شکوفایی در شروع کار 25 درصد منابع را تامین می‌کند که به عنوان پرداخت مرحله اول محسوب می‌شود و از شتابدهنده‌های دانش بنیان در این همکاری استفاده می‌شود تا فناوری مصوب به بازار، ارایه و تجاری‌سازی صورت گیرد.

مشاور صندوق نوآوری و شکوفایی به پشتیبانی ستادهای مرتبط از طرح‌های تحقیق و توسعه دانشگاهی اشاره کرد و گفت: در پشتیبانی از تحقیق در پنج فناوری آینده با همکاری ستادهای مربوطه معاونت علمی ‌و فناوری ریاست جمهوری طرح‌هایی انتخاب می‌شوند.

وی درپایان یادآور شد: در اینگونه مطالعات، سازوکار کارفرمایی و پیمانکاری مطرح نیست و کار به صورت شراکت انجام می‌شود، در این طرح سعی شده است به دانشجویان تحصیلات تکمیلی هزینه‌ای پرداخت شود تا تمام وقت خود را صرف تحقیق و پژوهش کنند. حداقل مالکیت گروه تحقیقاتی نیز در این طرح 65 درصد است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا