تکنولوژی

تعریف خدمات جدید متناسب با نیازهای شرکت‌های دانش بنیان

سومین رویداد خوشامدگویی ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان جدید در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد.

به گزارش البرز فاوا نیوز به نقل از ‌صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر رضا قربانی، معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی در این رویداد به خدمات تامین مالی صندوق اشاره کرد و گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی با محوریت تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان به وجود آمده است که این خدمات در چهار دسته کلی تسهیلات، ضمانت نامه مالی، سرمایه گذاری و کمک بلاعوض ارایه می‌شود.

وی به رویکرد مثبت کشور نسبت به استفاده از توان داخل در حل مسائل اشاره کرد و گفت: با وجود تحریم‌ها، شرکت‌های دانش بنیان این فرصت را دارند که میزان وابستگی ارزی کشور را بهبود ببخشند. در این راستا برای تقویت هرچه بیشتر شرکت‌های دانش بنیان و فعالان این اکوسیستم صندوق نوآوری مفتخر خواهد بود که متناسب با نیازهای شرکت‌های دانش‌بنیان خدمات جدیدی را تعریف کند. امیدواریم صندوق نوآوری خدمتگزار خوبی در عرصه تامین مالی برای شرکت‌های دانش‌بنیان باشد.

در ادامه این رویداد، دکتر صاحبکار خراسانی، رئیس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی ‌و فناوری ریاست جمهوری نیز تعداد کل شرکت‌های دانش بنیان را تا امروز 4836 شرکت عنوان کرد و گفت: در  کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان نماینده ۱۲ دستگاه نظیر صندوق نوآوری و شکوفایی، وزارت صمت و وزارت علوم عضو هستند.

وی امکان دسترسی شرکت‌های دانش بنیان به خدمات معاونت علمی ‌و فناوری را از طریق نقشه راه پایگاه اطلاعاتی این نهاد معرفی کرد و گفت: شرکت‌های دانش بنیان متقاضی آشنایی با خدمات و ورود به سایت معاونت می‌توانند به اطلاعات مورد نیاز خود از طریق نقشه راه دسترسی داشته باشند.

صاحبکار، فرآیند ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان را برگرفته از یک منطق کلی عنوان کرد و گفت: شرکت‌ها و محصولات بر اساس واحد تحقیق و توسعه و استاندارد بین‌المللی به عنوان‌ های تک تعریف می‌شوند. کارگروه نیز شرکت‌ها را بر اساس معیارهای مختلف مانند پیچیدگی فنی به سه دسته نوع اول با معافیت مالیاتی، نوع دوم با امتیاز متوسط که عمده مزایای قانون را به غیر از معافیت مالیاتی دارند و سطح سوم که بدون معافیت مالیاتی طبقه‌بندی می‌کند.

وی بر سختگیرانه شدن معیارهای ارزیابی به صورت مداوم تاکید کرد و گفت: شرکت‌های دانش بنیان بر اساس معیارهایی ارزیابی می‌شوند که این معیارها به منظور ارتقای سطح کیفی شرکت‌ها هر سال پنچ درصد سختگیرانه‌تر می‌شوند و گاهی سطح آنها در ارزیابی دوم تغییر می‌کند. بر این اساس بیش از هزار و 500 شرکت که در گذشته تایید شده بودند در فرایند ارزیابی مجدد از فهرست شرکت‌های دانش بنیان خارج شدند.

صاحبکار، خدمات کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان را مشتمل بر ۶ دسته دسته بندی کرد و گفت: خدمات کارگروه شامل «تسهیلات نظام وظیفه تخصصی»، «ارایه مجوز استقرار»، « تسهیلات صندوق توسعه ملی»، «بیمه تامین اجتماعی»، «معافیت مالیاتی» و «معافیت‌های گمرکی» است و پر متقاضی‌ترین تسهیلات درخواستی شرکت‌ها «معافیت مالیات» است که برای این منظور مسیر ویژه‌ای برای ارایه این تسهیلات در نظر گرفته شده است.

رئیس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در مورد برنامه‌های این معاونت برای حمایت از ساخت داخل محصولات گفت: بر اساس مصوبه اخیر شورای عالی امنیت ملی شرکت‌های دولتی که برای اولین بار کالای وارداتی خود را بخواهند از تولید دانش بنیان داخلی تامین کنند تحت یک پوشش حمایتی قرار می‌گیرند به این شکل که تقاضای آنها در کارگروهی تحت عنوان کارگروه تولید بار اول بررسی می‌شود و در صورت تایید دستگاه اجرایی می‌تواند خارج از تشریفات مناقصه خرید کنند.

وی در ادامه درباره تسهیلات سربازی معاونت علمی‌ و فناوری نیز گفت: این خدمت با توجه به اهمیت و نقش نیروی انسانی خلاق برای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور طراحی شده است. تسهیلات سربازی اعضای فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان به دو صورت «پروژه جایگزین خدمت« و «امریه در شرکت‌های دانش‌بنیان» پیگیری می‌شود.

صاحبکار در ادامه با بیان اینکه حمایت از صادرات و ارائه خدمات مشاوره به شرکت‌های دانش بنیان از دیگر خدماتی است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به شرکت‌های دانش بنیان ارائه می‌کند، گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی در امر حمایت از صادرات، همکاری مشترکی با ما انجام می‌دهد و منابع خوبی را برای این منظور اختصاص داده است. کریدور توسعه بازار در حوزه صادراتی نیز راه اندازی خواهد شد. برای ارائه مشاوره‌های کسب و کار افراد خبره‌ای را جمع کردیم و شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند از این طریق به صورت رایگان از افراد مطلع مشاوره بگیرند. ما امروز تاکید ویژه‌ای بر موضوع مشاوره داریم به طوری که 53 سرفصل برای مشاوره وجود دارد و شرکت‌ها می‌توانند به صورت حضوری یا تلفنی از این خدمات استفاده کنند.

در این رویداد همچنین مهندس نوتاش، مدیر ارتباط با مشتریان صندوق نوآوری و شکوفایی به تشریح خدمات و تسهیلات این صندوق به شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور در چهار حوزه تسهیلات، ضمانت نامه مالی، سرمایه گذاری و توانمندسازی(کمک‌های بلاعوض) پرداخت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا