فناوری اطلاعات

افزایش حضور ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی

آخرین آمار‌های رسمی مرکز آمار ایران از افزایش ۲۸ دقیقه ای حضور ایرانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۶ حکایت دارد.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از مرکز آمار ایران، طرح آمارگیری از فرهنگ رفتاری خانوار، که به منظور شناخت فعالیت‌ها و رفتار‌های فرهنگی خانوار‌ها و استفاده از آن برای برنامه‌ریزی‌های فرهنگی در دستور کار قرار دارد از جمله طرح‌های آماری جدید این مرکز به شمار می‌رود.

در این طرح آماری ۴۳ هزار و ۷۰۰ خانوار شهری و ١٨هزار و ۸۶۰ خانوار روستایی مشارکت داشته‌اند و اطلاعات مرتبط با حوزه کتاب و نشریات، موسیقی، شبکه‌های اجتماعی، فعالیت‌های ورزشی، تغذیه، سرمایه‌اجتماعی و … افراد ١٥ ساله و بالاتر اخذ شده است.

بر اساس نتایج این آمارگیری در سال ۱۳۹۹ بیش از ۶۵ درصد افراد ۱۵ ساله و بالاتر حداقل در یک شبکه اجتماعی عضو بوده‌اند و متوسط حضور این افراد بیش از  یک ساعت و ۳۲ دقیقه در روز بوده است.  در میان افرادی که عضو شبکه‌های اجتماعی بوده اند واتس آپ با ۸۸.۵ درصد و پس از آن اینستاگرام با ۶۸ درصد بیشترین میزان عضویت را دارا بوده است.

افزایش ۲۸ دقیقه‌ای حضور ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی نسبت به سال۱۳۹۶

در مقایسه با نتایج طرح‌های آماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۶، آمار عضویت شهروندان در شبکه‌های اجتماعی کمتر بوده است؛ به طوری که ۵۳ درصد مردم عضو این شبکه‌ها بوده و متوسط حضور روزانه آن‌ها یک ساعت و چهار دقیقه بوده است، بنابراین حضور ایرانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی رو به افزایش بوده است. در سال ۱۳۹۶ میزان عضویت در واتس‌آپ ۲۴.۳ درصد و در اینستاگرام ۴۳.۱ درصد بوده که در مقایسه با سال گذشته، روند حضور در این شبکه نیز افزایش دارد.
افزایش ۲۸ دقیقه‌ای حضور ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی نسبت به سال۱۳۹۶

افزایش ۲۸ دقیقه‌ای حضور ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی نسبت به سال۱۳۹۶

همچنین در سال گذشته از نظر میزان حضور افراد در شبکه‌های اجتماعی استان هرمزگان با ۱۳۲ دقیقه، بوشهر ۱۲۴ دقیقه و خوزستان با ۱۱۴ دقیقه بیشترین و استان‌های خراسان شمالی با ۶۶ دقیقه، سیستان و بلوچستان با ۵۴ و خراسان جنوبی با ۴۹ دقیقه کمترین حضور روزانه را در شبکه‌های اجتماعی داشته اند.

گزارش مرکز آمار ایران از سهم فضای مجازی در زندگی ایرانی‌ها حاوی نکاتی به این شرح است: نخست اینکه میزان عضویت در شبکه‌های اجتماعی از میزان ۵۳ درصد در سال ۱۳۹۶ به ۶۵ درصد در سال ۱۳۹۹ رسیده است. مورد دوم، متوسط حضور روزانه در شبکه‌های اجتماعی در حدود ۲۸ دقیقه در بازده زمانی مذکور افزایش داشته و به رقم یک‌ ساعت و ۳۲ دقیقه در روز رسیده است.

در نهایت اینکه واتس‌اپ و اینستاگرام به ۲ گزینه اصلی فعالیت در شبکه‌های مجازی برای کاربران ایرانی در سال گذشته تبدیل شده اند.

نکات مهم بررسی آماری حضور ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی در سال ۹۹

بررسی آمار‌های رسمی حاوی چند نکته مهم است. نخست اینکه در سال ۱۳۹۹ بیش از ۶۵ درصد افراد ۱۵ ساله و بیشتر حداقل در یک شبکه اجتماعی عضو بوده‌اند که این میزان در سال ۹۶ معادل ۵۳ درصد بوده است.

مورد دوم اینکه متوسط حضور افراد ۱۵ ساله و بیشتر در شبکه‌های اجتماعی به میزان یک ساعت و ۳۲ دقیقه در روز بوده که این میزان در سال ۱۳۹۶ معادل یک‌ساعت و ۴ دقیقه بوده است.

پیش از فیلترینگ، تلگرام با ۴۹ میلیون کاربر، پرطرفدارترین شبکه اجتماعی در ایران بود، اما طبق اظهار پاسخ‌دهندگان به پیمایش، در میان افرادی که عضو شبکه‌های اجتماعی بوده‌اند، واتس‌آپ با ۵/ ۸۸ درصد و پس از آن اینستاگرام با ۶۸ درصد بیشترین میزان عضویت را به خود اختصاص داده‌اند که به‌نظر می‌رسد فیلتر شدن شبکه تلگرام در این موضوع دخیل بوده‌است.

در نهایت اینکه شیوع کرونا و رشد حضور افراد در فضای مجازی با تغییر سبک کسب‌وکار باعث شده است استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برای کسب درآمد مورد توجه قرار گیرد.

همچنین استان‌های البرز (۱/ ۷۷ درصد)، بوشهر (۶/ ۷۵ درصد) و تهران (۷۵ درصد)، بیشترین میزان عضویت و استان‌های گلستان (۵/ ۵۱ درصد)، خراسان‌جنوبی (۷/ ۴۸ درصد) و سیستان‌وبلوچستان (۷/ ۴۲ درصد) کمترین میزان عضویت در شبکه‌های اجتماعی را به خود اختصاص داده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا