فناوری اطلاعات

ارتقای رایگان سرعت اینترنت خانگی تا ۱۶ مگابیت‌برثانیه

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به وعده دو ماهه برای دایر کردن حداقل ۸۰۰ هزار پورت VDSL  در تهران تا ۲۷ اردیبهشت، اظهار کرد: اقدام دیگری که از دیشب انجام شد، این است که از شرکت‌های اینترنت خانگی خواستیم روی همین سرویس ADSL که قابلیت افزایش سرعت تا تا سقف ۱۶ مگابیت بر ثانیه را دارد، سرعت را تا سقف ۱۶ مگ بدون اخذ هزینه اضافه باز بگذارند. بدین ترتیب مشترکانی که سرویس‌های ۵۱۲ کیلویی، یک مگابیتی و یا کمتر از ۱۶ مگ داشتند، از اینترنت ۱۶ مگ برخوردار می‌شود.

به گزارش البرز فاوا نیوز به نقل از ایسنا؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: البته این افزایش سرعت به فاصله سیم مسی تا منزل کاربر هم وابسته است که باید بهبود پیدا کند، اما اپراتورها سرعت اینترنت را تا سقف ۱۶ مگ باز گذاشتند که منجر به رشد هفت درصدی پهنای باند هم شده است. با این اقدام، با اشاره به رشد هفت درصدی بیان کرد: این کار می‌تواند بستری را برای دانش‌آموزان و دانش‌جویان و اساتید فراهم کند که فرآیندهای آموزش مجازی را بدون توقف پیش ببرند.

آذری جهرمی درباره درخواست کاربران برای ارائه اینترنت رایگان موبایل برای دانشجویان و اساتید گفت: اگر شبکه موبایل ظرفیت داشت، از این اقدام فروگذار نمی‌کردیم. درحال حاضر ظرفیت شبکه موبایل، گذردهی ۱۱ پتابایت است و شبکه موبایل ظرفیتی ندارد که بخواهیم آن را افزایش دهیم، اما اگر فرکانس‌ها آزد شود و ما بتوانیم شبکه را توسعه دهیم، برای دانش‌آموزان، دانشجویان و اساتید هم بسته‌هایی را روی تلفن همراه خواهیم گذاشت.

وی ادامه داد: در شبکه تلفن همراه محدودیت داریم و امکان این کار فراهم نیست، اما روی شبکه اینترنت خانگی سرعت‌ها آزاد شده است. سایت‌هایی که وزارت علوم اعلام کرده برای آموزش از راه دور دانش‌آموزان و دانشجویان، به اپراتورها ابلاغ شده که بنابر مصوبه ستاد ملی کرونا، این سایت‌ها به‌صورت رایگان در اختیار کاربران قرار بگیرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین خاطر نشان کرد: خیلی از کشورهای دنیا در دوران کرونا هنوز با مشکلات جدی روبه‌رو هستند. ما هم ادعا نداریم همه مشکلات حل شده،‌ اما با تلاشی که صورت گرفته، بخش عمده‌ای از مسائل شبکه‌های ارتباطی حل شد. باید همواره تلاش کنیم سرعت را بهبود ببخشیم. استارت‌آپ‌ها در دوران کرونا، با پویش از خانه بخریم، وظیفه حمل‌ونقل، تهیه کالا و تحویل آنها را بر عهده گرفتند و اکنون حدود ۷.۵ درصد خرید خرد مردم از شبکه‌های اینترنتی انجام می‌شود. البته برخی کسب‌وکارهای ما هم صدمه دیدند و ما تسهیلات ویژه‌ای برای آنها قرار دادیم.

چهار برابر سرعت اینترنت، مختص اینترنت خانگی است

آذری جهرمی درباره درخواست کاربران برای اینترنت رایگان و افزایش سرعت توضیح داد: اینترنت با چهار برابر سرعت برای تلفن همراه نیست و برای اینترنت خانگی است. اینترنت خانگی عموما روی سیم مسی ارائه می‌شود و به فاصله منزل کاربران تا مرکز مخابراتی وابسته است. با تکنولوی ADSL، ماکزیم سرعت ممکن از یک خط مسی، ۱۶ مگابیت‌برثانیه است. با تکنولوژی VDSL بدون اینکه تجهیزات سمت مشترک عوض شود، می‌توان تجهیزات را تا نزدیک کاربر با فیبر نوری آورد و از کافوی مخابراتی تا منزل کاربران، ارتباط با سیم مسی برقرار می‌شود.

وی ادامه داد: با این کار فاصله به کمتر از ۳۰۰ متر کاهش پیدا می‌کند و قادر خواهیم بود سرعت اینترنت خانگی را تا ماکزیمم ۷۰ مگابیت‌برثانیه ارتقا دهیم. البته برای دریافت سرعت بالاتر، باید مودم‌ها  عوض کرد، هرچند کاربران می‌توانند از همان مودم‌های قدیمی استفاده کنند اما ماکزیمم سرعت ۲۰ مگ است. در برنامه توسعه‌ای که داریم، می‌خواهیم طی دو ماه، ۸۵۰ هزار پورت در تهران و قم دایر کنیم. تلاش می‌کنیم طی برنامه‌ریزی‌ها VDSL‌ را به سایر شهرهای کشور هم برسانیم اما چون مشکل اصلی ما روی شبکه تلفن همراه در شهر تهران و قم بود، توسعه این دو شهر را در اولویت گذاشتیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تا شب گذشته، نزدیک ۳۰ هزار یوزر در قم به سرویس VDSL‌ ارتقا پیدا کردند و سرعتشان حدود پنج برابر شده است و البته ما متوسط چهار برابر را برای کشور اعلام کردیم. این کار در تهران از روز گذشته آغاز شده و روزانه ۱۰ هزار مشترک در شرکت‌های مخابرات و شاتل به VDSL ارتقا پیدا می‌کنند. بقیه شرکت‌ها هم در حال اقدام هستند که ظرفیت خوبی را ایجاد کنند و سرعت اینترنت خانگی را افزایش دهند.

آذری جهرمی با بیان اینکه این افزایش سرعت با افزایش قیمت مواجه نیست، گفت: درواقع برای این توسعه پول جدیدی از مشترکان دریافت نمی‌شود و می‌توانند با همان هزینه ثابتی که پرداخت می‌کنند، از خدمات بهره‌مند شوند. البته ممکن است با توجه به افزایش سرعت، حجم مصرف منصفانه افزایش یابد که به میزان همان استفاده هم، هزینه کاربر افزایش می‌یابد. بنابراین ارتقای چهار برابری سرعت اینترنت، با قیمت فعلی عرضه می‌شود و هزینه مازادی ندارد، مگر اینکه مشترک درخواست مودم بدهد که باید هزینه‌اش را پرداخت کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا