موبایل

کاهش فروش اپل و اندروید در بزرگترین بازار دنیا

جدیدترین آمار نشان می‌دهد اوضاع برای اپل و رقیبان اندرویدی این شرکت در چین خوب نیست و فروش آنها در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۳ کاهش پیدا کرد.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل ازایسنا، رقابت میان اندروید و iOS با سرعت در جریان است؛ در یک طرف، اپل و در طرف دیگر، تولیدکنندگانی نظیر سامسونگ، شیائومی و اوپو قرار دارد که برای کسب سهم بالاتر از بازار تلفن هوشمند، به شدت رقابت می‌کنند و این رقابت فشرده، بسیاری از علاقمندان فناوری را به هیجان آورده است. اما جدیدترین گزارش شرکت تحقیقاتی Canalys نشان می‌دهد اوضاع برای هیچ کدام از دو طرف خوب نیست و فروش تلفن هوشمند اپل و رقیبان اندرویدی این شرکت در چین، در سه ماهه نخست سال میلادی جاری کاهش یافته است.

چین پرجمعیت‌ترین کشور جهان است. از این رو، داشتن موقعیت برتر در چین، رویای هر سازنده تلفن هوشمند است و اپل و سازندگان گوشی‌های اندرویدی با جدیت تلاش می‌کنند گوشی‌های بیشتری در این کشور بفروشند. با این حال، نگاهی به وضعیت سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ نشان داد اپل و برندهای اندرویدی، افت فروش را تجربه کردند.

اپل، پرفروش‌ترین برند در سه ماهه نخست بود که ۲۰ درصد سهم از این بازار را در اختیار گرفت. مجموع فروش این شرکت در چین، به ۱۳.۳ میلیون دستگاه رسید که سه درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، کاهش داشت. برندهای بزرگ دیگر در این بازار هم شاهد کاهش فروش بودند و مجموع فروش آنها بر مبنای سالانه، ۱۱ درصد کاهش یافت و به ۶۷.۲ میلیون دستگاه رسید که پایین‌ترین رکورد فروش سه ماهه از سال ۲۰۱۳ بود.

اگرچه، اپل پرفروش‌ترین برند در مدت مذکور ماند اما مجموع سهم بازارش سه درصد در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۲ کاهش یافت. برندهای اندرویدی اوپو و ویوو که دومین و سومین برند پرفروش بودند، به ترتیب با کاهش ۱۰ درصدی و هفت درصدی فروش روبرو شدند.

شرکت‌های آنر و شیائومی که در عرضه مدل‌های ارزان‌تر تخصص دارند، با کاهش شدیدتری در فروش مواجه شدند و فروش این دو شرکت به ترتیب ۳۵ درصد و ۲۰ درصد کاهش یافت و نشان داد مصرف کنندگان برای خرید گوشی حتی به قیمت پایین‌تر، مردد هستند.

بر اساس گزارش گیزموچاینا، تولید ناخالص داخلی چین در سه ماهه نخست ۴.۵ درصد رشد کرد که فراتر از انتظارات بود. سیاستگذاران در پکن، در حال حاضر روی استراتژیهایی برای تقویت بیشتر تقاضا کار می‌کنند. با این حال، اقتصاددانان انتظار دارند اکثر مصرف کنندگان و شرکت‌های چینی تا پایان سال، همچنان محتاطانه هزینه کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا