گیم

ارتقاء مهارت‌های شناختی با تولید بازی‌های جدی

دنیای بازی تنها سرگرمی نیست. گاهی بازی و سرگرمی ابزاری می‌شود برای تحقق اهداف جدی‌تر مانند درمان بیماری. بله بازی‌های در زندگی ما نقش دارند. نقشی پررنگ در ارتقای مهارت‌های شناختی. در همین راستا چالش «سرمایه شناختی و طراحی بازی» برگزار شد.

به گزارش البرز فاوا نیوز به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ این چالش توسط شتابدهنده شناختی کاگنوتک و همکاری ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی برگزار شد تا شاهد رونق فعالیت‌های این حوزه و تولید محصولاتی نوآور باشیم. برگزاری این رویداد بستری برای شناسایی کسب و کارهای نوپا در این حوزه شد تا با حمایت و آموزش قدرتمند محصولات خود را به بازار وارد کنند.

فرصتی که در اختیار بازی‌سازان قرار گرفت تا خلق بازی‌های نو در حوزه علوم شناختی شتاب گیرد و در حوزه‌هایی مانند اتیسم، بیش فعالی، توانبخشی شناختی، بهبود مهارت کودکان و تمرینات توجه و تمرکز کمک کننده باشد.

تولید بازی‌های شناختی در این رویداد مد نظر بود اما تیم‌های حاضر در حوزه کسب و کار و مباحث فنی بازی نیز ارزیابی شدند تا پیش بینی مناسبی از بازار محصول خود و رقابت پذیری آن داشته باشند. از نظر بازی و مباحث فنی نیز بحث تجاری بودن و جذابیت بررسی شد.

با پایان مهلت انتشار فراخوان غربالگری تیم‌ها آغاز شد. 32 تیم به مرحله پیش شتابدهی راه یافتند تا ایده‌های خود را پرورش دهند و برای تولید محصول آماده شوند. 18 کارگاه برای تیم‌ها برگزار شد و آموزش‌هایی در حوزه‌های کسب و کار، بازی سازی و علوم شناختی به آنها داده شد. در نهایت نیز این رویداد برگزیدگان خود را شناخت تا با تولید محصولات خود و ورود آن به بازار بر ارتقای این حوزه افزوده شود. بازی شاه، دزد، وزیر، بازی نورولند، بازی WayZomb، بازی طراحی تکالیف دوگانه بازی محور برای سالمندان و بازی کندو به ترتیب 5 تیم منتخب این رویداد هستند.

این تیم‌ها از حمایت‌های ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و شتابدهنده کاگنوتک مانند سوبسید فروش و هزینه بررسی اثربخشی بازی بهره مند می‌شوند.

مراسم پایانی دوره‌ پیش شتابدهی چالش سرمایه شناختی و طراحی بازی با حضور نیلی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی، تیم‌ها و جمعی از فعالان این حوزه در معاونت علمی و فناوری برگزار شد. صندوق نوآوری و شکوفایی، بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای و شناسا نیز در برگزار این رویداد همکاری داشتند.

چالش «سرمایه شناختی و طراحی بازی» با هدف توسعه ارتباط بین رشته ای و معرفی بازی های شناختی به عنوان یکی از زمینه‌های کار آفرینی و سرمایه گذاری برگزار شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا