فناوری اطلاعات

پژوهش ها باید در مسیر حل مسائل بخش ارتباطات کشور باشد

وزیر ارتباطات در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر این وزارتخانه، با تاکید بر اینکه پژوهش‌ها باید به حل مسئله‌ای در کشور منجر شود، خواستار تلاش مضاعف در این بخش شد.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نخستین جشنواره تجلیل از پژوهشگران برتر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به وضعیت مناسب پژوهش و نوآوری در کشور اشاره کرد و گفت: بر اساس اعلام منابع معتبر بین‌المللی، کشورمان در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ از نظر تولید مقالات علمی در جایگاه پانزدهم دنیا قرار دارد که نشان می‌دهد که سیاست‌های کلان کشور با راهبری مقام معظم رهبری در حمایت از تولید علم به نتیجه رسیده است.

وی با طرح سوالی که آیا این دانش وارد زندگی مردم شده و تبدیل به فناوری و ثروت شده است یا خیر، افزود: متأسفانه در حوزه بکارگیری علم تولید شده و تجاری سازی آنها وضعیت به خوبی جایگاه ما در تولید علم نیست و یکی از ریشه‌های آن مسئله عدم ارتباط مناسب دانشگاه با صنعت و بدنه اجرایی کشور است که هنوز به عنوان یک چالش وجود دارد و با همه تلاش‌هایی که در سال‌های گذشته برای کاهش این فاصله انجام شده است اما هنوز بیشترین امتیازها به تولید مقالات اختصاص دارد.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: این مسیر باید اصلاح و مورد بازنگری قرار گیرد تا مسیر تحول و پیشرفت کشور هموار شود که انشاالله این تغییر و تحولات در دولت سیزدهم اجرایی می‌شود.

زارع پور با اشاره به فعالیت پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در دل دستگاه‌های دولتی و صنعتی، تصریح کرد: روح حاکم بر این مراکز نیز در همان مدار دانشگاه‌ها و با محوریت تولید مقالات است در صورتی که مراکز پژوهشی وابسته به دستگاه‌های اجرایی باید در مسیر مسئله محوری و حل مشکلات کشور در آن بخش قرار بگیرند.

وی خطاب به پژوهشگران پژوهشگاه‌های ارتباطات و فضایی کشور تاکید کرد: تمام تلاش شما باید برای حل مسئله‌ای از بخش فضایی و ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور باشد و پژوهش‌ها کاربردی و منجر به ساخت محصول شود.

وزیر ارتباطات به برنامه دیگر مراکز پژوهشی تابعه وزارت ارتباطات اشاره کرد و گفت: این مراکز باید هدایت گر تحقیقات در دانشگاه‌های کشور در بخش ICT باشند و با حمایت‌های هدفمند به تحقیقات در دانشگاه‌ها جهت بدهند تا در جهت حل مسائل کشور قرار گیرند.

وی در همین زمینه با اشاره به ضرورت حمایت از پایان نامه‌ها در تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها به عنوان یک حرکت مطلوب در این حوزه، افزود: این حرکت در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات آغاز شده و امیدوارم که تداوم داشته و اثربخش باشد.

زارع پور این حرکت‌ها را برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز بخش ICT نیز مفید ارزیابی کرد و گفت: هم اکنون در این بخش کمبود نیروی انسانی وجود دارد و با حرکت در این مسیر می‌توانیم نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز کشور در این بخش را هم تربیت کنیم.

وی با اشاره به تحولات سریع در فناوری‌های جدید، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات را دیده بان و چشم بیدار فناوری دانست که با رصد تحولات کشور و دنیا می‌تواند به کانونی برای حل مسائل کشور در این حوزه تبدیل شود

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا