کامپیوتر

مشکل کند شدن پردازنده‌های رایزن در ویندوز ۱۱ را به‌زودی حل می‌شود

چند روز پیش خبری منتشر شد مبنی براینکه سیستم‌های دارای پردازنده‌های رایزن با نصب ویندوز ۱۱ دچار مشکل می‌شوند. AMD اما اخیرا ضمن تایید این خبر اعلام کرد به دنبال راه حلی برای آن است و همین ماه هم آن را عرضه می‌کند.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از دیجی کالا؛ ویندوز ۱۱ جدیدترین نسخه از سیستم‌عامل ویندوز به حساب می‌آید که به‌تازگی توسط مایکروسافت عرضه شده است. این سیستم‌عامل قابلیت‌های ظاهری و نرم‌افزاری بسیار زیادی دارد و از خیلی جهات به نسبت ویندوز قبلی متفاوت است. اما مشکل اینجاست که هر سیستمی با هر مشخصات قادر به پشتیبانی از آن نیست و باید سوا از مشخصات سخت‌افزاری، یک سری قابلیت‌های دیگر را هم برای بهره‌مندی درست از ویندوز ۱۱ در اختیار داشت.

اما مشکلی که به‌تازگی بسیاری از کاربران با آن مواجه شده‌اند، کند شدن پردازنده است. یعنی در واقع از مرحله‌ی پشتیبانی یا عدم پشتیبانی گذشته و به جایی رسیده‌اند که علی‌رغم اجرای صحیح و بدون مشکل ویندوز، پردازنده در اجرای یک سری از اپلیکیشن‌های خاص کند می‌شود. AMD در بیانیه‌ای دلیل اصلی این موضوع را افزایش محسوس زمان تاخیر حافظه‌ی کش سطح سوم اعلام کرد و گفت این افزایش به قدری هست که شاید در اجرای برهی از بازی‌ها، عملکرد پردازنده تا ۱۵ درصد افت داشته باشد.

در اجرای اپلیکیشن‌هایی هم که با همین مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند، عملکرد پردازنده نهایتا ۳ الی ۵ درصد افت پیدا می‌کند ولی در اجرای بازی‌ها خصوصا بازی‌های eSport، این افت عملکرد بیشتر محسوس است. این مشکل اما به قابلیت preferred core بر می‌گردد که اجازه می‌دهد سیستم از سریع‌ترین تک هسته‌ی موجود برای انجام کارها استفاده کند که ظاهرا در عملکرد آن با نصب ویندوز ۱۱ مشکلی بوجود می‌آید.

AMD در رابطه با این مشکل دوم چیز خاصی نگفت اما اعلام کرد که از مشکل پردازنده‌های رایزن بعد از نصب ویندوز ۱۱ کاملا آگاه است. طبق گفته‌های این شرکت، مشکل یادشده در پردازنده‌هایی با بیش از ۸ هسته‌ی سخت‌افزاری و توان ۶۵ وات، بیشتر خود را نشان می‌دهد که شامل بسیاری از پردازنده‌های رایزن می‌شود. البته پردازنده‌هایی نظیر رایزن ۵ ۳۶۰۰X و رایزن ۵ ۵۶۰۰X کمترین گزارش مشکل را داشته‌اند. همچنین لپ‌تاپ‌هایی هم که از پردازنده‌های رایزن بهره می‌برند تاکنون هیچ مشکلی با ویندوز ۱۱ نداشته‌اند.

با این حال در بیانیه‌ی AMD، دیدیم که شرکت اطمینان داد با همکاری مایکروسافت روی این مشکل مشغول کار است تا بتواند راه حلی را به صورت یک آپدیت نرم‌افزاری برای کاربران ارسال کند. اینطور که به نظر می‌رسد، اولین بسته‌ی حاوی حل مشکل در غالب آپدیت ویندوز به دست کاربران می‌رسد در حالی که بسته‌ی دوم به صورت آپدیت نرم‌افزاری، در همین ماه منتشر می‌شود. این یعنی برای دریافت دومین آپدیت باید وب‌سایت AMD را برای وجود آپدیت چک کنید یا اینکه آن را دانلود و به صورت دستی نصب کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا