تکنولوژی

حمایت از بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان در برنامه 10 ساله فضایی

رییس سازمان فضایی ایران با ابراز امیدواری نسبت به برداشتن موانع پیش روی شرکت‌های دانش بنیان و بخش خصوصی، گفت: در برنامه ۱۰ ساله فضایی، مجموعه های مختلف دولتی را از ورود به حوزه هایی که بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان توانمندی انجام کار دارند را منع کرده ایم که از جمله آنها پروژه منظومه ماهواره ای شهید سلیمانی است که اجرای آن را به بخش خصوصی واگذار می کنیم و در حال حاضر مناقصه آن نیز برگزار شده است.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از سازمان فضایی ایران، حسن سالاریه، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فضایی ایران، در دورهمی شرکت‌های دانش‌بنیان خصوصی حوزه فضایی، با اشاره به تجربه اش در زمینه تاسیس و رشد بخش خصوصی دانش بنیان و آشنایی با مشکلات آن گفت: امید دارم که بتوانم موانع پیش روی شرکت‌های دانش بنیان و بخش خصوصی را از پیش پا بردارم و بتوانیم بخش خصوصی حوزه فضایی را تقویت کنیم.

وی افزود: البته این توقع هم وجود دارد که بخش خصوصی هم باید به بخش دولتی کمک کند و شاید بهترین کمک این است که بخش خصوصی بداند که مکمل بخش دولتی است. در مقابل ما هم موظفیم به بخش خصوصی کمک کنیم و مسیر حرکتش را تا جایی که می توانیم، هموار کنیم.

سالاریه با بیان اینکه شرکت‌های خصوصی زیادی در حوزه فضایی ایجاد شده که «امید فضا» یکی از آنهاست، تصریح کرد: ما موظفیم مسیر را طوری هموار کنیم که بخش خصوصی در مسیر اجرای بسیاری از پروژه‌های مهم فضایی کشور گام بردارد.

وی با ذکر مثالی از تلاش سازمان فضایی برای تقویت بخش خصوصی خاطر نشان کرد: در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان مناقصه با ترک تشریفات از طریق قانون ساخت اول که در تاریخ کشور بی‌سابقه است، به کمک معاونت علمی ریاست جمهوری، در حوزه ساخت ماهواره در بخش خصوصی را دنبال کردیم که در شرف عملیاتی شدن است.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه سازمان فضایی به سمتی در حال حرکت است که برای تقویت بخش خصوصی، خرید تضمینی تصاویر ماهواره ای از شرکت‌های دانش بنیان را در دستور کار دارد، گفت: توقع این است که بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان نیز بسیار بیشتر از شرایط فعلی، متحد عمل کنند و در کنار هم یک مجموعه منسجم تشکیل دهند.

سالاریه تصریح کرد: در تلاشیم هفته آینده سیاست ها و برنامه های کلان برنامه ۱۰ ساله فضایی را در نشستی برای بخش خصوصی تشریح کنیم تا ان شالله میزان توجه بخش دولتی به تقویت بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان بهتر دیده شود.

رئیس سازمان فضایی ایران با تاکید بر اینکه حوزه اقتصاد فضا جزو لاینفک برنامه ۱۰ ساله فضایی است، اظهار کرد: در این برنامه جایگاه ویژه‌ای برای حمایت از بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان حوزه فضایی دیده ایم.

وی افزود: ما حتی در برنامه ۱۰ ساله فضایی، مجموعه های مختلف دولتی را از ورود به حوزه هایی که بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان توانمندی انجام کار دارند را ممنوع کرده ایم و بسیاری از پروژه‌های مهم را که بخش خصوصی توانمندی اجرا آن دارد را صرفا برای این بخش گذاشته ایم که از جمله آنها پروژه منظومه ماهواره ای شهید سلیمانی است که اجرای آن را به بخش خصوصی واگذار می کنیم و در حال حاضر مناقصه آن نیز برگزار شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا