فناوری اطلاعات

الزام سکوهای چینی به برچسب‌گذاری محتواهای هوش مصنوعی

پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی چینی از این پس ملزم به الصاق برچسب‌هایی برای محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی هستند. برنامه‌های وی‌چت و ویبو از جمله سکوهایی هستند که الزامات برچسب‌گذاری را برای رعایت قانون جدید اعمال می‌کنند.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از ایسنا، سکوهای اصلی و پراستفاده رسانه‌های اجتماعی در چین شروع به انتشار برچسب‌هایی برای محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی کرده‌اند تا از قانونی که از روز گذشته لازم‌الاجرا شد، پیروی کنند.

اکنون کاربران برنامه‌هایی نظیر وی‌چت(WeChat)، دویین(Douyin)، ویبو(Weibo) و ردنوت(RedNote) معروف به شیائوهونگشو(Xiaohongshu) چنین برچسب‌هایی را در پست‌ها الصاق می‌کنند.

این برچسب‌ها نشان‌دهنده استفاده از هوش مصنوعی مولد در متن، تصاویر، صدا، ویدئو و سایر انواع مطالب هستند. ضمن اینکه شناسه‌هایی مانند واترمارک‌ها نیز باید در فراداده‌ها گنجانده شوند.

برنامه وی‌چت به کاربران گفته است که باید به‌طور فعال برچسب‌هایی را برای محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی خود اعمال کنند. آنها همچنین از حذف، دستکاری یا پنهان کردن هرگونه برچسب هوش مصنوعی که خود برنامه وی‌چت اعمال می‌کند یا استفاده از هوش مصنوعی برای تولید یا انتشار اطلاعات نادرست، محتوای ناقض قانون یا هرگونه فعالیت غیرقانونی منع شده‌اند.

برنامه «دویین» که نسخه چینی تیک‌تاک است نیز به طور مشابه از کاربران خواست که برای هر پست خود که شامل مطالب تولید شده توسط هوش مصنوعی است، برچسبی اعمال کنند و خاطرنشان کرد که این سکو قادر است از فراداده‌ها برای تشخیص منبع یک محتوا استفاده کند.

در همین حال، «ویبو» گزینه‌ای را برای کاربران اضافه کرده است تا در صورت مشاهده چیزی که باید چنین برچسبی داشته باشد، گزینه «محتوای هوش مصنوعی بدون برچسب» را گزارش دهند.

چهار سازمان در چین، این قانون را که اوایل امسال مطرح شد، تدوین کرده‌اند، از جمله تنظیم‌کننده اصلی اینترنت، اداره فضای مجازی چین(CAC)، وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین، وزارت امنیت عمومی چین و اداره ملی رادیو و تلویزیون چین در تدوین این قانون که برای نظارت بر موج عظیم محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی اجرا می‌شود، کمک کرده‌اند.

برچسب‌های اجباری برای محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی می‌تواند به افراد کمک کند تا بهتر درک کنند که چه زمانی به جای محتوای معتبر، اطلاعات نادرست یا محتوای بی‌ارزش هوش مصنوعی را می‌بینند.

برخی از شرکت‌های آمریکایی که ابزارهای تولید محتوا توسط هوش مصنوعی را ارائه می‌دهند، برچسب‌های مشابهی ارائه می‌دهند و شروع به گنجاندن چنین شناسه‌هایی در سخت‌افزارها کرده‌اند. همچنین دستگاه‌های «Pixel 10» گوگل اولین گوشی‌هایی هستند که اعتبارنامه‌های محتوای C2PA (ائتلاف برای منشأ و اصالت محتوا) را داخل برنامه دوربین پیاده‌سازی کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا