تکنولوژی

ستاد اقتصاد دانش‌بنیان دیجیتال حامی توسعه فناوری‌های نوظهور

ستاد اقتصاد دیجیتال همواره نقش پررنگی در توسعه کاربرد فناوری‌های نوظهور و رساندن این فناوری‌ها به مرحله تجاری‌سازی و درآمدزایی داشته و دارد.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، ستاد اقتصاد دانش‌بنیان دیجیتال به منظور تدوین سیاست‌ها و تعیین اولویتهای توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و با توجه به اسناد مصوب این حوزه و خصوصاً سند چشم‌انداز بیست ساله کشور، ایجاد هماهنگی بین دستگاهی و همکاری در جهت تسریع در انجام طرح‌های کلان و فناورانه حوزه اقتصاد و هوشمندسازی کشور و توسعه کسب‌وکارهای این حوزه در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری تشکیل شده است.

ستاد اقتصاد دیجیتال یکی از ستادهای مهم و البته باسابقه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری است که همواره نقش پررنگی در توسعه کاربرد فناوری‌های نوظهور و رساندن این فناوری‌ها به مرحله تجاری‌سازی و درآمدزایی داشته و دارد.

ستاد اقتصاد دانش‌بنیان دیجیتال در راستای مأموریت‌های خود، خدمات مختلفی به صاحبان کسب‌وکارهای مرتبط با اقتصاد دیجیتال ارائه می‌دهد. خدماتی که از مرحله ایده و طرح تا اجرا و عملیاتی کردن ایده یا طرح را شامل می‌شود.

در این ستاد طرح یا ایده‌هایی که می‌تواند با کمک فناوری‌های نوظهور یکی از چالش‌های موجود صنایع و کسب و کارها را برطرف کند، بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد. همچنین اگر محصولی تولید شده که مورد نیاز سازمان‌ها و صنایع کشور است ولی در مرحله بازار سازی و فروش به مشکل برخورده و یا در کاربرد پذیری محصول به دلیل خلاءهای قانونی و مقررات متناقض بن‌بستی پیش آمده است، ستاد اقتصاد دانش‌بنیان دیجیتال رسالت خود می‌داند که از این دست طرح‌ها، ایده‌ها و محصولات حمایت کند.

بر اساس اعلام این ستاد، یکی دیگر از کمک‌های ستاد اقتصاد دانش‌بنیان دیجیتال، نشان‌دادن راه ورود به بازارهای جهانی و فروش محصولات دانش‌بنیان به بازارهای هدف است. همچنین اگر شرکت دانش‌بنیانی دارید که در تأمین زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای توسعه محصول مبتنی بر فناوری‌های نوظهور به مشکل بر خورده، این ستاد راه حل مشکل خواهد بود.

ستاد اقتصاد دیجیتال دانش‌بنیان در نظر دارد تا از شرکت‌های دانش بنیانی که یک مسئله و چالش مشخص را از صنعت، ارگان و یا یک سازمانی با استفاده از فناوری‌هایی که این ستاد به عنوان اولویت حساب کرده‌است همانند اینترنت اشیا، بلاکچین، هوش مصنوعی و … و یا حوزه‌های اقتصاد پلتفرمی حل می‌کند، حمایت کند.

یکی از انواع این حمایت‌ها، ارائه تسهیلات کم‌بهره است. در این نوع حمایت، ستاد اقتصاد دانش‌بنیان دیجیتال با ورود به این حوزه عملاً ریسک توسعه فناوری را می‌پذیرد. از طرفی این ستاد می‌تواند تفاهم‌نامه سه جانبه‌ای بین شرکت دانش‌بنیان، صنعت مربوطه و خود ستاد ببند.

در این فرآیند آن صنعت به عنوان بهره‌بردار نقش نظارت خواهد داشت تا دقیقاً محصول منطبق بر نیاز تولید شود و شرکت دانش‌بنیان هم دقیقاً محصول مورد نیاز را توسعه می‌دهد و فناوری را منطبق می‌کند. از طرفی ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال دانش بنیان هم حمایت مالی و فنی را انجام می‌دهد و نظارت می‌کند که آیا شرکت مذکور توانایی فنی تولید این محصول را دارد یا خیر.

علاوه بر این، ستاد اقتصاد دانش‌بنیان دیجیتال، به منظور حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، بودجه‌ای در حوزه‌های سخت‌افزار برای ارائه خدمات GPU به شرکت‌های دانش‌بنیان تا سقف مالی مشخص در نظر گرفته است.

ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال دانش‌بنیان در تلاش است تا با ایفای نقش تسهیل‌گری و حمایتی در زیست بوم فناوری‌های نوظهور اقتصاد دانش‌بنیان دیجیتال مسیر را برای توسعه این فناوری‌ها در کشور هموارتر کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا