موبایل

مقایسه گلکسی نوت ۲۰ با آیفون ۱۱ پرو

گلکسی نوت ۲۰ نام پرچم‌دار جدید سامسونگ است که اخیرا معرفی شده و از نمایشگر ۶.۷ اینچی سوپر امولد، دوربین ۱۲ مگاپیکسلی و پردازنده اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس بهره می‌برد. سامسونگ این گوشی را با قیمت ۱۰۰۰ دلار راهی بازار کرد که خب در دنیای اندروید شاید بتوان رقبای مقرون به صرفه‌تری از آن یافت اما وقتی به محصولات اپل نگاهی می‌اندازیم، آیفون ۱۱ پرو را با قیمت کاملا مشابه شاهد هستیم. حال سوال اینجاست که خرید کدام مدل منطقی است؟ در این مطلب به مقایسه گلکسی نوت ۲۰ با آیفون ۱۱ پرو می‌پردازیم تا ببینیم کدام یک از این دو گوشی در حال حاضر ارزش خرید بیشتری دارد.

به گزارش البرز فاوا نیوز به نقل از دیجی کالا؛ سامسونگ گلکسی نوت ۲۰ را با قدرت سخت‌افزاری بالا و امکانات نرم‌افزاری فراوان راهی بازار کرد و امیدوار است این گوشی بتواند فروش نه چندان خوب سری اس ۲۰ را در بازارهای مختلف جبران کند. اما در ساخت بدنه آن از پلاستیک استفاده شده که به اعتقاد بسیاری‌ها، اصلا اقدام درستی نبود. خصوصا اینکه سامسونگ ۱۰۰۰ دلار را هم برای آن در نظر گرفته.

در طرف مقابل آیفون ۱۱ پرو داستان متفاوتی دارد. این محصول پرچم‌دار اصلی اپل در سال ۲۰۱۹ به حساب می‌آمد و لذا از هر لحاظ یک بالارده است. در ساخت آن از شیشه با کیفیت استفاده شده و فریم آن نیز از جنس فولاد ضد زنگ است. از لحاظ سخت‌افزاری نمی‌توان اندرویدی‌ها را روی کاغذ با iOS مقایسه کرد اما با این حال آیفون ۱۱ پرو از ۴ گیگابایت رم و پردازنده بسیار قدرتمند و سریع A13 Bionic بهره می‌برد.

عملکرد پردازشی، باتری و شارژر

اگرچه دو گوشی از لحاظ پردازنده و میزان حافظه رم کاملا متفاوت هستند، اما این اصلا به معنای عملکرد بد برای یکی از این دو نیست. در واقع قدرت و سرعت پردازشی این دو گوشی تا حد زیادی نزدیک به هم است. آیفون ۱۱ پرو به پردازنده A13 مجهز شده که در حال حاضر از لحاظ سرعت، بی‌رقیب است. در طرف مقابل نوت ۲۰ هم از پردازنده اختصاصی سامسونگ یعنی اگزینوس ۹۹۰ و اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس بهره می‌برد که جدیدترین پرچم‌دار کوالکام به حساب می‌آید.

در بررسی‌های سرعت، آیفون ۱۱ پرو مکس در اجرای برنامه‌ها تا این لحظه بی‌رقیب بوده. این گوشی حتی گلکسی اس ۲۰ اولترا را هم در این بخش شکست داد اما وقتی مقایسه به بخش مولتی تسکینگ می‌رسید، این نماینده‌های اندرویدی بودند که پیروز می‌شدند. در تست سرعت سال گذشته هم دیده بودیم که گلکسی نوت ۱۰ پلاس با پردازنده اسنپدراگون ۸۵۵ توانست آیفون ۱۱ پرو مکس را در بخش مولتی تسکینگ شکست دهد چرا که به لطف میزان بیشتر حافظه رم و عملکرد متفاوت در مدیریت حافظه، می‌توانست برنامه‌های زیادی را در حال اجرا در پس زمینه نگه دارد.

بنابراین باید گفت از لحاظ پردازشی، عملکرد دو گوشی در اکوسیستم مربوطه بسیار عالی است. طوری که حتی کاربران حرفه‌ای نیز به بهترین شکل ممکن می‌توانند نیازهای سنگین خود را برطرف کنند. در واقع باید گفت در اندروید و iOS، هیچ بازی یا نرم‌افزاری نیست که این دو گوشی نتوانند از پس پردازش آن بر بیایند.

در بخش باتری، نماینده سامسونگ دست بالا را دارد. این گوشی به یک باتری ۴۳۰۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز شده که می‌تواند با شارژر ۲۵ واتی فوق سریع شارژ شود. در طرف مقابل نماینده اپل با ۱۲۵۴ میلی‌آمپر ساعت کمتر، از یک باتری ۳۰۴۶ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد اما در شدیدترین تست‌های باتری توانسته حدودا ۷ ساعت روشن بماند و این یعنی این محصول می‌تواند یک روز بدون مشکل شما را همراهی کند.

باتری نوت ۲۰ هنوز مورد بررسی قرار نگرفته اما با توجه به کیفیت نمایشگر، به احتمال زیاد عملکرد بسیار خوبی از خود به جای خواهد گذاشت. تفاوت این دو در بخش باتری شاید به شارژر برگردد؛ جایی که نماینده سامسونگ با در اختیار داشتن یک شارژر سریع ۲۵ واتی، می‌تواند عملکرد بهتری از شارژر ۱۸ واتی آیفون ۱۱ پرو داشته باشد.

مقایسه گلکسی نوت ۲۰ با آیفون ۱۱ پرو

 دوربین

در حال حاضر، وب‌سایت DxOMark به دوربین گوشی آیفون ۱۱ پرو امتیاز ۱۱۷ را داده، در حالی که فعلا برای سری نوت ۲۰ هیچ بررسی ثبت نشده. اما در این وب‌سایت، گوشی گلکسی اس ۲۰ پلاس با یک امتیاز بیشتر، یک پله‌ بالاتر از آیفون ۱۱ پرو قرار دارد. اینکه بخواهیم با توجه به عملکرد پرچم‌دار قدیمی، امتیازی به نوت ۲۰ بدهیم کار بسیار دشواری است اما به لطف دوربین تله‌فوتوی ۶۴ مگاپیکسلی این محصول با توانایی بزرگ‌نمایی هیبریدی-اپتیکال ۳ برابری و دیجیتال ۳۰ برابری، این احتمال وجود دارد که امتیاز بیشتری را در عکاسی به نسبت آیفون ۱۱ پرو کسب کند.

آیفون ۱۱ پرو از سه دوربین ۱۲ مگاپیکسلی بهره می‌برد که شاید در مقایسه با گوشی‌های امروزی روی کاغذ کم به نظر برسد اما عملکرد بی‌نظیر اپل در پردازش تصاویر باعث شده از توانایی‌ این دوربین‌ها به صورت کامل استفاده شود. بنابراین تقریبا در هر شرایط نوری می‌توانید تصاویر بسیار خوبی با این گوشی ثبت کنید.

در طرف مقابل گلکسی نوت ۲۰ هم از دوربین اصلی و فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی بهره می‌برد اما سنسور تله‌فوتوی آن ۶۴ مگاپیکسلی است که به گوشی توانایی بزرگ‌نمایی ۳ برابری هیبریدی-اپتیکال را می‌دهد. همانطور که اشاره شد، بدون نمونه ثبت شده نمی‌توانیم بگوییم عملکرد این گوشی تا چه اندازه خوب است اما اگر مشکل خاصی برای دوربین آن پیش نیاید، عملکرد ضعیف‌تری از نماینده اپل نخواهد داشت.

در فیلم‌برداری، نوت ۲۰ بدون شک امتیاز بیشتری را کسب می‌کند چرا که می‌تواند در وضوح ۸K با سرعت ۲۴ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند در حالی که برای نماینده اپل، فیلم‌برداری در وضوح ۴K و سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه ممکن است. اگرچه این تفاوت شاید برای خیلی‌ها حائز اهمیت نباشد اما قابلیتی است که نماینده سامسونگ به آن مجهز شده و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

از آن جایی که برای دوربین نوت ۲۰ بررسی ثبت نشده، ترجیح می‌دهیم برنده‌ای انتخاب نکنیم. بنابراین امتیاز دو گوشی در این بخش، فعلا مساوی است.

 نرم‌افزار و بروزرسانی

اینکه اندروید بهتر است یا iOS، مسئله‌ای کاملا شخصی است که کاملا به نیاز کاربران بستگی دارد. گلکسی نوت ۲۰ به اندروید ۱۰ و آیفون ۱۱ پرو هم به iOS 13 مجهز شده‌اند اما ترجیح یکی بر دیگری مشروط به این است که کاربر به کدام یک نیاز بیشتری دارد. چرا که از لحاظ سرعت و قابلیت، هر دو بسیار عالی و رضایت بخش هستند. اگرچه نماینده اپل نمایشگر کوچک‌تری دارد و به طور کلی کار کردن با یک دست با آن بسیار آسان‌تر است، اما سامسونگ با رابط کاربری One UI تغییراتی را پدید آورده که کار با گوشی‌های مجهز به این رابط با یک دست آسان‌تر از قبل شود.

اما وقتی موضوع بروزرسانی باشد، اپل به طرز چشم‌گیری برتری دارد. این شرکت گوشی‌های خود را حدودا تا ۵ سال بروزرسانی می‌کند این در حالی است که سامسونگ اخیرا قول داده پرچم‌دارهای خود را تا ۳ سال بروزرسانی کند. حتی سرعت دریافت بروزرسانی در محصولات سامسونگ نیز بسیار پایین است. اما از آن جایی که اپل همزمان سازنده نرم‌افزار و سخت‌افزار گوشی‌های خود است، بنابراین به سرعت بروزرسانی‌های جدید را برای آن‌ها عرضه می‌کند.

اینکه چه قابلیت‌هایی هر سال به گوشی‌ها اضافه می‌شود بحث متفاوتی است چون برخی‌ها معتقدند اندروید از لحاظ ویژگی، برتری محسوسی به iOS دارد خصوصا اینکه در نسخه iOS 14، شاهد اضافه شدن قابلیت‌هایی بودیم که پیش‌تر در اندروید وجود داشت. اما با این حال، نمی‌توان عملکرد عالی اپل در بروزرسانی نرم‌افزاری آیفون‌ها را انکار کرد.

مقایسه گلکسی نوت ۲۰ با آیفون ۱۱ پرو

قابلیت‌های خاص

گوشی‌های سری نوت، همانطور که از اسمشان پیداست، از قلم بهره می‌برند. از نوت ۱ تاکنون تمام گوشی‌های این خانواده از قلم پشتیبانی می‌کردند که هر بار بهتر از نسخه‌های قبل ظاهر می‌شد. همچنین با همکاری نزدیک مایکروسافت و سامسونگ، امکان اجرای برنامه‌های گوشی روی ویندوز ممکن شده و همه این‌ها نوت ۲۰ را به محصولات کاربردی‌تری به نسبت آیفون‌ها تبدیل می‌کند.

آیفون ۱۱ پرو هیچ یک از قابلیت‌های بالا را ندارد. اما به عنوان یک قابلیت متفاوت، شاید بتوان به حسگر تشخیص چهره آن اشاره کرد که دقت و سرعت فوق‌العاده بالایی دارد. همچنین می‌توان ایموجی‌ها را هم بخشی از قابلیت‌های جذاب آیفون به حساب آورد که امکان ساخت ایموجی از روی چهره کاربران را فراهم می‌کند.

یکی دیگر از قابلیت‌های خوب نوت ۲۰، بهره‌مندی آن از اینترنت ۵G است. در حالی که آیفون ۱۱ پرو فعلا از این قابلیت بهره نمی‌برد. اگرچه در حال حاضر بسیاری از کشور‌ها از این شبکه پر سرعت بهره نمی‌برند اما در آن بازارهایی که بهره‌مندی از آن فراهم است، نوت ۲۰ می‌تواند انتخاب ارزشمندتری باشد.

نتیجه

اگرچه هر دو گوشی با توجه به سیستم عامل، جز بهترین‌ها به حساب می‌آیند اما اگر قرار باشد بین این دو با توجه به مشخصات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری یک برنده داشته باشیم، آن برنده احتمالا گلکسی نوت ۲۰ خواهد بود. خصوصا اینکه قیمت این گوشی حدودا ۱۰۰۰ دلار است اما اگر قصد خرید آیفون ۱۱ پرو نسخه ۲۵۶ گیگابایتی را داشته باشید، باید حدودا ۱۱۵۰ دلار پرداخت کنید. بنابراین به نظر می‌رسد ارزش خرید آن با توجه به آنچه که در اختیارتان قرار می‌دهد، بیشتر است.

به زودی اپل از گوشی‌های آیفون ۱۲ نیز رونمایی می‌کند که گفته می‌شود از پردازنده بسیار قدرتمند A14 بهره می‌برند؛ پردازنده‌ای که قرار است بسیار سریع‌تر از A13 و سایر رقبا باشد و پشتیبانی از اینترنت ۵G نیز در آن‌ها فراهم است. همچنین به نظر می‌رسد قیمت دو مدل آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ مکس کمتر از ۱۰۰۰ دلار خواهد بود. بدین ترتیب ممکن است با ورود آن‌ها به بازار، گلکسی نوت ۲۰ ارزش خرید خود را از دست بدهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا