فناوری اطلاعات

گوگل اولین نسخه از سیستم عامل اندروید 13 را منتشر کرد

گوگل امروز اعلام کرد که نخستین ویرایش از سیستم عامل اندروید 13 را در اختیار شرکای تجاری و توسعه دهندگان نرم افزارها قرار داده است. انتشار این نسخه که طبق انتظار Developer Preview نام دارد نخستین گام برای دست‌یابی به نسخه پایدار و نهایی از سیستم عامل اندروید 13 محسوب می‌شود. در ادامه به بررسی قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدید این نسخه از سیستم عامل اندروید خواهیم پرداخت.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از شهر سخت افزار؛ امروز اولین ویرایش از سیستم عامل اندروید 13 با عنوان Developer Preview در دسترس شرکای تجاری گوگل و همچنین توسعه دهندگان نرم افزارها قرار گرفت. باید توجه داشت که این نسخه تنها دارای قابلیت‌های ابتدایی و اولیه از این سیستم عامل است و به گونه‌ای طراحی نشده است که توسط کاربران گوشی‌های هوشمند مورد استفاده قرار بگیرد. انتظار می‌رود نسخه بتا از این سیستم عامل که قابلیت نصب بر روی گوشی‌های هوشمند را داراست در ماه آوریل پیش‌رو منتشر شود.

طبق زمان‌بندی صورت گرفته توسط گوگل نسخه‌های Developer Preview از سیستم عامل اندروید تا اواسط و انتهای ماه مارس منتشر می‌شوند. سپس مرحله بتا آغاز می‌شود و شاهد انتشار نخستین ویرایش‌های بتا از این سیستم عامل خواهیم بود. انتظار می‌رود دیگر نسخه‌های بتا از این سیستم عامل تا ماه می منتشر شود. همچنین گوگل قصد دارد در ماه‌های ژوئن و جولای نسخه‌های آزمایشی از اندروید 13 را منتشر کند تا بالاخره در ماه آگوست شاهد انتشار نسخه نهایی از آن‌ باشیم.

با نگاهی اجمالی به سیستم عامل اندروید 13 می‌توان متوجه شد که گوگل قصد دارد در آن به صورت ویژه به ارتقا امنیت و حریم امن کاربران بپردازد. این سیستم عامل دارای یک سیستم انتخاب و اشتراک گذاری جدید برای تصاویر، اسناد، ویدیوها و دیگر اطلاعات شخصی کاربران است. به گونه‌ای که برنامه‌ها دیگر در این سیستم عامل به دسترسی کامل به حافظه نیازی نخواهند داشت. به عبارت دیگر اندروید 13 به شکلی طراحی شده است که از دسترسی برنامه‌ها به کل اطلاعات کاربران جلوگیری کند. این قابلیت هم برای اطلاعات ذخیره شده بر روی دستگاه و هم برای اطلاعات ذخیره شده بر روی فضای ابری کاربرد دارد.

گفته می‌شود گوگل قصد دارد این قابلیت را به صورت یک بروزرسانی از طریق سرویس Google Play در دسترس کاربران دیگر نسخه‌های سیستم عامل اندروید نیز قرار دهد. گزارش‌ها نشان می‌دهند که در حال حاضر تنها سیستم عامل اندروید 11 و جدیدتر از آن می‌توانند از این قابلیت بهره ببرند. اما امکان استفاده از این قابلیت بر روی نسخه‌های Android Go از این سیستم عامل وجود ندارد.

همچنین در اندروید 13 برنامه‌های مختلف می‌توانند بدون دسترسی به Location و محل حضور کاربران با استفاده از ارتباط Wi-Fi به دستگاه‌های اطراف خود متصل شوند. گوگل همچنین در این سیستم عامل خود یک رابط برنامه نویسی جدید (API) را تدارک دیده است که به کاربران اجازه می‌دهد از طریق برنامه‌ها کلیدهای میانبری را به منوی Quick Settings اضافه کنند.

اندروید 13 در بخش ظاهری نیز دارای چند قابلیت جدید است. یکی از این قابلیت‌های مهم آیکون‌های وابسته به Theme و درون مایه است. این سیستم عامل قادر است به صورت خودکار با شناسایی تصویر پس زمینه و Theme انتخاب شده توسط کاربران ظاهر آیکون‌ها را به گونه‌ای تغییر دهد تا با آن‌ها همخوانی داشته باشد. توسعه دهندگان نرم افزارها نیز اکنون ابزارهایی را در اختیار دارند که می‌توانند آیکون برنامه‌های خود را با این قابلیت سازگار کنند. این آیکون‌های تنظیم پذیر قرار است در ابتدا در گوشی‌های پیکسل در اختیار کاربران قرار بگیرد اما گوگل قول داده است در آینده آن را در اختیار کاربران دیگر دستگاه‌ها نیز قرار می‌دهد.

 

قابلیت مهم دیگر که پیش از این نیز در مورد آن شنیده بودیم امکان انتخاب چند زبان در ساختار سیستم عامل اندروید 13 است. این قابلیت به کاربران اجازه می‌دهد به جای انتخاب یک زبان جامع و کلی برای تمامی برنامه‌ها، منوها و دیگر بخش‌های رابط کاربری، چند زبان مختلف را به کار بگیرند. اندروید 13 به کاربران اجازه می‌دهد برای رابط کاربری و منوها یک زبان جامع انتخاب کنند؛ سپس امکان استفاده از یک زبان دیگر در هر برنامه نیز با انتخاب تنظیمات مناسب، وجود دارد.

انتظار می‌رود جزییات و اطلاعات بیشتر در مورد سیستم عامل اندروید 13 در طی روزها و ماه‌های آینده و همچنین کنفرانس Google I/O که در ماه می برگزار می‌شود در دسترس قرار بگیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا