تکنولوژی

گزارش مالی ناامید کننده اینتل در سال 2022

اینتل ساعاتی پیش در گزارشی ناامید کننده جدیدترین اطلاعات از میزان درآمد و سود خود در سه ماهه چهارم سال گذشته میلادی و در مجموعِ سال مالی 2022 را منتشر کرد. در این گزارش اعلام شده است که این شرکت نسبت به سه ماهه قبل و همچنین سال گذشته با کاهش شدید درآمد روبرو شده و زیان نزدیک به 700 میلیون دلاری را در سه ماهه اخیر تجربه کرده است.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از شهر سخت افزار؛ انتشار گزارش مالی جدید اینتل که مربوط به میزان درآمد و سود این شرکت در سه ماهه اخیر و سال مالی 2022 است سبب شد که قیمت سهام این شرکت نزدیک به 10 درصد سقوط کند. البته سهام این شرکت در ادامه توانست این افت را جبران کرده و در نهایت امروز را با رشد 1.3 درصدی به پایان برساند. اما براساس نظر بسیاری از تحلیل‌گران این گزارش مالی نشان می‌دهد که اینتل روزهای سختی را طی کرده است و در ادامه نیز باید با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم کند.

در گزارش مالی این شرکت به وضوح اعلام شده است که میزان درآمد آن در سه ماهه چهارم از سال 2022 میلادی نسبت به سه ماهه سوم به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. اینتل همچنین اعلام کرده است که در سه ماهه اخیر زیان نزدیک به 700 میلیون دلاری را متحمل شده است. این کاهش سطح درآمد و سود سبب شده است که میزان سود اینتل در سال‌های اخیر به حداقل میزان گزارش شده برسد.

اینتل در گزارش خود اعلام کرده است که در سه ماهه چهارم از سال 2022 به درآمد 14 میلیارد دلاری دست پیدا کرده است. این میزان 32 درصد نسبت به زمان مشابه در سال قبل کمتر است. میزان سود ناخالص این شرکت نیز اکنون به 39.2 درصد رسیده است که در سه ماهه چهارم از سال 2021 این میزان 53.6 درصد گزارش شده بود. سود ناخالص 39.2 درصدی کمترین میزان سودی است که اینتل در سال‌های اخیر گزارش کرده است.

عملکرد اینتل در سه ماهه اخیر سبب شده است که این شرکت ضرر 664 میلیون دلاری را تجربه کند که تقریباً می‌توان آن را بیشترین زیان در مدت زمان سه ماه در تمام تاریخ این شرکت دانست. اینتل در سه ماهه چهارم سال 2017 نیز زیان 687 میلیون دلاری را گزارش کرده بود که آن نیز به دلیل افت شدید فروش قطعات سخت افزاری بدست آمد.

عملکرد اینتل در کل سال مالی 2022 نیز چندان جالب و درخشان به نظر نمی‌رسد. اینتل در سال 2022 به درآمد 63.1 میلیارد دلاری دست پیدا کرده است که 20 درصد از مدت مشابه در سال گذشته کمتر است. با سود ناخالص 42.6 درصدی نیز میزان سود خالص آن به 8 میلیارد دلار رسیده است که 60 درصد کاهش نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

اینتل

اینتل اعلام کرده است که قصد دارد با انجام تغییرات مختلف و همچنین تغییر در نقشه راه خود، میزان هزینه‌های اجرایی را کاهش دهد تا به این شکل ضمن دست‌یابی به اهداف استراتژیک خود، از برخورد با چالش‌های جدی نیز جلوگیری کند. اینتل معتقد است در سه ماهه چهارم از سال 2022 توانسته است به اهداف مهمی دست پیدا کند و ساختار عملکرد خود را ارتقا ببخشد.

اینتل اعلام کرده است که انتظار دارد در سه ماهه اول از سال 2023 میلادی به درآمدی نزدیک به 10.5 تا 11.5 میلیارد دلار دست پیدا کند. این میزان با اختلاف قابل توجهی از درآمد این شرکت در سه ماهه چهارم از سال 2022 کمتر است. اینتل همچنین اعلام کرده است که میزان سود ناخالص آن در سه ماهه نخست سال 2023 به 34.1 درصد کاهش پیدا می‌کند. با توجه به این اطلاعات به نظر می‌رسد که اینتل در ادامه مسیر خود روزهای سختی را در پیش دارد. اگرچه فعالیت اینتل در سال مالی 2022 سودآور بوده است اما این شرکت انتظار دارد در ادامه سال 2023 بازهم با کاهش درآمد و سود روبرو شود؛ چرا که بسیاری از مشتریان آن هنوز تصمیمی برای خرید محصولات جدید و همچنین تجهیز انبارهای خود ندارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا