فناوری اطلاعات

نکاتی در مورد کلاه‌برداری از کارت‌های بانکی

البرز فاوا نیوز؛ این روزها شاید شما هم پیامک‌هایی دریافت کرده باشید که موضوع آن‌ها این بوده که یارانه شما قطع و برای ثبت‌نام دوباره، وارد لینک زیر شوید یا اینکه برای ثبت‌نام دوباره کارت سوخت، این پیام‌ها ارسال می‌شود. در داخل این پیامک‌ها لینکی وجود دارد که از شما می‌خواهند که وارد این لینک‌ها شوید و در سایت‌های دولتی ثبت‌نام کنید. خیلی باید مراقب باشید، زیرا که این پیامک‌ها جعلی هستند و برای فریب و دزدی از مردم فرستاده می‌شوند؛ شما وقتی وارد این سایت‌ها می‌شوید باید مشخصات فردیتان را وارد کنید و از همه مهم‌تر اطلاعات حساب بانکی خودتان را وارد کنید تا مثلاً مبلغ ناچیز دویست هزار ریال برای ثبت‌نام یارانه‌ها پرداخت کنید. در حقیقت این لینک‌ها و سایت‌ها جعلی و فیشینگ هستند، به این صورت بعدازاینکه اطلاعات حساب بانکی‌تان را وارد کردید این اطلاعات را سرقت می‌کنند و به‌کل حسابتان را خالی می‌کنند.

وقتی می‌خواهید وارد این سایت‌های دولتی شوید یک نکته مهم را همیشه بررسی کنید، یادتان باشد آدرس سایت‌های دولتی همیشه به.ir  منتهی می‌شود ولی شما می‌بینید آدرس این سایت‌ها برای مثال به.com یا موارد دیگری ختم می‌شود یعنی وقتی‌که برای ثبت‌نام اداره یا ارگان‌های دولتی، اطلاعات خودتان را وارد می‌کنید حتماً باید دقت کنید که آدرس سایت با.ir  تمام شود.

مورد مهم دیگر اینکه وقتی می‌خواهید از فروشگاه‌ها یا از مغازه‌ها خرید کنید حتماً رمز کارتتان را خودتان وارد کنید.

نکته خیلی مهم دیگر اینکه کارت‌بانکی‌تان را خودتان در دستگاه پوز قرار دهید.

متأسفانه بعضی از فروشنده‌ها، دستگاهی به اسم اسکیمر دارند که وقتی مشتری حواسش نیست کارت‌بانکی مشتری را روی دستگاه اسکیمر هم می‌کشند درنتیجه اطلاعات کارت‌بانکی مشتری روی دستگاه اسکیمر کپی می‌شود و زمانی که به رمز کارت مشتری دسترسی داشته باشند می‌توانند به‌سادگی از آن حساب پول برداشت کنند.

برای دسترسی به رمز کارت مشتری شاید از شما درخواست کنند که رمز کارت‌بانکی‌تان را بدهید تا عملیات برداشت پول را انجام دهند و یا وقتی شما دارید رمز را در دستگاه وارد می‌کنید این رمز را به خاطرشان می‌سپارند و بعد از رفتن شما از حسابتان پول برداشت می‌کنند.

برای اطلاعات بیشتر می‌شود گفت اسکیمر یک دستگاه کوچکی است که وقتی کارت‌بانکی را روی آن می‌کشید تمام اطلاعات آن کارت را در خودش ذخیره می‌کند. بعدازاین کافی است به رمز عبور شما دسترسی داشته باشند تا بتوانند از حسابتان پول برداشت کنند.

توصیه اینکه هرگز رمز کارت‌بانکی‌تان را به فروشنده یا افراد دیگر ندهید و همین‌طور کارت‌بانکی‌تان را خودتان در دستگاه بکشید تا گرفتار این‌گونه کلاه‌برداری نشوید

 

 

 

منبع: پلیس فتا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا