فناوری اطلاعات

کشف ضعف امنیتی در رمزنگاری

یک شرکت فناوری سوییسی با استفاده از رایانه های کوانتومی آسیب پذیریهای رمزنگاری را برملا کرد که به معنای امکان شکسته شدن کدهایی است که تا پیش از این غیرقابل کشف تصور می شدند.

به گزارش البرز فاوا نیوز به نقل از ایسنا، یافته های شرکت تِرا کوانتوم تصوری که از غیرقابل شکسته شدن رمزنگاری وجود دارد را بهم می ریزد و می تواند پیامدهای بزرگی برای شرکتهای فناوری مطرح دنیا نظیر گوگل، مایکروسافت و آی بی ام داشته باشد.

اما سایر کارشناسان امنیتی می گویند تا زمانی که این شرکت سوییسی جزییات کامل تحقیقاتش را منتشر نکند، آماده نیستند چنین اتفاق مهمی را اعلام کنند. برنت واترز، استاد علوم رایانه که متخصص رمزنگاری در دانشگاه آستین تگزاس است، در این باره گفت: اگر این موضوع حقیقت داشته باشد، نتیجه عظیمی خواهد داشت. با این حال بررسی موضوعی بدون انتشار جزییات آن برای کارشناسان کاملا دشوار است.

سخنگوی شرکت آی بی ام اعلام کرد این شرکت حدود ۲۰ سال است که از ریسکهای رمزنگاری مطلع است و روی راهکارهای خود برای پرداختن به مسئله امنیت پست کوانتومی کار می کند. به همین دلیل است که موسسه ملی علم و فناوری (NIST) میزبان چالشی برای طراحی یک استاندارد رمزنگاری کوانتومی جدید شده است.

برایان لاماکیا، مهندس مایکروسافت هم اظهار کرد رمزنگاران این شرکت در حال همکاری با جامعه رمزنگاری جهانی برای آماده کردن مشتریان و دیتاسنترها برای یک آینده کوانتومی هستند. اما گوگل در این باره هنوز اظهارنظری نکرده است.

شرکت تِرا کوانتوم تیمی متشکل از حدود ۸۰ فیزیکدان کوانتوم، رمزنگار و ریاضیدان دارد که در سوییس، روسیه، فنلاند و آمریکا مستقر هستند. مارکوس فلیتچ، مدیرعامل و موسس تِرا کوانتوم در مصاحبه ای اظهار کرد آنچه اکنون به عنوان یک امنیت پست کوانتومی دیده می شود، امنیت پست کوانتومی نیست و ما نشان داده و ثابت کرده ایم که مطمئن نیست و قابل هک است.

این شرکت پروتکل رمزنگاری جدیدی طراحی کرده که مدعی است با رایانه های کوانتومی قابل شکستن نیست و پروتکل جدید از توزیع کلید کوانتومی استفاده می کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، تِرا کوانتوم در حال حاضر به دنبال ثبت امتیاز انحصاری برای پروتکل جدید است اما اعلام کرده است که آن را به رایگان در اختیار دیگران قرار خواهد داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا