تکنولوژی

چطور محتوای تولیدی توسط هوش مصنوعی را بشناسیم

گسترش و توسعه هوش مصنوعی و تأثیراتی که این فناوری بر آینده بشر می‌گذارد سبب شده شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات به دنبال روش‌هایی برای تشخیص محتواهای تولید شده توسط هوش مصنوعی از محتواهای واقعی و انسان‌ساز باشند.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از ایسنا، تاریخچه توسعه هوش مصنوعی پر از فراز و نشیب بوده و در برهه‌هایی از زمان‌ علاقه و بودجه اختصاص داده شده به آن کاهش یافته است و بدون پافشاری دانشمندان، این فناوری هیچ‌گاه در وضعیت کنونی قرار نمی‌گرفت و بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی روزمره ما نمی‌شد.

هوش مصنوعی به آسان‌تر شدن پیشرفت‌های علمی کمک کرده و به نظر می‌رسد توانایی‌های هوش مصنوعی محدود به قوه تخیل ما و قدرت رایانه‌ها است؛ در حالی که مزایای هوش مصنوعی واضح و روشن است، اختلاف نظرهایی نیز پیرامون این فناوری وجود دارد اما با همه این تفاسیر هوش مصنوعی می‌تواند تأثیراتی بر آینده هم داشته باشد. به طور مثال می‌توان به خودروی خودران اشاره کرد.

اما ممکن است سوال مطرح شود آیا پیشرفت در هوش مصنوعی تأثیر منفی بر انسان خواهد داشت؟ در این زمینه گفته شده که فاکتور انسانی همیشه مهم‌تر از فناوری خواهد بود؛ از سوی دیگر نگرانی برای ماشین هایی که وظایف انسان ها را بر عهده میگیرند وجود ندارد بلکه موضوع غرق شدن در باتلاقی از ماشین هایی است که کامل نیستند.

نکته قابل توجه این است بر اساس گزارش مدیکال نت محققان سه راه را توصیف کردند که هوش مصنوعی می‌تواند موجودیت انسان را تهدید کند؛ اول، هوش مصنوعی می‌تواند فرصت‌هایی را برای دستکاری افراد افزایش دهد. در چین و ۷۵ کشور دیگر، دولت در حال گسترش نظارت مبتنی بر هوش مصنوعی است.

هوش مصنوعی به سرعت حجم عظیمی از داده‌های شخصی از جمله محتوای ویدیویی گرفته شده توسط دوربین‌های مستقر در مکان‌های عمومی را پاکسازی، سازماندهی و تجزیه و تحلیل می‌کند در حالی که این مورد می‌تواند به مقابله با اقدامات تروریستی کمک کند که کاربرد مفیدی است اما از جنبه منفی، این داده‌ها می‌تواند به افزایش قطبی شدن و دیدگاه‌های افراطی کمک کند.

بنابراین با گسترش و توسعه روزافزون این فناوری، باعث شده شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات به دنبال روش‌هایی برای تشخیص محتواهای تولید شده توسط هوش مصنوعی از محتواهای واقعی و انسان ساز باشند. به گونه‌ای که به تازگی  یک شبکه اجتماعی خارجی هم در این زمینه فعال شده و تصمیم دارد تشخیص عکس‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی را برای کاربران خود ممکن کند.

با اضافه شدن این ویژگی جدید این عکس‌ها با برچسب گذاری قابل تشخیص خواهند بود و تحلیل گران معتقدند تأثیر مهمی بر تجربه کاربر دارد؛ همچنین به جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست در این شبکه اجتماعی کمک خواهد کرد.

نکته قابل توجه این است پیش از این گوگل هم اقدامات مهمی انجاد داده تا به کاربران کمک کند محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی را بشناسند و حتی تا جایی پیش رفته که سایت‌هایی را که با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی محتوا تولید می‌کنند، جریمه می‌کند چون با گسترش روزافزون محتواهای تولید شده توسط هوش مصنوعی تشخیص اینکه چه محتوایی توسط هوش مصنوعی تولید شده و چه محتوایی توسط انسان تولید شده، دشوار است.

چندی پیش هم شرکت متا پلتفرم برای حفظ کاربران، آماده عرضه چت‌بات‌های هوش مصنوعی تا سپتامبر، می‌شود. روزنامه فایننشیال تایمز به نقل از منابع آگاه، گزارش کرد که شرکت متا برای تقویت تعامل کاربران در پلتفرم‌های شبکه اجتماعی خود، سرگرم طراحی نمونه‌های اولیه چت‌بات‌هایی بوده که می‌توانند مکالمات انسانی با کاربران داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا