فناوری اطلاعات
چرا اکثر وبلاگها شکست میخورند؟
وبلاگها تا حدودی به خاطر سهولت راهاندازی، محبوب هستند ولی بیشتر به دلیل آشنایی مردم با پتانسیلهای بالای آنها، مشهور شدند.
به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از صدا و سیما، با داشتن یک وبسایت، میتوانید میلیونها نفر را به سوی آن بکشانید و در آن تبلیغات کرده و محصولات خود را بفروشید یا عقاید و نظرات سیاسی و اجتماعی خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.
مطمئنا، وبلاگها یک ابزار ارتباطی و کسبوکاری قدرتمندی هستند و به سادگی میتوانند میلیونها نفر مخاطب داشته ولی غالبا این وبلاگها به نقطه هدف اصلی خود نمیرسند. در واقعیت، اکثر وبلاگها به ۱۰۰ یا ۱۰۰۰ بازدیدکننده نمیرسند؛ چه برسد به میلیونها نفر!
چرا اکثر وبلاگها و وبسایتهای شخصی شکست میخورند؟ برای جلوگیری از شکست وبلاگمان چه کاری باید انجام بدهیم؟
دلایل احتمالی شکست وبلاگها
در ابتدا، اجازه بدهید به برخی پیشزمینهها و دلایل شکست احتمالی وبلاگها بپردازیم:
رقابت: صدها میلیون وبلاگ فعال وجود دارد و میلیاردها پست منتشر شده در هر روز. بنابراین، مهم نیست موضوع وبلاگ شما چقدر خاص، فنی، مبهم و محدود است؛ احتمالا دهها وبلاگ در سراسر دنیا دارند همان موضوع شما را پوشش میدهند. بنابراین، اگر میخواهید تاثیرگذار باشید و جذب مخاطب کنید؛ باید کاری متفاوت و بهتر ارائه دهید تا بتوانید با تعداد زیادی بلاگر دیگر رقابت کنید. هر روز این رقابت دشوارتر و سختتر میشود.
تاریخ: به طور مشابه، اگر وبلاگهایی که میخواهید با آنها رقابت کنید؛ از قبل دارای مخاطبان ثابت و سابقه طولانی هستند. اگر یک وبلاگ با موضوعی خاص، از قبل دارای صدها پست و هزاران خواننده معمولی وفادار است؛ چگونه میتوانید وارد این رقابت شوید؟ شما باید قدرتی ایجاد کنید که بازیکنان فعلی بازار را کنار زده و با شکلی متفاوت مردم را تشویق به بازدید از وبسایت خود به شیوهای جدید کنید.
تعریف موفقیت: موفقیت برای وبلاگ شما چیست؟ آیا اگر با بازاریابی به مقدار مشخصی درآمد برسید؛ موفق شدید؟ آیا میزان مشخصی از ترافیک تعریف موفقیت شما است؟ اگر نمیدانید چه هدفی را دنبال میکنید؛ ایجاد یک وبلاگ کارآمد دشوار است.
آستانه محبوبیت: میلیونها وبلاگ بسیار خوب هرگز دیده نمیشوند. اگر آنها فرصتی برای کشف و بازدید پیدا نکنند؛ مهم نیست چقدر محتوای انتشاری روی آنها خوب و با کیفیت است؛ چون هیچکس آنها را نمیخواند. در برابر، گاهی اوقات محبوبیت وبلاگها به دلیل محبوبیت زیاد آنها همچنان افزایش پیدا میکند. این وبلاگها دهان به دهان چرخیده و هر روز محبوبیت بیشتری پیدا میکنند؛ در حالیکه وبلاگ بسیار مفید شما هنوز بازدیدکنندهای ندارد. به ویژه وقتی که تازه شروع به کار کردید؛ نداشتن مخاطب طبیعی است.
چرا اکثر وبلاگها شکست میخورند و درسهایی که باید بیاموزیم
اکنون، بیایید نگاهی دقیقتر به عوامل شکست وبلاگها بیندازیم و به بررسی اقداماتی بپردازیم که مانع از بروز این عوامل شکست در وبلاگمان میشوند:
نداشتن هدف: برخی وبلاگها به این دلیل شکست میخورند که هدف مشخصی ندارند یا نمیدانند موفقیت برای آنها چیست. وبلاگنویسان با علاقه و شوق شخصی شروع کردند و هیچ ایده روشنی از آنچه که باید انجام بدهند؛ در ذهن ندارند.
اگر میخواهید موفق باشید؛ باید با وبلاگ خود مانند یک کسبوکار رفتار کنید؛ شما باید اهداف خاصی در ذهن داشته باشید و راهی ترسیم کنید که به شما این امکان را میدهد که اهداف خود را محقق کنید. در غیر این صورت، شما مسیر و هدف مشخصی نخواهید داشت و وبلاگ شما قطعا محو خواهد شد.
عدم تمرکز: وبلاگ شما روی چه چیزی تمرکز دارد؟ به عبارت دیگر، شما سعی دارید چه چیزی را پوشش دهید و در چه زمینهای متخصص باشید؟ برخی از وبلاگها به این دلیل شکست میخورند که تصویر روشنی از آنچه که در حال تلاش برای آن هستند؛ ندارند. معمولا بهتر است روی موضوعی بسیار خاص تمرکز کنید و سعی در متمایز کردن وبلاگ خود از دیگران باشید. دنبال مخاطبان خاص و خیلی خاص باشید تا ماندگار شوید.
نداشتن ایده ناب: برای هر ایدهای، الان یک وبلاگ روی اینترنت داریم. بنابراین، هیچ ایدهای روی زمین نمانده است و هر ایدهای داشته باشید؛ قبلا یک فرد دیگری روی آن فکر کرده است. با این حال، میتوانید از دیگران متمایز شوید و فرصتی برای ایجاد مخاطب داشته باشید. باید راهی پیدا کنید تا ایدههای شما اصیلتر باشند.
خوشبختانه، راههای زیادی برای نشان دادن اصالت بیشتر وجود دارد. شما میتوانید یک موضوع جدید را بررسی کنید یا از یک زاویه جدید یا استدلال نویی به سراغ یک موضوع قدیمی بروید. حتی میتوان لحن بیان جدیدی برای خود انتخاب کنید. ارائه محتوا به شکل جدید و عمدتا ویدئویی و صوتی میتواند وبسایت شما را پویاتر نشان دهد.
تحقیقات ضعیف: حتی اگر وبلاگ شما صرفا برای سرگرمی است؛ مهم است هنگام نوشتن مطلب، خوب تحقیق کرده و کوشا باشید. اگر اطلاعات نادرست یا قدیمی و منسوخ شده یا دروغ و خلاف واقع به مخاطب بدهید؛ بازتابی ضعیفی از وبسایت شما خواهد داشت. اگر خوانندگان وبلاگ میخواهند منابعی قابل اعتماد را مطالعه کنند.
اگر شما پیش از نوشتن یک مطلب، به اندازه کافی تحقیق و مطالعه نکرده باشید؛ باعث فراری دادن دسته جمعی مخاطبان میشوید. حتما در مطالب خود به منابع متعددی استناد کنید و به آنها لینک بدهید.
نوشتن ضعیف: کیفیت نوشتن تا حدودی ذهنی است ولی نمیتوان انکار کرد که نقش مهمی در تعیین سرنوشت نهایی وبلاگ شما ایفا میکند. اگر کار شما ساختار و سازماندهی ضعیفی دارد یا اظهارات شما ناسازگار است؛ جملات شما خیلی کوتاه یا خیلی بلند هستند و تند نوشته شدند؛ مردم تمایلی به خواندن آنها پیدا نخواهند کرد.
بنابراین، تا جایی که ممکن است فصیح و مختصر بنویسید. روی بهبود خوانایی مطالب خود کار کنید و هر روز تجربه بیشتری در نوشتن با نوشتن پیدا کنید. علائم نگارشی و دستورات زبان را رعایت کنید و سعی در متفاوت نوشتن کنید.
بهروزرسانیهای نامنظم: هیچ قانون رسمی وجود ندارد که بگوید شما باید وبلاگ خود را هر روز یا هر هفته بهروز کنید اما اگر میخواهید بیشتر دیده شوید و شانس بیشتری برای شروع قدرتمند و تحقق اهداف خود داشته باشید؛ مهم است که وبلاگتان را به طور منظم بهروز کنید.
بهروز نگه داشتن وبلاگ در فواصل زمانی معین، به افراد اجازه میدهد کارهای شما را دنبال کرده و انتظارات خود را تعیین کنید. آنها میتوانند در این بهروزرسانی سهیم شوند و آثار جدید شما را خوانده و بررسی کنند.
هیچ روشی برای محبوبیت نداشته باشید: فرض کنید وبلاگ فوقالعادهای دارید و دقیقا چیزی که مردم میخواهند و به آن احتیاج دارند را مینویسید. مطالب شما در هیچ کجای دیگر یافت نمیشود اما این به تنهایی برای محبوبیت کافی نیست و باید دنبال راههایی آسان برای افزایش محبوبیت باشید.
باید از روشهایی مانند ساخت لینکهای شخصی، ارسال آثار خود به رسانههای اجتماعی و اشتراک آنها میان افراد و گروههای بیشتر استفاده کنید. این استراتژیهای تبلیغاتی در مراحل اولیه یک وبلاگ برای یافتن چندین هزار بازدیدکننده و در ادامه استراتژیهای بازاریابی و تبلیغاتی شما بسیار مهم است.
تکراری بودن: در حالی که داشتن یک روال ثابت و برخی جهات داشتن چشمانداز ثابت بسیار مهم است؛ پستهای بیش از حد تکراری میتوانند خستهکننده باشند. مردم مشتاق محتواهای جدید و شگفتانگیز هستند. بنابراین، مهم است هر از چند گاهی، برخی رویهها را تغییر دهیم و به موضوعات جدید و آزمایشهای غیرتکراری بپردازیم.
عدم رشد: اگر میخواهید وبلاگ خود را در حال رشد نگه دارید و محبوبیت آن را حفظ کنید؛ باید راهی برای رشد و تغییر پیدا کنید. باید دادههایی از وضعیت بازدیدها و خوانندههای سایت خود داشته باشید و بتوانید آنها را تجزیه و تحلیل کنید. هر روز چه تعداد خواننده جدید دارید؟ این خوانندهها چه مدت زمانی صرف خواندن مطالب شما میکنند؟ تعداد خوانندههای تغییر یافته شما و تاثیر الگوی انتشار مطالب جدید شما روی ترافیک بازدیدها چقدر است؟
باید با تجزیه و تحلیل این اطلاعات، پیشبینیهای هوشمندانهای درباره نحوه تغییر بازدیدکنندهها و متغیرهای جدید داشته باشید و به مرور تغییرات بهتری در وبلاگ خود ایجاد کنید.
وبلاگ شما چطور است؟
اکثر وبلاگها، پس از مدتی شکست میخورند ولی این وضعیت میتواند برای وبلاگ شما رخ ندهد. اگر درسهای مهم که از شکست دیگر وبلاگها بیان کردیم را بیاموزید؛ میتوانید احتمال موفقیت وبلاگ خود را افزایش دهید.
باید استراتژیهای رشد ترافیک را جدی بگیرید و از مشکلاتی که گریبانگیر وبلاگهای دیگر شده است؛ به جد اجتناب کنید.