تکنولوژی

چاپگرهای سه بعدی ساخت طلا و جواهر در کشور تولید شد

یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید چاپگرهای سه بعدی ساخت مدل‌های طلا و جواهر در کشور شد.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، مصطفی مصطفایی، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان با اشاره به توان‌مندی این شرکت در زمینه تولید چاپگرهای سه بعدی گفت: در حال حاضر چند شرکت دانش‌بنیان داخلی در زمینه تولید چاپگر سه بعدی فعالیت دارند ک ه محصولی با کیفیت بسیار بالاتر نسبت به نمونه‌های وارداتی ارائه می‌دهند.

از دو سال پیش واردات دستگاه‌های چینی در کشور آغاز شده است که قیمت بالایی ندارند، اما از طرف دیگر کیفیت ساخت بالایی نیز ندارند و به سرعت خراب می‌شوند. این در حالی است که در داخل کشور خدمات پس از فروش خاصی هم ندارند و پس از خراب شدن، برای تعمیر به ما مراجعه می‌کنند.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم خودکفایی در تولید این چاپگرها و بازار مصرف گسترده آن‌ها گفت: پرینتر سه بعدی در زمینه‌های متنوعی از جمله طلا و جواهر، کفش، داروسازی، بیوتکنولوژی و … کاربرد دارد. در ساخت طلا و جواهر در حال حاضر جایگزینی برای این چاپگرها وجود ندارد. در صنعت کفش تا پیش از این از دستگاه‌های CNC استفاده می‌شد که ظرافت لازم را نداشتند. در حوزه دارو بیوتکنولوژی از ساختارهای میکروفلوئودیک استفاده می‌شود که توسط این چاپگرها تولید می‌شوند.

مصطفایی خاطرنشان کرد: این شرکت در زمینه ساخت چاپگرهای سه بعدی رزینی در مدل‌های مختلف فعالیت دارد که در حوزه ساخت راهنماهای جراحی و ادوات پزشکی، ساختارهای میکروفلوئیدیک، قالب برای تولید انبوه و ریخته گری دقیق، براکت و الاینر ارتودنسی، مدل‌های ظریف و دقیق طراحی شده در صنعت طلا و جواهر کاربرد دارند.

وی در پایان گفت: متأسفانه در حال حاضر ما مجبور شدیم به علت برخی از مشکلات مالی، تولید خود را کاهش دهیم و بیشتر نقش یک واسطه برای چاپ را داشته باشیم. اما در تلاش هستیم تا با گرفتن برخی تسهیلات، دوباره به مدار تولید گسترده برگردیم و بخش بزرگ‌تری از بازار داخلی را در اختیار بگیریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا