موبایل

پیکسل ۶؛ پرچم‌دار مشترک گوگل و سامسونگ برای رقابت با آیفون ۱۳

شاید فکر کنید پیکسل ۶ و ۶ پرو قرار است به عنوان پرچم‌دارهای گوگل راهی بازار شوند، اما ممکن است اینطور نباشد و در واقع این پرچم‌دارها فقط اسم گوگل را یدک بکشند؛ در واقع با توجه به خبرهایی که می‌شنویم، این سامسونگ است که در تولید پیکسل ۶ و مدل پروی آن نقش کلیدی و مهمی ایفا خواهد کرد و حتی تصور بر این است که شرکت کره‌ای می‌خواهد با همکاری گوگل با اپل و آیفون ۱۳ رقابت تنگاتنگی داشته باشد.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از دیجی کالا؛ همانطور که می‌دانید، سامسونگ فقط تولیدکننده‌ی گجت هوشمند به حساب نمی‌آید و برای شرکت‌های تولیدکننده‌ی محصولات سخت‌افزاری، قطعات مختلف نیز تولید می‌کند. از جمله این موارد می‌توان به پردازنده، نمایشگر، سنسور دوربین و … اشاره کرد که در حال حاضر همین کار سامسونگ را به یکی از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان دنیا تبدیل کرده است. پیش‌تر فقط شاهد فعالیت گسترده‌ی این شرکت در زمینه‌ی نمایشگر بودیم اما طی سال‌های اخیر و با ورود شرکت‌های چینی، سامسونگ توانست در فروش پردازنده و دوربین هم به یکی از قطب‌های بزرگ دنیا تبدیل شود تا جایی که اکنون بعد از TSMC، بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده‌ی تراشه در جهان است.

با دانستن این موضوع، گوگل تصمیم گرفت برای تولید پرچم‌دار بعدی خود با سامسونگ وارد همکاری شود تا بلکه بتواند آیفون ۱۳ را به چالش بکشاند. این دو شرکت در تولید ساعت هوشمند گلکسی واچ ۴ نیز با یکدیگر همکاری کردند و نتیجه‌ی آن محصولی شد با سیستم‌عامل WearOS گوگل که فوق‌العاده غنی از اپلیکیشن و قابلیت‌های نرم‌افزاری است. شکی نیست سامسونگ این کار را برای رقابت با اپل و ساعت‌های هوشمند این شرکت انجام داده است. اما اینطور که به نظر می‌رسد، برنامه‌ی گوگل و سامسونگ فقط به همینجا ختم نمی‌شود و پروژه‌ی همکاری دو شرکت ظاهرا بلند مدت خواهد بود.

گوگل تجربه‌ی زیادی در تولید سخت‌افزار دارد اما هیچوقت در این زمینه نمی‌توان آن را با سامسونگ یا اپل مقایسه کرد. عمده‌ی فعالیت این شرکت نرم‌افزاری است و در این بخش هم شرکت کار خود را با اندروید، به بهترین شکل ممکن انجام داد. اما دیدیم که طی چند سال اخیر، گوگل تلاش کرد فعالیت خود را تا تولید گوشی‌های هوشمند نیز گسترش دهد. این شد که سری پیکسل را شاهد بودیم؛ تنها محصولاتی که لذت کار با اندروید خالص را در اختیار کاربران قرار می‌دهند و از کیفیت و امکانات خوبی هم برخوردارند.

پیکسل‌ها اما هیچوقت به اندازه‌ی گلکسی‌ها و آیفون‌ها مشهور و محبوب نشدند. دلیل اصلی این امر قیمت بالا و بازار عرضه‌ی محدود است. در کمتر بازاری شاهد عرضه‌ی محصولات سخت‌افزاری گوگل هستیم و اگر هم باشیم، قیمت آن‌ها به نسبت قابلیت‌های سخت‌افزاری که در اختیار کاربران قرار می‌دهند بسیار بیشتر است. بنابراین ارزش خرید آن‌ها در مقایسه با سایر محصولات از برندهای دیگر کاهش پیدا می‌کند.

به همین خاطر گوگل تصمیم گرفت در این مسیر به سامسونگ اعتماد کند که در حال حاضر به عنوان بزرگ‌ترین فروشنده‌ی گوشی هوشمند در جهان شناخته می‌شود و تجربه‌ی بسیار بیشتری نیز در این زمینه دارد. گوشی‌هایی که قرار است در نتیجه‌ی این همکاری تولید شوند پیکسل ۶ و پیکسل ۶ پرو هستند که ظاهرا گوگل و سامسونگ قرار است برای رقابت با اپل و آیفون ۱۳ آن را طراحی و روانه‌ی بازار کنند.

البته در ابتدا قرار بود رونمایی از گوشی‌های سری پیکسل ۶ سال قبل رخ دهد. حال به خاطر مشکل کمبود تراشه بود یا اینکه خود گوگل در روند طراحی و توسعه‌ی این سری به مشکل برخورد مشخص نیست و از این بابت اطلاعی نداریم اما هرچه که بود، این اتفاق قرار است امسال رخ دهد و سال گذشته گوگل برخلاف میل باطنی هیچ پرچم‌داری در بازار نداشت. جز پیکسل ۵ که البته باید آن را پرچم‌دار خود گوگل بدانیم نه محصولی که حتی نزدیک به پرچم‌دارهای مقرون به صرفه‌ی شرکت‌های دیگر باشد.

پیکسل ۵ پرچم‌دار رویایی گوگل نبود، اما پیکسل ۶ احتمالا خواهد بود

همانطور که اشاره شد، پیکسل ۵ را نمی‌شد پرچم‌دار خطاب کرد. شاید در مقایسه با تمام گوشی‌های دیگر گوگل این گوشی با در نظر گرفتن قابلیت‌ها و امکاناتی که داشت یک پرچم‌دار به حساب می‌آمد اما در مقایسه با نماینده‌های دیگر از شرکت‌های رقیب حرفی برای گفتن نداشت. برای مثال قلب تپنده‌ی این محصول اسنپدراگون ۷۶۵G بود؛ پردازنده‌ی قابلی که توانایی زیادی در امور پردازشی و گرافیکی داشت اما اصلا نمی‌شد آن را با اسنپدراگون ۸۶۵ مقایسه کرد که پرچم‌دارهای سال گذشته مجهز به آن راهی بازار می‌شدند.

دلیل دیگری که باعث می‌شد پیکسل ۵ را پرچم‌دار ندانیم، وجود دو دوربین اصلی و فوق عریض روی پنل پشتی آن بود که البته کیفیت خوبی داشتند و امتیاز خوبی هم کسب کردند اما نه آنقدر خوب که بتوان آن‌ها را با دوربین‌های پرچم‌دارهای دیگر مقایسه کرد. سایر قابلیت‌های سخت‌افزاری نسبتا خوب بودند اما باز هم نه در حد نماینده‌های اپل و سامسونگ. در آن زمان که پیکسل ۵ راهی بازار شد، رقبایی چون گلکسی نوت ۲۰ اولترا و آیفون ۱۲ پرو وجود داشتند که خب هر محصولی نمی‌تواند با آن‌ها رقابت کند و پیکسل ۵ هم هرگز نتوانست این کار را انجام دهد.

اما برای تولید پرچم‌دار جدید، گوگل عزم خود را جزم کرد تا به طور جدی با اپل وارد رقابت شود و این کار را هم با کمک شرکتی انجام خواهد داد که رقیب دیرینه‌ی اپل به حساب می‌آید؛ یعنی سامسونگ! شرکتی که در حال حاضر به شدت با اپل در زمینه‌های مختلف در رقابت است و اصلا دلش نمی‌خواهد قافله را به این شرکت ببازد. هرچند در بخش گوشی‌های بالارده و پرچم‌دار، اپل با اختلاف معناداری بالاتر از سامسونگ قرار دارد و طی چند سال اخیر با عرضه‌ی گوشی‌های خوب و قدرتمند با قیمت مناسب توانست نظر مثبت بسیاری‌ها را به خود جلب کند.

اما سامسونگ و گوگل برآنند تا با گوشی‌های سری پیکسل ۶ به این حکمرانی که به احتمال بسیار فراوان با سری آیفون ۱۳ هم ادامه خواهد داشت پایان دهند. اینطور که به نظر می‌رسد، همکاری دو شرکت آمریکایی و کره‌ای برای تولید پیکسل ۶ حتی قبل از عرضه‌ی پیکسل ۵ آغاز شده بود. تصمیم بر این بود که سامسونگ پردازنده‌ی سفارشی تنسور، سنسورهای دوربین، نمایشگر و مودم پیکسل ۶ را تولید کند و گوگل هم قرار بود آن را همان سال قبل راهی بازار کند. اما این اتفاق به هر دلیلی که بود رخ نداد. اگر به مشخصات پیکسل ۵ نگاهی بیندازید و آن را با مشخصات پیکسل ۴A 5G مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که گوگل فقط این گوشی را برای خالی نبودن بخش پرچم‌دار خود راهی بازار کرد وگرنه هیچ تفاوت دهن‌پرکنی بین آن‌ها وجود ندارد. اما با سری پیکسل ۶ چرا!

نام محصول گوگل پیکسل ۴A 5G پیکسل ۵ ۵G پیکسل ۶ و پیکسل ۶ پرو
پردازنده و رم اسنپدراگون ۷۶۵G با ۶ گیگابایت حافظه‌ی رم اسنپدراگون ۷۶۵G با ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم تراشه‌ی سفارشی تنسور با ۸/۱۲ گیگابایت حافظه‌ی رم
دوربین ۱۲ مگاپیکسلی اصلی – ۱۶ مگاپیکسلی فوق عریض – ۸ مگاپیکسلی سلفی ۱۲ مگاپیکسلی اصلی – ۱۶ مگاپیکسلی فوق عریض – ۸ مگاپیکسلی سلفی ۵۰ مگاپیکسلی اصلی، ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض – ۴۸ مگاپیکسلی پریسکوپی (در مدل پرو) ۸ / ۱۲ مگاپیکسلی سلفی به ترتیب در مدل استاندارد و پرو
نمایشگر ۶٫۲ اینچی با پنلی از جنس OLED و رفرش‌ریت ۶۰ هرتز ۶٫۰ اینچی با پنلی از جنس OLED و رفرش‌ریت ۹۰ هرتز ۶٫۴ اینچی با پنلی از جنس OLED و رفرش‌ریت ۹۰ هرتز / ۶٫۷ اینچی با پنلی از جنس OLED و رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز
باتری ۳۸۸۵ میلی‌آمپر ساعت ۴۰۸۰ میلی‌آمپر ساعت ۴۶۱۴ / ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت
فناوری شارژ بی‌سیم ندارد دارد دارد
استاندارد ضد آب ندارد IP68 ضد آب و گرد و غبار IP68 ضد آب و گرد و غبار
بلندگوی استریو دارد دارد دارد
جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون دارد ندارد ندارد
قیمت ۵۰۰ دلار هنگام عرضه ۷۰۰ دلار هنگام عرضه احتمالا ۸۰۰ / ۱۰۰۰ دلار هنگام عرضه

 

همانطور که مشاهده کردید، پیکسل ۵ در واقع همان پیکسل ۴A 5G بهبود یافته به حساب می‌آید، نه محصولی که در حد و اندازه‌های یک پرچم‌دار باشد. یک سری قابلیت بیشتر نظیر رفرش‌ریت ۹۰ هرتز، پوشش ضد آب، شارژ بی‌سیم، باتری بزرگ‌تر و مواردی از این دست قرار نیست یک گوشی را پرچم‌دار و دیگری را به میان‌رده تبدیل کند. به نظر می‌رسد گوگل فقط می‌خواست یک سری ویژگی اضافه در پیکسل ۵ قرار دهد و آن را به بازار عرضه کند. اینکه این ویژگی‌ها چه باشند و چه کاربردی داشته باشند خیلی مد نظر این شرکت نبود. در نتیجه گوگل نتوانست با بهترین‌های بازار، حتی آن‌هایی که در محدوده‌ی قیمتی مشابه و در برخی موارد با قیمت کمتر راهی بازار شدند رقابت کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا