فناوری اطلاعات

شبکه ۵G تششعاتی کمتر از مایکروویوهای خانگی تولید می کند

شرکت‌های مخابراتی استرالیا به تازگی اعلام کرده‌اند که میزان تشعشعات ناشی از شبکه ۵G از مایکروویوهای خانگی کاربران نیز کمتر است و کاربران نباید نگران تهدیدات آن بر سلامتی خود باشند.

به گزارش البرز فاوا نیوز به نقل از ایسنا؛ تلسترا به عنوان بزرگترین اپراتور مخابراتی فعال در توسعه زیرساخت های شبکه نسل پنجم اینترنت ۵G به همراه سایر شرکت های مخابرتی به تازگی اعلام کرده اند که میزان تشعشعات شبکه ۵G از مایکروویوهای خانگی ، مودم های وای فای و بسیاری دیگر از محصولات و دستگاههای کنترل از راه دور بیشتر نیست و شهروندان نباید نگران تهدیدات توسعه این نسل جدید از شبکه اینترنت همراه باشند.

این در حالیست که تلسترا پیشتر اعلام کرده بود مردم و شهروندان تحت تاثیر اخبار و گزارش‌های فراوانی که درباره خطرات و تهدیدات نسل پنجم شبکه اینترنت همراه ۵G بر روی سلامت بشر، حیوانات و محیط زیست دارد، هیچ اعتمادی به راه‌ندازی و توسعه زیرساخت‌های لازم برای این شبکه ندارند و به همین سبب نیز از دولت استرالیا برای اعتمادسازی و فرهنگ سازی در این خصوص درخواست کمک کرده بود.

در یک سال اخیر تلاش اپراتورهای مخابراتی و غول های تکنولوژی برای توسعه فناوری شبکه اینترنت ۵G شدت گرفته و هریک از آنها در تلاشند تا با همکاری شرکت های مخابراتی مناطق مختلف جهان وارد همکاری و مذاکره شوند. البته یکی از مواردی که در این مدت جلوی توسعه سریع زیرساخت های مربوط به شبکه ۵G را گرفته، انتشار گزارش های مفصل هشدارآمیز تعداد زیادی از دانشمندان در جهان در مورد خطرات و تهدیدات توسعه و استفاده از شبکه ۵G بر سلامت انسان، حیوان و محیط زیست بوده است.

تکنولوژی ۵G از بخشی از طیف رادیویی به نام امواج میلیمتری استفاده می‌کند که این امواج ویژگی های منحصربفردی دارند که یکی از آنها فرکانس بالای آنهاست. این امواج به منظور انتقال اطلاعات با حجم بالا و سرعتی بسیار زیاد، باید فرکانس بالایی نیز داشته باشند. اما این در حالی است که این نوع از امواج یکپارچگی خود را در فاصله های طولانی از دست داده و از اجسام جامد به خوبی عبور نمی‌کنند. به همین خاطر برای جبران برد کوتاه و طول موج پایین این امواج میلیمتری، بر روی تمامی دستگاه‌های الکترونیکی و ابزارهای موردنظر حتی چراغ های راهنمایی و رانندگی و چراغ های خیابانی نیز باید هزاران برج کوچک مخابراتی نصب شود تا در انتقال و جابجایی این امواج تداخلی ایجاد نشود. تعداد زیاد این برج های کوچک مخابراتی در سطح شهر است که موجب نگرانی دانشمندان فعال در حوزه فناوری، پزشکی و محیط زیست شده است و موجب شده که دولت ها و شرکت های مخابراتی در توسعه این فناوری به تردید بیفتند.

تلاش برای جلوگیری از توسعه شبکه نسل پنجم اینترنت

دانشمندان با انتشار گزارش‌هایی از تمامی دولت‌های جهان درخواست و تقاضا کرده‌اند که هر چه سریعتر اقدامات لازم به منظور جلوگیری از توسعه شبکه نسل پنجم اینترنت همراه ۵G را انجام دهند چراکه این شبکه مخابراتی و اینترنتی خطرات و تهدیدات جدی برای سلامتی شهروندان کشورهای مختلف ایجاد خواهد کرد.

از خطرات و تهدیداتی که این امواج برای سلامتی انسان، حیوان و محیط زیست ایجاد می‌کند، می‌توان به افزایش رشد و تکثیر سلولی، افزایش احتمال ابتلا به سرطان، اختلالات ژنتیکی، تغییرات منفی در سیستم تولیدمثل، اختلال در یادگیری و مشکلات ذهنی، اختلالات عصبی و مغزی و تاثیرات منفی بر محیط زیست اشاره کرد.

با اینکه گزارش‌های مکرری در خصوص بی خطر بودن توسعه شبکه ۵G منتشر و احتمال خطرات مستقیم شبکه ۵G بر سلامتی انسان رد و تکذیب شد، اما همچنان بسیاری از کارشناسان و متخصصان در حوزه های مختلف علی الخصوص پزشکی، بر این باورند که دولت‌های مختلف و شرکت‌های مخابراتی به علت سودآوری بسیار بالایی که توسعه فناوری مذکور و به تبع آن سایر فناوری‌های مربوطه همچون صنعت خودروهای خودران و هوشمند و خانه هوشمند برای آنها به ارمغان می‌آورد، سکوت کرده و علاوه بر مخالفت نکردن با توسعه و راه‌اندازی شبکه ۵G، جلوی توسعه آن را نیز نخواهند گرفت.

کشورهای بسیاری در سراسر جهان از جمله ایالات متحده آمریکا، کانادا، استرالیا، چین، کره جنوبی، ژاپن و بسیاری از کشورهای اروپایی و غیره با همکاری بزرگترین اپراتورهای جهان در حال برقراری نسل پنجم اینترنت همراه ۵G هستند و در این زمینه فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام داده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا