فناوری اطلاعات

هواوی ژاپنی‌ها را سورپرایز کرد!

شرکت هواوی تکنولوژی به دنبال دریافت حق امتیاز استفاده از فناوری ثبت امتیاز شده این شرکت از حدود ۳۰ شرکت ژاپنی کوچک تا متوسط است.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل ازایسنا، روزنامه نیک‌کی ژاپن در گزارشی به نقل از یک منبع آگاه در واحد ژاپنی هواوی نوشت: در حال حاضر، مذاکرات با حدود ۳۰ شرکت ژاپنی مرتبط با مخابرات، در جریان است.

تصور می‌رود که این سازنده تجهیزات مخابراتی چینی، دریافت حق امتیاز در آسیای جنوب شرقی را افزایش داده است. مذاکره مستقیم با مشتریان کوچکتر درباره هزینه‌های حق امتیاز فناوری ثبت شده، برای یک سازنده بزرگ بسیار غیرمعمول محسوب می‌شود. اما هواوی به دلیل تحریم‌های آمریکا، در فضای کسب و کار دشواری قرار دارد و فروش محصولاتش در خارج از چین، دشوار شده است.

هواوی به دنبال دریافت هزینه‌ از تولیدکنندگان و شرکت‌های دیگری است که از قطعاتی به نام ماژول‌های ارتباط بی‌سیم استفاده می‌کنند. منابع آگاه در چند شرکت ژاپنی گفتند: از کسب و کارهای کوچکی که چند کارمند دارند تا استارتاپ‌هایی که بیش از ۱۰۰ کارمند دارند، درخواست‌هایی از هواوی دریافت کرده اند.

میزان هزینه درخواستی از نرخ ثابت ۵۰ ین (۳۵ سنت) یا کمتر به ازای هر واحد تا ۰.۱ درصد یا کمتر از قیمت سیستم، متغیر است.

توشیفومی فوتاماتا، محقق مدعو در دانشگاه توکیو گفت: این سطح، مطابق با استانداردهای بین‌المللی است.

هواوی سهم بالایی از امتیازهای انحصاری ضروری استاندارد دارد که برای استفاده از استانداردهای ارتباطات بی‌سیم مانند نسل چهارم (۴G) یا وای فای، مهم هستند. تجهیزاتی که توسط شرکت‌های دیگر تولید شده و با استانداردهای IEEE ۸۰۲.۱۱/ITU-R سازگارند، هم از فناوری ثبت امتیاز شده هواوی، استفاده می ‌کنند. این به معنای آن است که اگر هواوی بخواهد، بسیاری از شرکت‌هایی که از دستگاه‌های متصل به اینترنت استفاده می‌کنند، باید هزینه حق امتیاز را پرداخت کنند.

حتی شرکت‌های ژاپنی که از محصولات هواوی استفاده نمی‌کنند ممکن است هزینه‌های غیرمنتظره‌ای را متحمل شوند. بعلاوه، بسیاری از شرکت‌های کوچک و متوسط با مذاکرات هزینه حق امتیاز آشنا نیستند و این امر، نگرانی‌هایی را درباره امضای قراردادهایی با شرایط نامطلوب برانگیخته است.

فوتاماتا هشدار داد: بر اساس محتوای قراردادها، ممکن است این توافق‌ها، به درز اطلاعات شرکت‌های ژاپنی منتهی شود. این شرکت‌ها باید از وکیل‌ها و کارشناسان کمک بگیرند تا از امضای قراردادهای نامطلوب اجتناب کنند. قراردادهایی که شامل مجوز دسترسی به نرم افزار ماژول ارتباطی هستند، خطر درز داده‌ها را ایجاد می‌کنند.

مذاکرات بر سر هزینه حق امتیازهای فناوری ارتباطات بی‌سیم، معمولا بین سازندگان تجهیزات بزرگ انجام می‌شود. چنین مذاکراتی زمان‌بر است و فروش محصولاتش برای این شرکت‌ها، به مراتب سودآورتر است. اما سود هواوی کاهش پیدا کرده، زیرا تحریم‌های آمریکا، دسترسی این شرکت به فناوری و کالاهای آمریکایی را کاهش داده است. به عنوان مثال، این شرکت بدون دسترسی به اندروید گوگل، برای فروش گوشی‌هایش در خارج از کشور به مشکل برخورد کرده است. تنش‌های فزاینده میان آمریکا و چین باعث شده است که شرکت‌های ژاپنی از استفاده از محصولات هواوی خودداری کنند.

از آنجا که دریافت هزینه حق امتیاز، مشمول محدودیت‌های تجاری نیست، این اقدام می‌تواند منبع درآمد پایداری برای هواوی ایجاد کند. این شرکت یک قطب استراتژی مالکیت معنوی در ژاپن ایجاد کرد تا بر تجارت آی‌پی این شرکت در منطقه آسیا اقیانوسیه از جمله سنگاپور، کره جنوبی، هند و استرالیا نظارت کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، خودروساز ژاپنی سوزوکی موتور تا پایان سال ۲۰۲۲، با هواوی برای دریافت مجوز امتیازهای انحصاری ضروری مربوط به فناوری ۴G مورد استفاده برای فناوری خودروهای متصل، توافق کرد. شرکت‌های ژاپنی بیشتری ممکن است با درخواست پرداخت هزینه از سوی هواوی مواجه شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا