فناوری اطلاعات

پياده‌سازي عمومي ITSM

 

 

البرز فاوا نیوز، از دیدگاهي سطح بالا، ساختار اجرايی ITSM شامل موارد زیر می‌باشد:

1- مشخص کردن وضعيت زیر ساخت IT موجود، فرایندها و سرویس‌های کنونی
2-  تعيين و تدوين وضعیت‌های IT مطلوب آینده و سرویس‌هایی که نیاز است تا ارائه شود.
3- ترسیم نقشه راه برای تعیین چگونگی رسیدن از حالت کنونی به حالت مطلوب.
4- مشخص کردن گام‌هایی که برای اجرای “نقشه راه” نیاز است.

چارچوب پیاده‌سازی ITSM ، برای هرکدام از بخش‌های پشتیبانی و تحویل سرویس IT در بخش زیر لیست شده ‌است، که یک مدل 5 مرحله‌ای است:

  • ارزیابی: مشخص کردن وضعیت کنونی و شروع به جمع‌آوری و ثبت شاخص‌هایی برای وضعیت مطلوب در آینده
  • معماری و طراحی: طراحی وضعیت مطلوب آینده
  • برنامه‌ریزی: توسعه آن دسته از برنامه‌ها و طرحهائي که برای رسیدن به آینده مطلوب (مرحله به مرحله)، ضروری هستند.
  • اجرا: اجرا و پياده‌سازي طرحها در سراسر سازمان برای رسیدن به وضعیت آینده مطلوب
  • پشتیبانی: مدیریت، نگهداری و بهبود وضعیت مطلوب آینده تا با پیشرفت‌های مورد نیاز، یکپارچه و ادغام شود.

در این چارچوب، مدیریت IT مؤثر، معمولاً براساس یک یا تعدادي از دیدگاه‌های زیر می‌شود:

  • افراد: کمیت و کیفیت تخصص و دانش
  • فرایند: بهروشهاي ويژه IT و سازمان‌ها، فعالیت‌ها، رويه‌ها، دستورالعمل‌ها و … و سطح پیچیدگی و پختگی آن‌ها را مشخص می‌کند.
  • فناوری: تمام زیرساخت‌های فیزیکی و منطقی تکنولوژی شامل سخت‌افزار، نرم‌افزار، شبکه‌های ارتباطی، برنامه‌های کاربردی، DBMS و … .
  • سازمان: شمال عوامل داخلی و خارجی کسب و کار که بر روی IT تاثيرگذارند، چگونگی ارتباط فناوري اطلاعات و سازمان، فرهنگ سازمانی ، مسیر سازمان کجاست و چگونه بر روی IT تأثیر می‌گذارد
  • یکپارچه‌سازی: چگونه IT با مدل کسب و کار یکپارچه می‌شود، IT چه سرویس‌هایی فراهم می‌کند، چگونه سرویس‌ها فراهم می‌شوند، چگونه بهروش‌ها توسط IT به کار گرفته می‌شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا