فناوری اطلاعات
پيادهسازي عمومي ITSM
البرز فاوا نیوز، از دیدگاهي سطح بالا، ساختار اجرايی ITSM شامل موارد زیر میباشد:
1- مشخص کردن وضعيت زیر ساخت IT موجود، فرایندها و سرویسهای کنونی
2- تعيين و تدوين وضعیتهای IT مطلوب آینده و سرویسهایی که نیاز است تا ارائه شود.
3- ترسیم نقشه راه برای تعیین چگونگی رسیدن از حالت کنونی به حالت مطلوب.
4- مشخص کردن گامهایی که برای اجرای “نقشه راه” نیاز است.
چارچوب پیادهسازی ITSM ، برای هرکدام از بخشهای پشتیبانی و تحویل سرویس IT در بخش زیر لیست شده است، که یک مدل 5 مرحلهای است:
- ارزیابی: مشخص کردن وضعیت کنونی و شروع به جمعآوری و ثبت شاخصهایی برای وضعیت مطلوب در آینده
- معماری و طراحی: طراحی وضعیت مطلوب آینده
- برنامهریزی: توسعه آن دسته از برنامهها و طرحهائي که برای رسیدن به آینده مطلوب (مرحله به مرحله)، ضروری هستند.
- اجرا: اجرا و پيادهسازي طرحها در سراسر سازمان برای رسیدن به وضعیت آینده مطلوب
- پشتیبانی: مدیریت، نگهداری و بهبود وضعیت مطلوب آینده تا با پیشرفتهای مورد نیاز، یکپارچه و ادغام شود.
در این چارچوب، مدیریت IT مؤثر، معمولاً براساس یک یا تعدادي از دیدگاههای زیر میشود:
- افراد: کمیت و کیفیت تخصص و دانش
- فرایند: بهروشهاي ويژه IT و سازمانها، فعالیتها، رويهها، دستورالعملها و … و سطح پیچیدگی و پختگی آنها را مشخص میکند.
- فناوری: تمام زیرساختهای فیزیکی و منطقی تکنولوژی شامل سختافزار، نرمافزار، شبکههای ارتباطی، برنامههای کاربردی، DBMS و … .
- سازمان: شمال عوامل داخلی و خارجی کسب و کار که بر روی IT تاثيرگذارند، چگونگی ارتباط فناوري اطلاعات و سازمان، فرهنگ سازمانی ، مسیر سازمان کجاست و چگونه بر روی IT تأثیر میگذارد
- یکپارچهسازی: چگونه IT با مدل کسب و کار یکپارچه میشود، IT چه سرویسهایی فراهم میکند، چگونه سرویسها فراهم میشوند، چگونه بهروشها توسط IT به کار گرفته میشود.