موبایل

پنج عادت اشتباه که گوشی هوشمندتان را خراب می‌کند

اگر گوشی هوشمندتان آنقدر که فکر می‌کنید، دوام نمی‌آورد، باید کارهای اشتباهی که احتمالا انجام می‌دهید را اصلاح کنید.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل ازایسنا، این روزها اینطور احساس می‌شود که گوشی‌های هوشمند تنها پس از چند ماه قدیمی شده‌اند. درواقع چند ماه پس از اینکه تلفن شما برای ارتقاء آماده شده، نسخه جدیدی از آن در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود. اما فارغ از اینکه بخواهیم هر گوشی جدیدی که در بازار موجود می‌شود را بخریم، چگونه می‌توان مطمئن شد که گوشی‌تان تا بیشترین زمان ممکن، به‌روز بماند؟

اگرچه ممکن است تصور کنید این استراتژی شرکت‌های تولیدکننده موبایل است که گوشی‌ها را طوری طراحی می‌کنند که از یک زمان خاص به بعد، نیازمند تعمیر و تعویض باشند، اما بعید نیست شما هم عادت‌های اشتباهی داشته باشید که به مرور زمان به گوشی شما آسیب می‌زند. وب‌سایت پی‌سی‌مگ به پنج کار اشتباهی که احتمالا انجام می‌دهید و نحوه اصلاح این عادات اشاره کرده است.

خرید کابل‌های ارزان و برخورد ضعیف با آنها

یکی از بدترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید، خرید کابل‌های شارژ ارزان و بدون نام و شان تجاری است، کابل‌هایی که نه از طریق فروشگاه‌های معتمد، بلکه آنهایی که ممکن است با قیمت پایین در فروشگاه‌های نامعتبر پیدا کنید. بسیاری از این کابل‌ها می‌توانند برای همیشه به دستگاه شما آسیب بزنند یا بدتر از آن، شما را در معرض خطر آتش‌سوزی یا برق‌گرفتگی قرار دهند. بنابراین هزینه‌ای که ممکن است از این راه صرفه‌جویی کنید، ارزشی ندارد و بهتر است شارژرهای خود را از یک برند شناخته‌شده بخرید.

همچنین لازم است هنگامی که کابل‌های باکیفیت را خریدید، با احتیاط با آنها رفتار کنید. اگر از آنها به درستی استفاده نکنید، می‌توانید باعث از بین رفتن سیم‌های داخل آن شوید که به خودی خود یک خطر آتش‌سوزی است. بنابراین، کابل‌های خود را با سیم از پریز برق بیرون نکشید، بلکه  آنها را از دوشاخه بیرون بکشید، چون قطعا نمی‌خواهید در عصر حاضر، به عنوان قربانی انفجار باتری شناخته شوید.

عدم استفاده از قاب یا یک گارانتی خوب

چند نفر را با صفحه نمایش شکسته یا گوشی‌های کاملا شکسته می‌شناسید؟ همه ما فکر می‌کنیم این اتفاق برای ما نمی‌افتد، تا زمانی که این اتفاق می‌افتد. ممکن است ظاهر تمیزتر یک تلفن بدون قاب را ترجیح دهید، اما ارزش ریسک کردن را ندارد، حتی ترک‌های کوچک می‌توانند یکپارچگی ساختاری گوشی را از بین ببرند و احتمال آسیب‌دیدگی در مقیاس بزرگ را افزایش دهند. به علاوه، ترک‌های کوچک می‌توانند زمانی که می‌خواهید گوشی خود را به مدل جدیدتری ارتقا دهید، از ارزش آن بکاهند.

بنابراین بهتر است که گوشی خود را در یک قاب نگه دارید، یک قاب مقاوم که لبه دارد، به همراه یک محافظ صفحه نمایش محکم، ایده‌آل است، چون صفحه نمایش گوشی هم ضدضربه نیست. در غیر این صورت، باید آماده باشید که در صورت وقوع حادثه، هزینه تعمیرات را بپردازید و این اتفاق هم شاید بیشتر از چیزی که انتظار دارید، رخ دهد. درصورتی که قصد استفاده از قاب و محافظ صفحه را ندارید، گارانتی‌های تعمیر گوشی هم گزینه دیگری است.

خالی شدن بیش از حد باتری

باتری گوشی با گذشت زمان خراب می‌شود. پس از چند سال، حداکثر عمر باتری به اندازه زمانی که دستگاه‌هتان را تازه خریده‌اید، نخواهد بود. این اتفاق اجتناب‌ناپذیر است، اما عادت‌های بد می‌توانند تخریب باتری را تسریع کنند و باتری شما را زودتر از بین ببرند. برای جلوگیری از این اتفاق، باید تخلیه‌های منظم انجام دهید و قبل از اینکه گوشی‌تان کاملا خاموش شود، آن را دوباره شارژ کنید، نباید اجازه دهید که همیشه شارژ گوشی‌تان تا صفر درصد هم برسد.

نگران شارژ یک‌شبه یا قرار دادن گوشی در فریزر نباشید، اینها مانند افسانه‌هایی هستند که دیگر اعتباری ندارند، فقط سعی کنید باتری را بالای ۳۰ درصد یا بیشتر نگه دارید. اجازه دهید گه‌گاه باتری گوشی کاملا تخلیه شود تا سنسورها را کالیبره کنید. با این کارها می‌تواند عمر باتری گوشی خود را تا حد ممکن افزایش دهید.

سلفی‌های بیش از حد زیر آب

علی‌رغم آنچه برخی از تبلیغات ممکن است بگویند، چیزی به عنوان یک ابزار واقعا«ضد آب» وجود ندارد (شکست سونی اکسپریا را به خاطر آورید).  ممکن است برخی دستگاه‌ها نسبت به سایرین در برابر آب مقاوم‌تر باشند، اما همیشه این احتمال وجود دارد که آب بتواند راه خود را به داخل پیدا کند، بنابراین هرچه دستگاه خود را بیشتر در معرض آب قرار دهید، مقاومت آن را کاهش می‌دهید.

بنابراین حتی اگر دستگاه شما دارای رتبه IP67 یا IP68 است، بهتر است کمتر در آب از آن استفاده کنید. ممکن است این کار فوراً به تلفن شما آسیب نرساند، اما با گذشت زمان و قرار گرفتن در معرض مکرر، احتمال بروز مشکل را افزایش می‌دهید.

عدم رعایت امنیت خوب 

بسیاری از مردم برای کسب رضایت و راحتی، امنیتشان را به‌سرعت به باد می‌دهند. یکی از مهم‌ترین موارد، به‌روزرسانی نرم‌افزار است. وصله‌های امنیتی که در تلفن شما ظاهر می‌شوند ممکن است خسته‌کننده و غیرفوری به نظر برسند، اما می‌توانند از دستگاه شما در برابر بدافزارها و سایر مشکلات جدی محافظت کنند، بنابراین دانلود و به‌روزرسانی آنها را به تعویق نیندازید. مطمئن شوید که برنامه‌هایتان نیز به‌روزرسانی می‌شوند، زیرا اغلب حاوی رفع اشکال و به‌روزرسانی‌های امنیتی هستند که گوشی شما را ایمن نگه می‌دارد.

در عین حال، مراقب برنامه‌هایی که نصب می‌کنید، باشید. اگر برنامه‌هایتان را از فروشگاه‌های آنلاین نامعتبر دانلود کنید، گرفتار می‌شوید، بهتر است بدانید که این صرفه‌جویی‌ها در هزینه، ارزش آسیب‌هایی که به گوشی‌تان وارد می‌شود را ندارد، بنابراین همواره از فروشگاه‌های رسمی گوشی خود ازجمله اپ‌استور و گوگل‌پلی استفاده کنید.

همچنین مراقب برنامه‌های جعلی در همین فروشگاه‌ها هم باشید، برخی برنامه‌ها حاوی ابزارهای تبلیغاتی مزاحم هستند که برای تقلید از سرویس‌های محبوبی که همه استفاده می‌کنند یا کلاهبرداری‌های پیامکی در قالب ابزارهای بی‌ضرر، طراحی شده‌اند و برای خدماتی که هرگز در آن ثبت‌نام نکرده‌اید، صورت‌حساب از شما دریافت می‌کنند.

بنابراین همواره به آنچه دانلود می‌کنید دقت کنید، بررسی‌ها را بخوانید و مطمئن شوید که برنامه‌ای که در حال دانلودش هستید، نسخه رسمی برنامه است، چون قطعا نمی‌خواهید گوشی‌تان را با بدافزار  به خطر بیندازید، آن هم فقط به این دلیل که با دقت کافی به اطلاعات یک برنامه نگاه نکرده‌اید. همچنین ممکن است بخواهید روی یک آنتی‌ویروس برای دستگاه اندرویدی خود سرمایه‌گذاری کنید تا از هرگونه نفوذ قبل از تبدیل شدن به یک مشکل جلوگیری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا