فناوری اطلاعات

ویژوال استودیو (Visual Studio)رابهتربشناسید

البرز فاوانیوز؛ویژوال استودیو، یک محیط یکپارچه توسعه نرم افزار (IDE)ساخت شرکت مایکروسافت است. از نرم افزار ویژوال استودیو برای توسعه برنامه های کامپیوتری، وب سایت ها، اپلیکیشن های وب، سرویس های وب و اپلیکیشن های موبایل استفاده می شود. ویژوال استودیو، 36 زبان برنامه نویسی مختلف را پشتیبانی می کند و به این ترتیب این امکان را برای ویرایشگرها و دیباگرهای کد فراهم میکند که بتوانند تقریبا هر زبان برنامه نویسی را (با درجه های مختلف) پشتیبانی کنند. این زبان های از پیش تعبیه شده شامل C, C++/CLI, Visual Basic .NET, C#, F#, JavaScript, TypeScript, XML, XSLT, HTML و CSS می شوند. با استفاده ازپلاگین ها، زبان هایی نظیر Python ، Ruby،Node.js و M نیز قابل پشتیبانی هستند. زبان های Java و Java# نیز در گذشته پشتیبانی می شدند، اما نسخه های جدید ویژوال استودیو از جاوا پشتیبانی نمی کند.

ابتدایی ترین ویرایش نرم افزار ویژوال استودیو، با نام Community edition، بصورت رایگان در دسترس است. نسخه پشتیبانی شده کنونی ویژوال استودیو، نسخه 2019 است. شرکت مایکروسافت در تاریخ 6 جولای 2018 اعلام کرده بود که نسخه 2019 در تاریخ 2 اوریل 2019 عرضه میشود.

سیر تکاملی ویژوال استودیو

اولین ورژن ویژوال استودیو در سال ۱۹۹۷ منتشر شد که نام آن ویژوال استودیو ۹۷ و ورژن آن 5.0 بود. جدیدترین نسخه ویژوال استودیو نسخه 16.0 است که در تاریخ 21 فوریه 2019 تحت عنوان ویژوال استودیو 2019 به طور عمومی منتشر شد. دات نت فریم ورک پشتیبانی شده در این نسخه 4.0 تا 4.7.2 است.

ویرایش های ویژوال استودیو
  1. Community

این ویرایش رایگان بوده و در سال 2014 معرفی شد. همه ویرایش های دیگر نیازمند خریداری لایسنس هستند. امکانات ویرایش کامیونیتی مانند ویرایش پروفشنال است. با استفاده از این ویرایش هر فرد می‌تواند اپ خود را بنویسد و به اشتراک بگذارد؛ اپ هایی بر مبنای .net، وب اپلیکیشن ها و موارد بسیار دیگر.

برای موارد سازمانی این نسخه قابل استفاده نیست اما برای شرکت های کوچک این نسخه را می‌توان روی 5 دستگاه نصب کرد. هدف اصلی از ارائه نسخه رایگان ایجاد اکوسیستم و دسترسی به زبان‌های مختلف برنامه نویسی است

مانند:C#، Visual Basic، F#, C++، HTML، JavaScript، Python

  1. Professional

این ویرایش ویرایش تجاری ویژوال استودیو است که با ویژوال استودیو 2010 معرفی شد و نسخه های بعدی آن نیز با این ویرایش ارائه شده اند. ویرایش پروفشنال، از ادیت فایل های XML و XSLT پشتیبانی می کند و شامل ابزارهایی مانند سرور اکسپلورر و یکپارچه‌سازی با مایکروسافت اس کیو ال سرور(SQL Server) می شود. مایکروسافت امکان استفاده از این ویرایش را به طور آزمایشی فراهم می‌کند و پس از پایان دوره استفاده ی آزمایشی، کاربر باید لایسنس این محصول را تهیه کنند.

  1. Enterprise

این ویرایش دارای امکاناتی انعطاف‌پذیر برای تیم های بزرگ است. مایکروسافت امکان استفاده از این محصول را برای 90 روز به صورت آزمایشی فراهم می کند و کاربر و بعد از این دوره، برای استفاده باید لایسنس تهیه کند. مهمترین مزیت این ویرایش امکان شخصی سازی قابلیت ها و ابزارهای نرم افزار است.

نکاتی در رابطه با ویژوال استودیو

در ویژوال استودیو پشتیبانی از زبان های برنامه نویسی مختلف با استفاده از بسته های VsPackage تحت عنوان لنگوئج سرویس (Language Service) امکان پذیر می‌شود.

محیط یکپارچه توسعه نرم‌افزار ویژوال استودیو (IDE) 3 سرویس مختلف تحت نام‌های SVsSolution، SVsUIShell و SVsShell ارائه می‌کند.

سرویس SVsSolution برای افزودن قابلیت ها و امکانات مختلف به ویژوال استودیو استفاده می شود.

سرویس SVsUIShell برای افزودن امکانات رابط کاربری استفاده می شود؛ مانند نوار ابزار های جدید و تب ها و غیره.

سرویس SVsShell برای ثبت و پردازش VsPackage های مختلف استفاده می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا