فناوری اطلاعات

وعده اتصال متقابل پیام‌ رسان‌های داخلی با توان ایرانی محقق شد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد که ما جزو نخستین کشورهایی هستیم که طرح «اتصال متقابل» بین پیام رسان‌ها را توسط متخصصان داخلی با پروتکل استاندارد، بومی، با کیفیت، امن و تحت نظارت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیاده سازی می‌کنیم.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در آیین رونمایی از فاز نخست طرح «اتصال متقابل» بین پیام رسان های ایرانی با بیان اینکه امروز روز بزرگ و نقطه عطفی در صنعت پیام رسانی کشورمان است گفت: سیاست وزارت ارتباطات از ابتدای روزی که بنده این مسوولیت را در وزارت ارتباطات بر عهده گرفتم این بوده است که از توسعه خدمات بومی حمایت کنیم.

وی افزود: بنده به عنوان وزیر ارتباطات در راستای سیاست های دولت سیزدهم وظیفه ام حمایت از شکل گیری خدماتی است که مشکلات مردم را مبتنی بر فناوری حل کند. در این راستا حمایت از توسعه خدمات پایه و به طور مشخص پیام رسان ها در اولویت قرار گرفت.

وزیر ارتباطات با اشاره به ناآرامی های سال گذشته و روند شتاب گرفتن توسعه خدمات پیام رسان ها گفت: پیش از ناآرامی های سال گذشته ما جلسات منظمی برای توسعه خدمات پیام رسان ها در دستور کار داشتیم که پس از تصمیم مراجع ذی صلاح برای اعمال محدویت در پلتفرم خارجی، روند این جلسات و تلاشها شتاب گرفت تا بتوانیم به سرعت زیر ساخت های لازم برای پاسخگویی به نیاز مردم برای بهره مندی از پیام رسان ها داخلی را فراهم کنیم.

وی افزود: بر این اساس در مهر و آبان سال گذشته هر روز یک و گاهی دو جلسه را برگزار می کردم تا موانع پیش روی پیام رسان های داخلی کنار بزنیم  و شرایطی را فراهم کنیم تا خواسته مردم برای استفاده از پیام رسان های داخلی همانند ادوار گذشته و به طور مشخص سال ۹۷ بی پاسخ نماند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: امروز این کار شبانه روزی به ثمر نشست و پیام رسان های داخلی که روزی ظرفیتشان به اندازه چند میلیون کاربر بود امروز به ظرفیتهای چند ده میلیون کاربر رسیده اند.

وی با تاکید بر اینکه پس از این افزایش ظرفیت، سیاست وزارت ارتباطات این بوده است که همچنان در کنار پیام رسان ها باشد تا بتوانند هم خدمات متنوع تری ارایه دهند و هم به کیفیت شان خدمات شان اضافه کنند و خدمات پایدارتری را ارایه کنند.

زارع پور با بیان اینکه یکی از برنامه سال جاری وزارت ارتباطات بازارسازی خارجی برای پیام رسان های ایرانی است گفت: هم اکنون پیام رسان های داخلی در خارج از کشور کاربرانی دارند و تلاش خواهیم کرد که این پیام رسان ها با تبلیغات و زیرساخت هایی که فراهم می شود بتوانند کاربران خارجی بیشتری را جذب کنند.

وی افزود: معتقدیم که جوانان ایرانی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات دارای نبوغ ویژه و  چند سر و گردن از متخصصان خارجی بالاتر هستند و با وجود ظرفیت چنین نیروی انسانی حتما این امکان وجود دارد که پیام رسان های داخلی بتوانند به کاربران خارجی هم خدمات ارایه دهند.

وزیر ارتباطات با اشاره به طرح «اتصال متقابل» بین پیام رسان های ایرانی گفت: این قابلیت جدید بر اساس یک نیاز شکل گرفت چرا که تنوع پیام رسان ها در حال تبدیل شدن به تهدید بود و بر اساس درخواستی که از طرف مردم دریافت کردیم تصمیم گرفته شد این امکان فراهم شود. از طرف دیگر این اتصال یک جهت گیری جهانی است برای جلوگیری از شکل گیری انحصار و ایجاد رقابت بین سکوها و پلتفرم ها با اولویت دادن به پلتفرم های بومی.

وی افزود: در همین راستا اتحادیه اروپا به تدوین قوانین دوقلو تحت عنوان قانون سرویس‌‌های دیجیتال (DSA) و قانون بازارهای دیجیتال (DMA) با وضع جرایم بسیار سخت گیرانه اقدام کرد و بر اساس آن غول های بزرگ صنعت دیجیتال از ابتدای سال 2024 باید امکان اتصال متقابل را فراهم کنند.

زارع پور با اشاره به هجمه های داخلی به این طرح گفت: در این یکی دو روز برخی علیه این طرح و خدمت نوآورانه که می تواند شرایط را برای کاربران تسهیل کنند هجمه کرده اند و تلاش کرده اند که بر پایه موضوعاتی همچون امنیت و حریم خصوصی و… این پروژه را زیر سوال ببرند. در حالی که همین کار را اروپا اجرایی می کرد کما اینکه ازابتدای سال ۲۰۲۴ هم اجرایی می کند همین افراد اقدام به تمجید این طرح می کردند و آن را خدمتی انحصار شکن می نامیدند.

محمد خوانساری، معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات نیز با اشاره به طرح «اتصال متقابل» بین پیام رسان های ایرانی گفت: اتفاقی که امروز شاهد هستیم ناشی از تعامل خوب بین شرکت های دانش بنیان با هدایت، راهبری و پشتیبانی وزارت ارتباطات و شخص وزیر ارتباطات بوده است و منجر به آن شده است که جامعه کاربری پیام رسان های داخلی به بیش از ۳۵ میلیون کاربر برسد.

وی افزود: امروزه شاهد هستیم که صنعت فناوری پیام رسانی در کشورمان از مرحله نوزادی عبور کرده است و رشد اولیه را پشت سر گذاشته است بر همین اساس در سال جاری تلاش خواهیم کرد تا وارد مرحله توسعه و تثبیت این صنعت شویم.

خوانساری در ادامه تاکید کرد که «اتصال متقابل» بین پیام رسان های ایرانی می تواند یک راحتی و اطمینان خاطری را برای کاربران این پیان رسان ها ایجاد کند.

در ابتدای این جلسه نیز حامد منکرسی، معاون سیاستگذاری و اعتبار بخشی سازمان فناوری اطلاعات، گزارشی از فرایند طی شده برای «اتصال متقابل» پیام رسان های ایرانی ارایه کرد.در ادامه مدیران پیام رسان های ایتا، بله، گپ و آی گپ نیز گزارشی درباره این اتصال و فرایندهای طی شده و ویژگی ها و مزایای آن ارایه کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا