فناوری اطلاعات

وضعیت نامطلوب شرکت های حوزه فاوا

اگرچه شرکت‌های دانش بنیان با توجه به ظرفیت‌های خود همچون اقتصاد مبتنی بر دانش بومی و اتکا به توان علمی و پژوهشی داخلی از ارکان بسترساز توسعه در چارچوب اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود و از سوی دیگر مقام معظم رهبری همواره تاکید بر آن دارند که «باید مسئله اقتصاد دانش بنیان و شرکت های دانش بنیان جدی گرفته شود، چراکه از این مسیر نه تنها مسائل و مشکلات حوزه‌های صنعتی، کشاورزی و … را می‌توان حل کرد، بلکه می‌توان به میلیون ها جوان آماده به کار کشور کمک کنیم».

به گزارش البرز فاوا نیوز به نقل از ایسنا؛ عضو هیئت مدیره انجمن شرکت‌های دانش بنیان استان اصفهان می‌گوید: شرکت‌های دانش بنیان و به خصوص شرکت های فعال در حوزه فاوا در توسعه سهم بازار و دریافت پروژه های بخش دولتی وضعیت نامطلوبی دارند.

مسعود باطنی ادامه می‌دهد: فرایند ارجاع کارهای فاوا در بخش های دولتی نیاز به نظارت جدی و بازبینی مجدد دارد، چراکه این مسئله شرکت‌های حوزه فاوا مخصوصا شرکت‌های دانش بنیان را با مشکلات اساسی مواجه کرده است.

وی اضافه می‌کند: بازار محصولات و خدمات فاوا در بخش دولتی کشور بسیار قابل توجه و بزرگ است، اما به دلیل عدم تعریف درست پروژه های بخش دولتی نه تنها خود دولت به عنوان بهره بردار، این گونه پروژه ها را با چالش مواجه کرده بلکه موجب ضرر بزرگی در محیط کسب و کار فعالان بخش خصوصی حوزه فاوا شده است که از جمله آن می توان به مهاجرت متخصصان، تعطیلی شرکت‌ها، خروج ارز برای خرید محصولات و خدمات فاوا جایگزین و عدم رونق این بخش به خصوص حوزه سخت افزار اشاره کرد.

نبود نظارت در بخش ارجاع کار به شرکت های حوزه فاوا

وی توضیح می‌دهد: نخستین مشکل آن است که وقتی کارفرما برای ورود و در اختیار گرفتن یک راهکار مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات تصمیم می‌گیرد باید سند خواسته ها، شرح خدمات دقیق را در مجموع RFP دقیقی تهیه و تدوین شود تا بتوان در قدم بعدی پیمانکار مناسبی انتخاب کرد، چرا که میزان کیفیت پروژه ها، حجم، زمان وضعیت پروژه ها، ارتباط مستقیمی با شرح خدمات آن پروژه دارد.

عضو هیئت مدیره انجمن شرکت‌های دانش بنیان استان اصفهان اضافه می‌کند: تهیه شرح خدمات و RFP پروژه های فاوا باید توسط مشاور و یا تیم مشاوران متخصص و مجرب تهیه و تدوین شود، اما این بخش از کار که بسیار مهم و کلیدی است در بیشتر سازمان ها و دستگاه های دولتی توسط افرادی تهیه می شود که در برخی موارد حتی هیچ شناختی از آن ندارند. این نکته در صنعت فاوا بسیار عجیب به نظر می رسد اما در بدنه بخش دولتی ما مصادیق بی شماری دارد.

وی تاکید می‌کند: عدم تهیه RFP مناسب به طور قطع انتخاب پیمانکار را با مشکل مواجه خواهد کرد، چرا که پیمانکار نامرتبط با موضوع توان فنی، مدیریتی و مالی مورد نیاز پروژه را نخواهد داشت.

باطنی توضیح می‌دهد: وقتی که تعریف کاملی از پروژه‌ها نداشته باشیم و پیمانکار نامناسبی انتخاب کنیم، تکلیف نظارت بر پیشرفت پروژه نیز نامعلوم خواهد بود و به عبارتی هیچ نظارتی بر کیفیت و خروجی مورد انتظار نخواهیم داشت و این عواملی است که نه تنها موجب شکست پروژه‌های فاوا در بخش دولتی می‌شود، بلکه موجب هدر رفتن منابع کشور در این زمینه خواهد شد.

وی همچنین تاکید می کند: قوانین و مقررات خوبی در ارجاع کار حوزه فاوا داریم، اما نکته اساسی عدم رعایت برخی کارشناسان و مسئولان بخش دولتی در جاری سازی قوانین و مقررات است و سال هاست که ما از عدم نظارت کیفی و قانونی در بخش ارجاع کار به شرکت های حوزه فاوا رنج می بریم.

چالش های بانکی پیش روی شرکت های حوزه آی تی

وی همچنین با تاکید بر اینکه البته بانک ها به شرکت‌های حوزه آی تی تسهیلات مناسب نمی دهند، تصریح می کند: در اصل نظام بانکی کشور اهمیتی برای شرکت های آی تی سی قائل نیستند و یا حتی صندوق نوآوری و شکوفایی برای پرداخت تسهیلات همانند بانک ها تضامین سنگینی در نظر می‌گیرد و با وجودی که این صندوق به نوعی بانک تخصصی دانش بنیان‌ها بود و در کاغذ قرار نبود چنین وثیقه ای طلب کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا